8 613 läst ·
26 svar
9k läst
26 svar
Golvbrunnsmontering!
Ouch! Jag har blå ring i min purus, och jag ska lägga klinkers! Blev jag lurad i affärn? Dom sa att det var den jag skulle ha ju. Vilka problem kan man få? Tyckte den passade bra och klämde min manchett alldeles utmärkt?
Valet mellan Blå eller Gul ring till Purus när man kör med LIP verkar inte vara helt enkelt.
Jag mailade LIP som svarade Gul. Min plattsättare ringde LIP som svarade att både Gul och Blå var OK. Mailade igen och frågade varför vi får olika svar men det mailet har de inte svarat på
Kör med blå ring eftersom plattsättaren hävdar att med gul ring är det lätt att manschetten skadas.
Såg i nån tråd att jon_h skrev att både gul och blå var OK med LIP.
Jag mailade LIP som svarade Gul. Min plattsättare ringde LIP som svarade att både Gul och Blå var OK. Mailade igen och frågade varför vi får olika svar men det mailet har de inte svarat på
Kör med blå ring eftersom plattsättaren hävdar att med gul ring är det lätt att manschetten skadas.
Såg i nån tråd att jon_h skrev att både gul och blå var OK med LIP.
Paul: Håller INTE med dig ang. klämringar
Den gula är enligt Ardex inte typgodkänd,
Blåklämring är för 1,5mm matta / manschett , manschetten är 1mm tjock alltså rollar man gummi över den så kommer man upp i 1,5mm
Enligt Ardex steg 3 utbildning som jag gick för 2veckor sedan
På Purussidan står det kontrollera med tätskiktstillverkaren iof, har hänt mig 1 el. 2 ggr att den gula skurit sönder manschetten, speciellt när det är förh.ring tror den är någon 10dels mm trängre...
Blåklämring är för 1,5mm matta / manschett , manschetten är 1mm tjock alltså rollar man gummi över den så kommer man upp i 1,5mm
På Purussidan står det kontrollera med tätskiktstillverkaren iof, har hänt mig 1 el. 2 ggr att den gula skurit sönder manschetten, speciellt när det är förh.ring tror den är någon 10dels mm trängre...
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Tack för det Gabbe.Gabbe1 skrev:
Oavsett vad folk säger så är det ju tydligt på respektive brunnars rekomendationer vad som ska användas vid vilka tillfällen och visst bör man då som Purus skriver kontrollera med tätskiktstillverkaren.
När det gäller LIP står det i deras anvisningar följande...
Montera golvbrunnen enligt Purus monteringsanvisningar se www.purus.se
...vilket jag tillsammans med deras bildserie tolkar som det ska vara gul vid brunnsmanschett.
För att slippa problem så fortsätter jag hellre att använda Jafo som har ordentliga skruvbara klämringar för bästa resultat.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Tyvärr är jag ledsen att behöva säga det, men det var en dålig lärare du hade i så fall.nino skrev:Paul: Håller INTE med dig ang. klämringar
Klämringen ska på plats INNAN tätskiktet och tätskiktet skall endast fram till klämringen...
INTE under klämringen !!!
EDIT:
Får väl till viss del be lite om ursäkt för nu var jag inne och läste om Ardex system och där ska man tydligen pensla på innan man sätter dit klämringen till skillnad från LIP och då förstår jag att det blir problem att få dit den gula ringen.
Dock förstår jag överhuvudtaget inte varför man ska ha tätskikt under klämringen.
Redigerat:
Dom verkar ha lite svårt att bestämma sig på Purus också!
I montage anvisningen till Oden-brunnen verkar det vara blå klämring som gäller?!
http://www.purus.se/upload/Purus Sv...ingar/Golvbrunnar/Montanv-brunnar(S)-2092.pdf
Eller läser jag som en kratta?
Hoppas att det är rätt för jag har klämt min Manschett med blå klämring, känns inte bra att försöka plocka upp den och trycka dit en gul istället....
I montage anvisningen till Oden-brunnen verkar det vara blå klämring som gäller?!
http://www.purus.se/upload/Purus Sv...ingar/Golvbrunnar/Montanv-brunnar(S)-2092.pdf
Eller läser jag som en kratta?
Hoppas att det är rätt för jag har klämt min Manschett med blå klämring, känns inte bra att försöka plocka upp den och trycka dit en gul istället....
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Nja det beror lite på vilket system man använder. Med LIP så skall inget tätskikt in under klämringen. Men tittar man ex. på Kiltoo dukbaserat system så skall duken limmas mot manchetten innan man klämmer dit klämringen, och alltihop skall ner i brunnen med klämring, enl. uppgift gäller det fler dukbaserade system.
Det känns märkligt för mig, efterssom duken knappast är lika elastisk som manchetten.
Det känns märkligt för mig, efterssom duken knappast är lika elastisk som manchetten.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Men om det redan sitter en purus brun så blir det jobbigt att välja en jafo.
Rätt monterad så är purus helt ok.
Fel monterad så är jafo INTE ok.
Fel monterad t.ex. kan vara då man dragit sönder de skruvar som håller ringen
Men nu ska ju brunnarna monteras på rätt sätt.
Jag smorde min gula klämring samt brunnsmasnhetten med lite diskmedel före jag monterade ringen.
Sedan så hamnar ringen bakom en hant på brunnen och sitter som gjuten.
Bara man kollar att ringen går ända ned när man monterar.
Skitenkelt även för en amatör som mig.
mvh Roland
Rätt monterad så är purus helt ok.
Fel monterad så är jafo INTE ok.
Fel monterad t.ex. kan vara då man dragit sönder de skruvar som håller ringen
Men nu ska ju brunnarna monteras på rätt sätt.
Jag smorde min gula klämring samt brunnsmasnhetten med lite diskmedel före jag monterade ringen.
Sedan så hamnar ringen bakom en hant på brunnen och sitter som gjuten.
Bara man kollar att ringen går ända ned när man monterar.
Skitenkelt även för en amatör som mig.
mvh Roland
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Klicka här för att svara