Hej Allesammans!
først och fræmst vill jag sæga att detta ær ett fantastisk forum, man lær sig otroligt mycket særkilt om man ær en glad amatør som jag.:)
Jo jag undrar om någon dær ut har anvænt byggskivor av hårdskum istællet før våtrumsskivor???
jag har hørt att man kan anvænda hårdskumsskivor (lux element) 12 eller 20 mm istællet før byggskivor, om det gick skulle dessa vara bættre før mig p.g.a byggskivorna væger en hel del. naturligtvis skall man ha tætskick enligt normen????
Tack

P
Dom är väl bäst på alla sätt och vis, bortsett från priset.

Paul-Staffanstorp
Vet inte vad just Lux kostar, men jag jobbar själv med Lip och kostnaden för dem är jämförbart med godkända gipsskivor typ WAB...

Underbart enkla att arbeta med...

Regla cc300 och använda deras 12,5mm skiva... smidigare finns inte...

K
ACME skrev:
Dom är väl bäst på alla sätt och vis, bortsett från priset.
Det lanseras ju en ny sån skiva nu där man bara tätskiktar skarvar. Skivan må vara dyrare än vanliga våtrumsskivor, men det sparar man in på tätskiktet :)

Det finns motsvarande skivor från TEBO också som är något billigare än Lux.

Hrmm, om man kör med t.ex. LIPs skiva så är det väl ok att väggen bakom med OSB?
Så slipper man regla ihjäl sig och det är enkelt att hänga upp möbler o skit!

Paul-Staffanstorp
Nik206 skrev:
Hrmm, om man kör med t.ex. LIPs skiva så är det väl ok att väggen bakom med OSB?
Så slipper man regla ihjäl sig och det är enkelt att hänga upp möbler o skit!
Om man ska följa branschreglerna så är det inte ok.

Dock kan man resonera som så att ifall det blir fuktskadat bakom våtrumsskivorna så är det ju något fel i tätskiktet och frågan är ju om försäkringen täcker då... ;)
De har ju alltid en massa kryphål försäkringsbolagen... :rolleyes:

P
ktm250 skrev:
Det lanseras ju en ny sån skiva nu där man bara tätskiktar skarvar. Skivan må vara dyrare än vanliga våtrumsskivor, men det sparar man in på tätskiktet :)
Jo, jag kelade lite med en så'n när jag var på kurs härom veckan. Väldans trevliga och enligt min leverantör så var dom inte så fasligt mycket dyrare än LUX, men han hade inte priset i huvudet.
Vi kommer att gå över till dom, och ska någon annan sätta plattorna så kör vi med 20 mm LUX istället.

Hej KTM250
vet du vad dessa heter?
Ha det Fatma

Ursækta en amatør men vad ær OSB??

P
K
ACME skrev:
Jo, jag kelade lite med en så'n när jag var på kurs härom veckan. Väldans trevliga och enligt min leverantör så var dom inte så fasligt mycket dyrare än LUX, men han hade inte priset i huvudet.
Vi kommer att gå över till dom, och ska någon annan sätta plattorna så kör vi med 20 mm LUX istället.
Men till LUXen tillkommer ju även tätskiktet så då börjar det dra iväg lite.

P
Jovisst, alltså kan den vara en klar konkurrent till LUX:en, men eftersom alla plattisar kör olika tätskikt så kan vi bara använda Litexskivan när vi själva ska göra plattsättningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.