1 312 läst · 6 svar
1k läst
6 svar
Golvkonstruktion badrum
Hej !
Jag förbereder för flytspackling av badrumsgolvet och har upptäckt att under golvspånet finns sektioner med cc600. Runt golvbrunnarna (2 st) och en dryg halvmeter runtomkring är det reglat med cc300. Golvplattorna är 22mm tjocka och bjälklaget är förhyvlat för att "underlätta" fallet mot brunnarna som är förmonterade i bjälklaget.
Mitt första problem är att jag inte har möjlighet att limma golvskivan runt ena golvbrunnen (pga att väggar står på golvskivan) utan endast skruva.
Det andra problemet (?) är att jag kommer ha ett fristående badkar med benen ung där det är cc 600.
Finns några möjligheter att förstärka ovan golvskivan samt förebygga att det släpper runt ena golvbrunnen?
Jag förbereder för flytspackling av badrumsgolvet och har upptäckt att under golvspånet finns sektioner med cc600. Runt golvbrunnarna (2 st) och en dryg halvmeter runtomkring är det reglat med cc300. Golvplattorna är 22mm tjocka och bjälklaget är förhyvlat för att "underlätta" fallet mot brunnarna som är förmonterade i bjälklaget.
Mitt första problem är att jag inte har möjlighet att limma golvskivan runt ena golvbrunnen (pga att väggar står på golvskivan) utan endast skruva.
Det andra problemet (?) är att jag kommer ha ett fristående badkar med benen ung där det är cc 600.
Finns några möjligheter att förstärka ovan golvskivan samt förebygga att det släpper runt ena golvbrunnen?
Redigerat:

Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 841 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 841 inlägg
Har du träbjälklag ska du fixera en platta till golvbrunnen likt denna som du sedan fäster brunnen i.
http://www.amigaab.se/produktbilder/241052.jpg
Sedan armerar man och flytspacklar golvet.
Inga skruvar under tätskiktet då skruvarna kan äta sig upp och skada tätskiktet.
http://www.amigaab.se/produktbilder/241052.jpg
Sedan armerar man och flytspacklar golvet.
Inga skruvar under tätskiktet då skruvarna kan äta sig upp och skada tätskiktet.
Går även bra att förstärka ett golv genom att limma ner mineritskivor med tex ardex s48. Limma och skruva fast skivorna, när limmet har härdat så tar man bort skruvarna igen. Ta även kontakt med tillverkarna av flytspacklet och hör med dem om vad de tycker är en tillräcklig förstärkning, tex ring Ardex eller Maxit. De brukar vara väldigt hjälpsamma.
Klicka här för att svara