optimum
Enligt GVK:s regeler så gäller de inte för ombyggnad av våtrum utan endast för nybyggnad eller då byggnadens volym ökar.

Alltså kan man använda spånskivor i väggarna eller vanlig gips om man så önskar om man endast gör om befintligt badrum.

Boverkets regler är endast tvingande vid nyproduktion.

Alltså kan man ha en firma som säger sig tillämpa GVK:s och BBV:s regler och ändå använda vanlig gips mm.

Lurigt, eller har jag tolkat fel?

http://www.gvk.se/upload/GIPSSKIVOR PÅ VÄGGAR I VÅTRUM 2008-02-01.pdf

Även rör genom golv blir då helt ok och man behöver inte göra några speciella arangemang.

OBS detta är ingen rekomendation till fusk. (eller är det fusk?)

mvh Roland

H
Det intressant är väl vad försäkringsbolaget säger.

Jag kan inte GVK reglerna men BBV:s regler godkänner inga träbaserade skivor eller kartongklädd gips vid ombyggnad.

optimum
RobZombie skrev:
Jag kan inte GVK reglerna men BBV:s regler godkänner inga träbaserade skivor eller kartongklädd gips vid ombyggnad.
BBV är endast Byggkeramikrådets branschregler för våtrum och inte lagar.

Då läser vi ur BBR:s regler vilka är de som BBV bygger på men tolkar tveksamt.

"När ska de olika reglerna tillämpas?" (sida 12)

forts.

"BBR gäller däremot enbart för byggnader och endast vid nybyggnad (uppförande) och tillbyggnad (då byggnadens volym ökar)."

Alltså inte renovering där volymen inte ökar.

Intressant. Undrar hur de regeler försäkringsbolagen tillämpar skulle hålla juridiskt om man prövade dem?

Källa
http://www.boverket.se/Global/Webbokhandel/Dokument/2008/regelsamling_for_byggande_BBR_2008.pdf

mvh Roland

rolri skrev:
...Intressant. Undrar hur de regeler försäkringsbolagen tillämpar skulle hålla juridiskt om man prövade dem?...
Frågan är väl om något försäkringsbolag över huvudtaget kommer att ersätta fuktskador orsakade av fel i ytmaterial i framtiden. Kanske dags att använda sunt förnuft istället paragrafer. Läcker det i ytmaterialet är det fel och icke fackmannamässigt. Alltså ingen ersättning av försäkringsbolaget.

Så varför skall bry sig om vad försäkringsbolagen säger? De har ju ända ingen koll på läget som det verkar.

Tyvärr så ökar ju antalet fuktskador som beror på fel på tätskikt i badrum med klinker trots de allt hårdare kraven. Snart lär väl försäkringsbolagen endast godkänna de som _inte_ följer BKRs riktlinjer istället...

P
rolri skrev:
Enligt GVK:s regeler så gäller de inte för ombyggnad av våtrum utan endast för nybyggnad eller då byggnadens volym ökar.
Jo, dom gäller vid renovering och ombyggnad. Det är BBR och BKR som är tvingande vid ny- och tillbyggnad.

Alltså kan man ha en firma som säger sig tillämpa GVK:s och BBV:s regler och ändå använda vanlig gips mm.
Nej, då har dom ju inte följt branschreglerna.

Det är frivilligt att följa GVK och BBV, men man måste vara medveten om att dom sätter normen för vad som anses vara fackmässigt utförande. Följer man dom inte så kan det bli knivigt vid en försäkringsskada. Jag skriver kan för i vissa fall, t.ex. vid nybyggnation av ett bostadsområde, kan man göra en projektering och välja andra vägar.
Gör man jobbet som näringsidkare kan det bli tjurigt att få betalt om kunden blir/är medveten om agerandet.

Personligen tycker jag att det bara är korkat att inte följa dom, och jag fattar inte varför så många desperat söker kryphål i regelverken.

optimum
Inlägget gäller inte uppmaning till att fuska eller vad det ska kallas utan att reglerna är tolkningsbara och kanske inte vattentäta.

Vattentäta :)

Själv avser jag att ta med så mycket som möjligt av reglerna, erfarenhet från formuet och ett stycke eget sunt förnuft vid min badrumsrenovering som startar nu på fredag. (hämtar materialet idag, nu)

mvh Roland

Reglerna är ju till för att underlätta. För att man ska veta vad som fungerar. Hittills har jag inte stött på en enda regel som är idiotisk. Sen kan man ju tycka att det kostar lite mer att följa reglerna, men så värst mycket pengar kan man inte spara.

Det kommer nya regler enligt en på ett FB jag pratat med.
Då blir det kartonggips om det ska vara matta som ytskikt
Ska det vara matta som tätskikt med keramik på så är det nya gipsen som gäller.

Det här kommer att komma så småningom, inget som gäller NU alltså

T
nino skrev:
Då blir det kartonggips om det ska vara matta som ytskikt
Ska det vara matta som tätskikt med keramik på så är det nya gipsen som gäller.

Det här kommer att komma så småningom, inget som gäller NU alltså
Du har alltså inga bättre fakta än hörsägen?

optimum
Och dessa regler gäller för nybyggnation eller då våtrummets volym ökar.
Inte renovering.

mvh Roland

P
nino skrev:
Om det inte har hänt saker bakom min rygg så är det BKR som reviderar sina regler, inte GVK. Men GVK följer säkert efter..

P
rolri skrev:
Och dessa regler gäller för nybyggnation eller då våtrummets volym ökar.
Inte renovering.
Reglerna gäller om det har avtalats eller närhelst man vill uppnå fackmässigt utförande. Även vid renovering.

Hör och häpna! men BKR och GVK har börjat så smått att prata med Varandra!
Kan underlätta för alla hantverkare och hembyggare!

Han jag pratade med jobbar som skadeförebyggare på ett FB och vi började prata om bkr och gvk, då nämde han det, även att det kommer att zon indelas i våtrum

Det här är väl sånt som kommer på årsmöte sen ska det dras i långbänk så några nya regler dröjer säker

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.