Hade En besiktningsman i mitt nyköpta hus idag.
Han hittade en vattenläcka i badrumet som gör att säljaren ska göra ett nytt badrum på hans bekostnad.

Besiktningsmannen avrådde från klinkers på träbjälklaget pga att det lätt läcker.
han tyckte plastmatta och kaklat på väggarna bara

I badrumet står både en elpanna och tvättmaskin och torktumlare

Det var det dummaste jag har hört på länge "det lätt läcker" ?

Jaja...jag har aldrig hört talas om att det ska läcka mer än något annat, undrar hur han tänkte?

Paul-Staffanstorp
Tycker jag verkar som en lösning för att komma billigt undan för dem.

Gör man rätt så är det inga problem.

Men visst... en helsvetsad plastmatta är väl alltid säkraste alternativet.

Det vete tusan, har sett en hel del svetsade plastmattor med svetsfogar som släppt.

Om man jämför tätskikt under klinkers, och svetsad plastmatta. Om vi antar att man inspekterar tätskiktet före klinkersättning, och det ser OK ut, samma med plastmattan fogarna ser OK ut.

Vissa av plastmattorna kommer då efter ett antal år att ha fogar som läcker. Ser ut som mattan har krympt lite och dragit ihop sig.

Jag har oerhört svårt att tro att tätskiktet under klinkers om det är tätt från början skall börja läcka spontant efter ex. 10 år. Den klassiska felpunkten, klämringen i brunnen borde vara ungefär lika stort (eller litet) problem i båda fallen.

Hur stadgar man upp ordentligt för klinkers annars.

Om man inte gjuter eller flytspacklar?

Är de någon form av golvgips för att få de stumt

Min golvläggare lägger alltid golvgips först på golvspån innan han flytspacklar in värmekabeln.

/Henrik

Paul-Staffanstorp
hen_rik79 skrev:
Min golvläggare lägger alltid golvgips först på golvspån innan han flytspacklar in värmekabeln.

/Henrik

Egentligen bara ett onödigt moment i det hela eftersom det inte finns något behov av det då man ändå flytspacklar.

Helst bör man nog alltid använda både fiberförstärk flytspackel och armeringsnät som överlappar,

joflopp skrev:
Klinker på träbjälklag:

Max c/c 600
22 mm golvspån - skruvad och limmad enligt anvisningar
Minst 12 mm flytspackel, alternativt golvips lagd enligt anvisningar från leverantör.

Läs för övrigt den klistrade tråden där all info om detta finns.
[länk]
Du glömde nätet.d^_^b

Paul-Staffanstorp skrev:
Egentligen bara ett onödigt moment i det hela eftersom det inte finns något behov av det då man ändå flytspacklar.
Om det var tillåtet med gips på golvet samt om det är bra fall innan så är det skit smidigt att spackla över slingan då det är färdigt fall redan. Bara att följa slingan.

Paul-Staffanstorp
kakelmannen skrev:
Du glömde nätet.d^_^b
Faktiskt inte alla system som kräver armeringsnätet... ;)

kakelmannen skrev:
Om det var tillåtet med gips på golvet samt om det är bra fall innan så är det skit smidigt att spackla över slingan då det är färdigt fall redan. Bara att följa slingan.
Det är ju faktiskt tillåtet med rätt sorts gips... ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.