Hejsan, Måste skriva av mig lite pga av frustration. Vi har köpt en bostadsrätt/parhus som innan köpet hade vattenskada i badrummet på bottenvåningen, tidigare ägaren fick ta detta på sin försäkring och det vart slutrenoverat någon vecka efter vi flyttat in.

Ny golvbrunn gjöts in samt ny våtrumsmatta på golv och väggar, väggarna innanför är vanlig kartonggips. Dagen efter allt var helt återställt så upptäcker vi att de utanpåliggande rören är monterade i samma hål i väggen som tidigare, med enkla plastpluggar, vilket innebär att de sitter i hål som det tidigare varit mollypluggar monterade i och man kan dra dem ut från väggen. Mattan runt golvbrunnen har släppt ca 3cm runt om klämringen samt att gipsväggen vid det vägghängda tvättstället har gått sönder. Ett ca 6-7 cm stor intryckning vid de nedre högra konsollfästet syns tydlig i väggbeklädnaden som antagligen orsakats av att de släppt ner tvättstället för hårt på ena sidan.

Det roliga är att de som gjort detta jobb säger att det är ingen fara det är tätt ändå men det strider mot vad jag kan förstå mot branschreglerna. Mattan måste ju sitta fast runt brunnen. De har även kommenterat rören & tvättstället att "det blir så om du väljer att montera tillbaka de gamla grejorna". Väggen var helt OK efter de monterat mattan samt att man kunnat montera rören där det finns reglar (så man får bottenhål), skippat klammer i duschutrymmet eller endast limma fast fästena. Att sedan säga att mattan kan vara lös kring golvbrunnen är ju helt befängt. Jag skall ta dit en besiktningsman som skall kolla upp detta. Jag kan aldrig tänka mig att bes.mannen ger fackmännen rätt och isåfall får jag betala besiktningen.

Är det någon som tycker att detta låter som vettiga fackmän? Jag tänkte kontakta GVK när jag fått utlåtande av besikningen för kan man inte branschreglerna så kan man inte utföra fackmannamässiga jobb.

Nej, det låter helt vansinnigt. Men inte det minsta förvånande. Har själv fått mitt badrum "renoverat" och det är inte siffra rätt när man jämför med branschregler. Hantverkare är ett j-a släkte helt enkelt. Försöker få tag på en besiktningsman men det är väntetid på flera månader pga att så många är missnöjda. Antar att många hantverkare sätter i system att göra ett snabbt, billigt fuskjobb och hoppas på att det går vägen. Klagar folk försöker man skrämma dem med kronofogde och domstol. De enstaka som går vidare med sina klagomål tjänar man lätt in på alla andra som viker ned sig. Stå på dig och se till att de inte kommer undan med detta!

Dom kommer att få göra om, lovar dig.

Har skrivit i en annan tråd om hantverkare som var hemma hos oss och gjorde ett värdelöst jobb. Dom kom med den ena siffran att kompensera oss efter den andra med som tur är jag sambo med en jurist så det lilla spelet gick dåligt.

När det kommer till företag som vill göra prisavdrag på ett dåligt utfört jobb så gäller det att prisavdraget ska motsvara skadan, detta är inte helt lätt att komma överens om men man ska iaf inte betala någon faktura inna detta är löst. I ditt fall så är det faktiskt fel utfört, mattan ska vara fastlimmad och därför måste dom göra om alt försöka limma fast den utan att skada den vilket jag tror är svårt.

/Mr Sound

Besiktningsmannen hade tid att komma omgående och nu väntar jag på protokollet. Han fick i hop en sida i anteckningsblocket med saker som jag inte ens tänkt på. Bl.a. avloppet till handfatet stack bara upp ca 10-15mm ovanför golvet vilket måste vara minst 40-50mm och det fanns bakfall. Dessutom så ansåg han att golvbrunnen/klämringen inte satt korrekt i förhållande till golvets lutning & nivå. Nu är det bara att vänta!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.