Detta är en golvbrunn från 2001.

Jag har tagit bort plåten och lite bruk så att det går att se hur golvbrunnen ansluter mot tätskiktet. Ingen duk fanns. Kan denna brunn vara monterad korrekt?

Behöver jag säga att det är en vattenskada runt brunnen... :mad:

• 2009-10-28 19-45-51_0046.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, det saknas ju som sagt duk och klämring.

Tack!

Är du säker på att denna brunn som är från 2001 ska ha klämring och duk? Fanns det på den tiden andra alternativ?

Edit: Brunnen tycks vara av modell Purus RAN med RSK 711 80

Redigerat:
På den tiden hade alla (mig veterligen) rollade system någon form av brunnsmanschett. Du kan inte ta reda på vilket system dom har använt? Gamla fakturor? Kvalitetsdokument?

RAN är beteckningen på vattenlåsinsatsen. Brunnens namn hittar du nog på brunnsflänsen.

Tyvärr har jag inte mycket info. Det är tidigare ägaren av mitt hus som anlitat fackmän för detta jobb.

Jag tog bort lite mer så att jag kunde se längs kanten på brunnen. Ingen manschett såvitt jag kan upptäcka.

• 2009-10-28 22-05-40_0002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att se på bilderna, men det ser inte ut att finnas något gummi heller, bara plastdisperison. Vad är det för konstruktion i golvet?

Det jag VET är att det är klinker, el-golvvärme och träbjälklag vilket borde innebära att det är flytspacklat också.

Finns det någon gummimassa ovanpå den blågröna plastfilmen då?

Tekopptekopp
ACME skrev:
Det kanske är kiiltos gröna gummimassa?

ACME skrev:
Japp, det verkar det göra!

Jag har en följdfråga som är mycket viktig att få svar på för min del.

Jag vet att man ibland kan se manschetten utan förstörande åtgärder.

SKA manschetten vara monterad på ett sådant sätt på denna golvbrunn så att den är synlig eller krävs förstörande åtgärder för att konstatera om den finns eller ej?

Mycket tacksam för svar!

optimum
Behövs inget förstörande för denna golvbrun som är på bilderna
Det är en Purus och de monterar manschetten med en klämring
Om jag ej fattat fel så ska det göras med en gul klämring.
Blå klämring är för golvmatta.

Länk till Purus golvbrunnar
http://www.purus.se/sv/Produktdatabas-golvbrunnarduschrannor/

mvh Roland

Redigerat:
Jo, i deras nuvarande produktsortiment verkar det se ut så, men var det så 2001 och fanns denna gula klämring då?

Nu har jag fått svar från Purus.

Det som fanns på den tiden var antingen en blå klämring som syns vid okulärbesiktningen, eller en flens som limmas på som inte syns utan att riva upp hela rasket.

Vad jag har hört så är det blåklämring som gäller oavsett, den gula har inget typgodkännande. Purusbrunnar alltså

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.