Nästa måndag påbörjas renoveringen av vårat 40 år gamla badrum. Vi vill ha vattenrören dolda och tog för givet att de dras i väggarna. Nu säger byggfirman att man drar dom i golvet och seden upp i väggarna den sista biten. Vad säger ni andra? Vad är bäst; dragning helt i väggen eller rören dragna i golvet? En anna sak vad är fördelarna med PEX resp prisol?

Se bara till att det inte blir några dolda skarvar!

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Uppfattar dte som ganska standard ayy man drar i golvet, och upp i väggen (får inte gå upp genom golvet).

PEX är mycket lättare att lägga, billigare material (tror jag). Dessutom brukar det vara PEX rör i rör som minskar risken för vattenskador om röret läcker. Rören är åtminstonde i teorin möjliga att byta ut utan skador på byggnaden (man drar ur dem ur ytter röret, och drar i ett nytt samtidigt). I praktiken skall man nog ha tur om det verkligen går att dra ur.

Vad gäller livslängd så tror jag att PEX är verifierat att hålla skapligt länge, men det är klart kopparrör sägs ju hålla i flera hundra år...

Ibland en fördel i golv, ibland i vägg, svårt att säga generellt och det beror även på var du kan ha fördelaren. Det som talar för att dra i golvet är att man minskar risken att någon borrar igenom röret. Detta kan givetvis undvikas genom att sätta röret mer än 60mm från ytan men att komma så djupt kan vara svårt. Ibland hård betong så det inte är värt det och ibland är innerväggarna för tunna.

Ett tips är oavsett att när de fräst upp för ledningarna så är du där med kameran och fotar var de dragit någonstans. Då slipper du oroa dig nästa gång du borrar för att sätta upp pappershållaren.

När det gäller PEX och priosol så är det en fråga om utbytbarhet på ledniningen. Med PEX och rör-i-rör kan du byta ledningen i efterhand. Priosol ligger där den ligger och plastmanteln kan till viss del ge en indikation om det gått hål någonstans genom att det sipprar upp vatten vid fördelaren. Min rekomendation är PEX då jag dessutom tycker det är väldigt lättarbetat. Röret i sig är inte direkt dyrt heller utan där det kan dra iväg är vid väggbockfixturer osv som du inte behöver vid prisol.

// Mats

Pex RIr är säkrare att dra i väggar jämfört med prisol, koppar kan ju få för sig att erodera i böjar t.ex,
Det gör inte pex, skulle det hända något så har du skyddsröret utanpå som tar upp läckaget..
Min uppfattning är att pex är billigare och enklare att installera också..
Tyvärr så ser man en del lustiga installationer där vitsen med RIR går om intet.

Med risk för att gå byggfirman på nerverna, läs på och ifrågasätt, det är inte alltid de vet hur eller varför det ska vara på ett visst sätt.

Fast vad menar du med dragningen ? Först i golvet och sedan upp i väggen, det låter väl som att det blir dolt ?
Eller menar de i golvet, sedan upp genom golvet för att sedan gå utanpå väggarna ?

Om utanpåliggande dragningar tycker jag inte...
Dyrt, fult, svårstädat och onödigt om man ändå har öppnat väggarna.
Samt en himla massa hål i tätskiktet för att fästa upp ledningarna..

Ang. väggbockfixtur om du använder wirsbo/uponors system ,så tror jag dom ligger på 25:-st. undvik väggdosa M6 tror jag den heter, dyr och omständig, samt extra skarvar..

Redigerat:
Mäster skrev:
Fast vad menar du med dragningen ? Först i golvet och sedan upp i väggen, det låter väl som att det blir dolt ?
Eller menar de i golvet, sedan upp genom golvet för att sedan gå utanpå väggarna ?

Om utanpåliggande dragningar tycker jag inte...
Dyrt, fult, svårstädat och onödigt om man ändå har öppnat väggarna.
Samt en himla massa hål i tätskiktet för att fästa upp ledningarna..
Först en fördelare i en vägg. Därefter rör frästa i väggen ner under golvet och därefter infrästa i väggen, upp till respektive tappställe. Så, ja, rören kommer att vara dolda i väggen.

Håller helt med dig om utanpåliggande rördragning. Har haft det i tidigare bardum där jag ej varit ansvarig för renoveringen och nu när det är jag som bestämmer så hamnar alla rör i väggen.

Tack alla för era informativa svar.

Då behöver jag inte oroa mig för dragningen av rören i golvet. Låter ju dessutom som att det finns fördelar med sådan rördragning. Byggfirman vill dra prisolrör. Är det ett sämre alternativ än PEX eller är det likvärdigt? Tycker ni att jag ska propsa på att få PEX-rör? Vi har ganska tunna väggar, kan det vara orsaken till att prisol är att föredra?

Nej prisol, Ja pex RIR,
Jag vill påstå att pex RIR är billigare, har ett bättre flöde, eroderar inte,är utbytbart utan åverkan på väggar och tätskikt, samt har lägre tillväxt av oönskade organismer..
Insisterar dom på prisol så är det för att dom inte har erfarenhet av pex, annat än skräckhistorier om slangar från tidigt 70-tal
Jag har färska skräckhistorier om cu rör som eroderat på några år..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.