J
Jan-Å: Undrar hur mycket fuktskador det kan bli egentligen? I vårt första hus var badrummet en utbyggnad gjord 1969, våtrumsmatta satt på spånskiva. I duschen fans när vi flyttade in 10-talet skruvhål utan skruv och lika många där det satt skruv/korgar etc. I stort sett alla skarvar hade sprickor, det var mögligt i hörnen och hål/skador/hyllor "överallt". När vi rev den delen av huset 1987
7 svar · 3,5k läst
P
PeGe: Kolla www.finabadkar.se. Det är ju dock inte bara måtten som ska stämma.
2 svar · 2,3k läst
Zemerlin
Zemerlin: Ahh, det var smart =)
28 svar · 7,7k läst
Mattias L.
Mattias L.: Detta verktyg som du saknar finns på Bauhaus bl.a.
5 svar · 10,0k läst
A
Algen: Vi har tänkt kakla in badkaret men har blivit vänligt men bestämt avrådda av den lokala fackhandeln. Anledningen skulle dels vara åtkomst till pump, munstycken m m vid ev service. De menade även att deras erfarenhet var att man förr eller senare fick problem med lukt om man byggde in badkar. Vad är era erfarenheter av detta?
0 svar · 1,6k läst
E
erikssonjorgen: Hej igen, Det var inte godkänt i Sverige att använda i våtrum för ett år sedan. Betvivlar att det har ändrats. Du kan direkt glömma att fixa fall först och sedan lägga dessa reflectorplattor. Det måste vara helt plant golv. /Jörgen
5 svar · 2,7k läst
·
G
Gestur2: Hej, Har hittat två intressanta examensarbete från Jönköpings Tekniska Högskola: http://hj.diva-portal.org/smash/search.jsf 1. Andersson, Madeleine; Rudengren, Nanny Valmöjligheter i samband med prefabricerade badrum JTH, Byggnadsteknik Utgiven 2007 2. Andersson, Magnus Problematik och lösningar vid våtrumsstambyten JTH, Byggnadsteknik Utgiven 2008 /Gestur
1 svar · 4,6k läst
H
Hedenfalk: Tusen tack för hjälpen!
3 svar · 2,4k läst
S
SvenD: För att nå god värmeekonomi bär tjockleken på isoleringen ovan plattan var minst 200 mm, kanske något mindre med tanke på Lecan. Man brukar säga att 50 mm räcker för att undvika omvänd fuktvandring. Googla om du inte vet vad detta betyder. Om golvärmen alltid är på behövs i princip ingen isolering ur fuktsynpunkt, då omvänd fuktvandring aldrig kan uppstå. Men, det blir ett
8 svar · 1,8k läst
·
M
-MH-: I värsta fall finns det utanpåliggande adaptrar, i alla fall från 160mm rör till 150 mm blandare.
2 svar · 4,7k läst
E
erikssonjorgen: Okej. Framgår det i installationsdokumentet om den går att korta? Vad ska du ha som ytskikt? Klinkers? Kolla så att ditt val av ytskikt tål golvvärme. Jag tror (!) inte att det gör något att du lägger slingan 2 cm tätare, men det kanske blir problem med att kröka den så snävt. Kanske säkrast att slå en signal till återförsäljare/tillverkare. /Jörgen
3 svar · 987 läst
M
Mattias00: Hej Har ett gammalt badrum med våtrumstapeter som ska renoveras helt, men eftersom det kommer att dröja ett tag innan det händer och jag är less på den hemska färgen (orange..) så funderar jag på att måla om. Men eftersom jag varit duktig och smetat silikon i och runt gamla hål o så, så kommer det ju att bli problem med att färgen inte fäster.. Så finns det nåt knep att ta till?
0 svar · 4,5k läst
E
erikssonjorgen: Hej, Ofta vill man ha kakel på väggarna. Då behöver du se till att du har reglarna i cc 300mm om du inte ska ha dubbla skivor. /Jörgen
1 svar · 1,8k läst
P
ptlf: Perfekt, precis en sån jag menade. Tusen tack för svar :)
5 svar · 1,1k läst
H
hullan: I skarven mellan våtrumstapeten och våtrumsmattan, där dessa alltså möts - ca 5-10 cm ovanför golvet är där en en gul/brun/vit missfärgning som går längs med badkaret. Vad kan detta vara för något? kan det vara kalk från vattnet? vi har väldigt kalkrikt vatten. Detta är så att säga bakom badkaret. //Johan
0 svar · 3,5k läst
mrVoodoo
mrVoodoo: Röstar också för golvvärme, renoverat en liten gästwc hos mina förädlrar under sommaren och där blev det golvvärme utan diskussion :) Nu blev den också aningens större från 1,5 till ca 2,5 kvadrat. Sen kanske jag är lite partisk i målet, eftersom gästerna hemma hos mina föräldrar oftast är jag själv och det då är jag som skall nyttja toaletten, och inte fan vill jag frysa om
3 svar · 3,9k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: En enkel googling på Kerasafe gav mig följande länk där man kan läsa klart och tydligt att samma regler gäller med den som med andra tätskikt. http://www.kiilto.se/attachments/monteringsanvisning_pro_kerasafe.pdf Citat fr. sid.2: Kartongbeklädda gipsskivor skall inte användas i våtutrymmen enligt (BBV) Byggkeramikrådetsbranschregler för våtrum. Regeln träder i kraft 1 juli 2008 och
4 svar · 2,5k läst
O
omix: Mmm.. Har mest handlat från Jem&fix.. Men jag handlar bara sånt som en dansk billighetskedja OMÖJLIGT kan misslyckas med.. Som t.ex avloppsrör ser ju ut som avloppsrör oavsett affär.. Medans andra kvalité-pryttlar till vvs och sånt skickar jag efter på rinkaby rör.
