20 278 läst ·
17 svar
20k läst
17 svar
Lösa kakelplattor i badrumsgolv
Sida 1 av 2
Medlem
· Södermanland
· 26 inlägg
Hej,
jag upptäckte i morse att två intill liggande kakelplattorna i badrumsgolvet sviktade lite och vatten trängde upp vid fogarna när man ställde sig på dem. Det fodrar lite mer undersökning ikväll men så länge fuktspärren är hel borde det ju vara lungt eller?
jag upptäckte i morse att två intill liggande kakelplattorna i badrumsgolvet sviktade lite och vatten trängde upp vid fogarna när man ställde sig på dem. Det fodrar lite mer undersökning ikväll men så länge fuktspärren är hel borde det ju vara lungt eller?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Att plattorna lossnat tyder ju på felaktig montering och s.k bom under plattorna alternativt för torrt fix när de la plattorna.
Att det tränger upp fukt är ingen fara eftersom fukten finns konstant mellan tätskikt och plattor.
Att det tränger upp fukt är ingen fara eftersom fukten finns konstant mellan tätskikt och plattor.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Eehh... JA !
Primer har ingen limfunktion...
Det enda man kan göra är att med STÖRSTA FÖRSIKTIGHET plocka bort plattorna och skrapa rent från fix och fog samt torka torrt och sätta nya plattor i nytt fix samt foga om.
Risken att skada tätskiktet finns alltid och om du gör det så är det bara att göra om allt, så det gäller att vara lugn och metodisk.
Primer har ingen limfunktion...
Det enda man kan göra är att med STÖRSTA FÖRSIKTIGHET plocka bort plattorna och skrapa rent från fix och fog samt torka torrt och sätta nya plattor i nytt fix samt foga om.
Risken att skada tätskiktet finns alltid och om du gör det så är det bara att göra om allt, så det gäller att vara lugn och metodisk.
Medlem
· Södermanland
· 26 inlägg
Har tittat lite mer noggrant i går kväll och blev egentligen inte klokare. det tränger upp vatten vid några fogar när man trycker på plattorna. Jag la på en fläkt och nu 24h senare kommer det inte upp vatten längre när man ställer sig på plattorna.
Bad rummet är tydligen renoverat 2003 enligt prospektet, jag ska nog höra av mig till den tidigare ägaren hur den renoveringen gjordes (själv eller fackman). Vi köpte lägenheten 2006.
Just nu lutar det åt att jag ska göra som paul föreslår, försiktigt knacka upp plattorna, torka och sätta tillbaka nya plattor(den fanns flera st i förrådet)
Bad rummet är tydligen renoverat 2003 enligt prospektet, jag ska nog höra av mig till den tidigare ägaren hur den renoveringen gjordes (själv eller fackman). Vi köpte lägenheten 2006.
Just nu lutar det åt att jag ska göra som paul föreslår, försiktigt knacka upp plattorna, torka och sätta tillbaka nya plattor(den fanns flera st i förrådet)
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
var nånstans är plattorna nånstans? mitt i duschen? var väldigt försiktig när du knackar upp dem. Antar att det är rollat tätskikt, och det är lätt de går sönder när man börjar hugga upp plattor.Hemmafixaren309 skrev:Har tittat lite mer noggrant i går kväll och blev egentligen inte klokare. det tränger upp vatten vid några fogar när man trycker på plattorna. Jag la på en fläkt och nu 24h senare kommer det inte upp vatten längre när man ställer sig på plattorna.
Medlem
· Södermanland
· 26 inlägg
Mitt i duschen är plattorna, tyvärr. Jag gissar att det finns så många valmöjligheter än att knacka upp plattorna och fästa om dom. Oavsett om det är jag eller fackman som knckar loss dom finns ju risken för trasigt tätskikt.
Om det värsta händer att man pajar tätskitet är det hela badrummet som måste göras om eller bara golvet? Beror ju förstås på om det blivit fuktskadat också.
Om det värsta händer att man pajar tätskitet är det hela badrummet som måste göras om eller bara golvet? Beror ju förstås på om det blivit fuktskadat också.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Det värsta är att det är näst intill omöjligt att bara täta vissa delar.
Men jag fattade det som att plattorna var lösa och då bör du inte riskera förstöra tätskiktet om du tar bort dem...bara när du ska ta bort fixet.
Men jag fattade det som att plattorna var lösa och då bör du inte riskera förstöra tätskiktet om du tar bort dem...bara när du ska ta bort fixet.
Medlem
· Södermanland
· 26 inlägg
Jag vet inte hur lösa plattorna är, men de sviktar lite när man ställer sig på dem och då kommer det upp vatten underifrån. Problemet kan ju vara att plattorna bara lossnat delvis från fixet. Det verkar dessutom som att en av plattorna har en spricka i sig och bara ena delen sviktar.
Ska man arbeta sig in från sidan av plattan eller krossa den i mitten ovanifrån?
Ska man arbeta sig in från sidan av plattan eller krossa den i mitten ovanifrån?
Medlem
· Södermanland
· 26 inlägg
miljondollar question:
är tätskktet grått eller vitt?
är tätskktet grått eller vitt?
Medlem
· Södermanland
· 26 inlägg
täskiktet var vitt och det gickr ba i början men sen sket det sig. Och under täskitet satt någon form av skiva(brun färg känns som trä??)
Jag hittade en rostig spik och blev fuktig om fingrarna när jag kände på skivan, så fukt har trängt ner under tätskiktet vid den kakelplatta som sprukigt.
Då vet jag vad jag gör här näst----->nytt badrum!
6 kvm stort, borde gå rätt fort och inte bli så dyrt.
Det enda jobbiga är att vi bara har ett badrum i lgh.
ha det!
Jag hittade en rostig spik och blev fuktig om fingrarna när jag kände på skivan, så fukt har trängt ner under tätskiktet vid den kakelplatta som sprukigt.
Då vet jag vad jag gör här näst----->nytt badrum!
6 kvm stort, borde gå rätt fort och inte bli så dyrt.
Det enda jobbiga är att vi bara har ett badrum i lgh.
ha det!