Hej

Har fått hem ett komplett Möbelpaket Westerbergs Natal, Bredd 1200 mm, med Spegelskåp

Och det följde med en aluminiumprofil 550 mm lång med 5st försänkta hål i resp. sida.
Spegelskåpet var redan monterat och monteringsanvisningen till underskåpet är sämre än IKEA's (IKEA har faktiskt bättrat sig otroligt)
Hålen i profilen stämmer inte in någonstans på vare sig spegelskåp eller underskåpet.

Frågan är var skall man montera vinkeln/profilen?
Bilden visar hur den ser ut.

På K-rauta som säljer samma prylar gissade de att den skulle skruvas på väggen i underkant på något av skåpen.

Ringde till Westerbergs support där man som konsument (Det är oss de lever på :mad: ) får vänta 10min innan någon svarar fick ett mycket otydligt svar från en oengagerad person med ett herrans oljud kring sig så det var svårt att höra vad han sa och man fick ingen lust att be honom att utveckla sitt svar heller. Han konsulterade någon kollega och svarade:
- den skall sitta i underkant *mummel* *mummel* springa *mummel*

Fattade ingenting av detta svar, än mindre finns någon springa där denna passar in för att inte synas när man väl får upp skåpet.

Har någon av er monterat ett Westerbergs eller Hafa skåp där denna profil följt med?
Var skall den sitta?

I övrigt kan nämnas att det i spegelskåpet sitter en regel i överkant 20x70mm med 4st hål för att montera på väggen. Underskåpet har liknande regel i stommen fast med 7st hål.
(Sedan kan man undra varför det krävs 7 skruvar när själva regeln sitter fast i skåpet med 1 skruv + 1 plugg/sida a'la IKEA)
Det känns ju som denna rätt så tunga möbel med handfatet i sanitetsporslin riskerar att trilla i golvet om någon av ungarna hänger på den eller klättrar upp....
Det lär bara bli regeln kvar på väggen....

Funderar på att skruva en Eklist direkt på väggen som jag ställer möbeln på som extra stöd.

• Westerberg_vinkel.JPG
Nu har jag kanske aldrig skruvat exakt den sortens skåp, men principen borde vara densamma...

Den listen ska sitta fastskruvad i vägg under underskåpet (komoden?),
(Detta är ditt extrastöd som du pratade om.)
sedan ställer du underskåpet på den och markerar vart du ska borra för de övre hålen.
Dra några strängar byggsilikon bakom "regeln" i överkant för att limma den extra mot vägg innan du skruvar., sen (om det nu är en komod) så ska även tvättstället silkoneras fast, dels i skåpets insida (eller helst mellan träramen och tvättställets underkant) och dels där porslinet går i mot vägg.

Sen kan du nästan dansa på den där, under förusättning att du har betongvägg eller ordentliga kortlingar i vägg.

hoppas det hjälpe dig något.......

Edit: läste igen och såg nu att du skrev att det skulle vara ett tvättställ......läste lite slarvigt

Den skall sitta i underkant av bänkskåpet. men den är onödig om du har tillräckligt stabil vägg, då räcker det med skruvarna i överkant av skåpet. Har själv Bahia serien från westerberg.

Det är en sådan här underdel
M%C3%B6belpaket%20Westerbergs%20Natal%20Ek.jpg

Och en sådat spegelskåp (fast i ek)
M%C3%B6belpaket%20Westerbergs%20Natal%20Ek.jpg

Samt tillhörande tvättställ i porslin i full bredd, 120cm
vägghängt, inga stödben.

Att göra som vidis föreslår men att skruva denna fula vinkel i väggen kanske fungerar trots att den mest liknar nån hempul på en möbel för 16kkr och det känns som man kan göra det snyggare med en eklist på väggen, fast vem kryper under och kikar?? förutom när jag monterar.

Väggen är eller rättare sagt blir av 45x70 reglar cc300 samt humiboard skiva samt klinker. Det kommer att bli rejält reglat/kortlat överallt där jag kan tänkas montera något, speciellt för möbeln som är tung.

Tack för tipsen

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.