5 svar · 1,1k läst
pinebar
pinebar: Jag har ingen erfarenhet av Nordsjö, men har just använt Alcros system. Tycker att det var lätt att arbeta med och gav bra resultat. Men jag gissar att både Alcros och Nordsjös system är bra. Möjligen kan du ju kolla om det är någon skillnad på strukturen på väven. Vi ville ha så slät som möjligt och Alcros ena väv var ganska finmaskig.
3 svar · 1,5k läst
S
somelvis: [citat] Det är knappast vanligt att det går kablar i ett badrumsgolv. Man kan antaga att det går rör för vatten, avlopp, värme och man bilar försiktigt i närheten av dessa. Svårt att hela tiden arbeta som om det går okända kablar i golvet. Mvh
10 svar · 2,1k läst
A
Abbedabbe: Givetvis blir det en smula billigare om ni väljer bort golvvärme men rent konstruktionsmässigt är det inga problem så länge konstruktionen är rätt utförd. Flertalet av de badrum jag gjort/gör ligger just på andra våning i trähus med golvvärme och hittills har det inte varit några problem. Har ni dessutom vattenburen värme i resten av kåken anser jag det vara självklart att ordna
4 svar · 1,7k läst
S
SvenD: Mycket märklligt, alla duchslangsanslutningar jag sett har oavsett fabrikat varit R15 med plan tätningsyta. En gummipackning skall räcka, men om det inte gör så, får man väl ta två.
1 svar · 964 läst
C
carra: För mig som jobbat hela mitt liv i försäkringsbranschen finns bara ett alternativ: Vägg o golvmatta, allt annat går bort.... Vi(mattläggaren) har just lagt in 35m2 golvmatta o 65m2 väggmatta i vårt STORA badrum.. Har du möjlighet så välj matta till hela rummet
11 svar · 25,4k läst
W
warwick: blev ju kanon det där :)
34 svar · 5,3k läst
·
G
grungarn: Vad bör jag tänka på? Huset ligger en bit över marken så att installera avlopp blir inte så svårt. Men vad gäller på golvet? Måste jag flytspackla eller finns det genvägar? Och måste golv göras om? Har hört man måste ha dubbelt gips och ev förstärka med fler golvreglar? Är det vanligt gips eller våtrumsgips man bör använda? Måste jag göra detta då det gäller en
0 svar · 1,6k läst
G
gaia: Tack Paul-Staffanstorp för upplysningar och tips om placeringen av rännan .... det ska jag diskutera med vår murmästare när vi ska riva det gamla Tacksam för all info som man kan aldrig få för lite av även om man inte själv gör jobbet. Det underlättar att planera när man vet vilka möjligheter finns :) gaia
14 svar · 11,9k läst
C
carra: Ett försäkringsavtal är ett 1 årigt avtal.Det är alltså hela tiden/årsvis ett nytt avtal. Försäkringsbolagen ändrar tid efter annan försäkringsvillkoren precis som bilar t.ex. ändras i skick och utföranden under åren.....
2 svar · 1,3k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Stämmer bra... är den äldre än 1990 skall den bytas. Det handlar inte bara om ifall det är järn eller plast utan det har att göra med att man ska kunna få ett godkänt tätskikt runt brunnen.
3 svar · 2,1k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Känns ju inte som någon riktigt bra idé att måla trä med tätskiktsmassa. Absolut inte när det finns vettiga lösningar med speciella duschväggar eller dubbla draperier...
12 svar · 5,8k läst
T&H
T&H: [citat] Jag hade gärna sett en bok som täcker in rubbet ur alla aspekter,dvs regla väggar, underarbete, rördragning, fall, tätskikt plattsättning mm. Självklart kan man inte gå ned på allt för stor detaljnivå för då blir den hur tjock som helst samt att försäkringbolagens regler, BKR och "Säker Vatten" mfl, ändras titta som tätt så att boken snabbt blir felaktig eller
10 svar · 3,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.