6 385 läst ·
35 svar
6k läst
35 svar
Badrum tätskikt, HJÄLP!
Sida 1 av 3
Hej!
Har idag ett badrum med kakel på väggarna och våtrumsmatta.
Vill ta bort våtrumsmattan och lägga in ett mosaik golv istället.
Pratade med en hantverkare idag och han säger att för att få ett godkänt tätskikt måste jag riva ner kaklet på alla väggarna och byta ut gipset mot våtrumsskivor, lägga på nytt tätskikt och sedan sätta kakel på nytt. MEN jag vill ha kvar kaklet på väggarna. Vill bara riva ut våtrumsmattan och lägga in ett mosaik golv.
Är det verkligen så här?
För att lägga in ett nytt golv måste jag riva ner kaklet på alla väggarna och byta skivor m.m?
Bor i bostadsrätt och vill inte "fuska" till det. Kan ju bli en dyr historia om det t.ex blir fuktskador till grannen.
Tacksam för svar.
Har idag ett badrum med kakel på väggarna och våtrumsmatta.
Vill ta bort våtrumsmattan och lägga in ett mosaik golv istället.
Pratade med en hantverkare idag och han säger att för att få ett godkänt tätskikt måste jag riva ner kaklet på alla väggarna och byta ut gipset mot våtrumsskivor, lägga på nytt tätskikt och sedan sätta kakel på nytt. MEN jag vill ha kvar kaklet på väggarna. Vill bara riva ut våtrumsmattan och lägga in ett mosaik golv.
Är det verkligen så här?
För att lägga in ett nytt golv måste jag riva ner kaklet på alla väggarna och byta skivor m.m?
Bor i bostadsrätt och vill inte "fuska" till det. Kan ju bli en dyr historia om det t.ex blir fuktskador till grannen.
Tacksam för svar.
Asså grejen är den att jag har duschkabin det är därför det känns så dumt att riva ner allt. Men samtidigt om jag säljer lägenheten och den som flyttar in tar bort kabinen och sätter in en "vanlig" dusch. Vad händer om det då uppstår fuktskador, "åker" jag på att betala för det?
Du får inte "fuskrenovera" ett badrum. Sätter du nytt kakel, gör nytt golv etc måste du gör enligt branschreglerna hela vägen. Notera att det är inte olagligt att bygga fel, det är det bara vad gäller el eftersom det ju kan vara livsfarligt. Bygger du fel gäller dock inga försäkringar.
I princip måste du riva allt och börja om från noll. Även golvbrunnen måste bytas.
När du river kakel får du en rätt ojämn yta, som antingen måste beläggas med skiva eller putsas upp. Skiva är enklare att ha att göra med, men kräver våtrumsduk, dock inte så farligt mycket dyrare.
I princip måste du riva allt och börja om från noll. Även golvbrunnen måste bytas.
När du river kakel får du en rätt ojämn yta, som antingen måste beläggas med skiva eller putsas upp. Skiva är enklare att ha att göra med, men kräver våtrumsduk, dock inte så farligt mycket dyrare.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Om den är äldre än 1990 års modell ja... inte annars.teo77 skrev:Du får inte "fuskrenovera" ett badrum. Sätter du nytt kakel, gör nytt golv etc måste du gör enligt branschreglerna hela vägen. Notera att det är inte olagligt att bygga fel, det är det bara vad gäller el eftersom det ju kan vara livsfarligt. Bygger du fel gäller dock inga försäkringar.
Finns rollbara tätskikt som inte kräver någon våtrumsduk...
Att putsa upp väggarna i ett helt badrum blir dyrt det med...
Hade tänkt riva ner alla väggar och byta till våtrums gips förutom en som är av betong.
Sedan följa branschreglerna exakt.
Men det gick åt helvete!
Pratade med fastighetsskötaren och han sa att man inte får göra om badrummet utan en speciell licens som hantverkare för badrum har.
Nu är min fråga och man fixar allt med våtrumsskivor och tätskikt.. kan det då komma en "gubbe" och inspektera och därmed säga att det är godkänt?
Sedan följa branschreglerna exakt.
Men det gick åt helvete!
Pratade med fastighetsskötaren och han sa att man inte får göra om badrummet utan en speciell licens som hantverkare för badrum har.
Nu är min fråga och man fixar allt med våtrumsskivor och tätskikt.. kan det då komma en "gubbe" och inspektera och därmed säga att det är godkänt?
Vissa föreningar vill att godkänd entreprenör bygger badrummet, men ingen kan tvinga dig. Och självklart finns det ingen licens som hantverkare har.
Ja vill du betala för en besiktning av badrummet så kan du få svart på vitt att det du åstadkommit är enligt gällande branschregler. Dock så måste nog denne titta in under samtliga moment för att bedömma tätskiktsarbeten mm.
Ja vill du betala för en besiktning av badrummet så kan du få svart på vitt att det du åstadkommit är enligt gällande branschregler. Dock så måste nog denne titta in under samtliga moment för att bedömma tätskiktsarbeten mm.