2 392 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Kostnad för renovering av badrum
Vi ska renovera vårt lilla badrum som är på ca 4 m2. Det är inte renoverat sedan huset byggdes på 50-talet. Badkar ska ut och kakel och dusch in. Vi har fått offert där allt utom själva toastol, kakel osv ingår.
Det som ingår är alltså utrivning av badrum, värmeslinga i golv, kakling, fuktspärr, gjuta igen golv, handdukstork osv. Denna offert för badrummet ligger runt 30 000 kr efter Rot-avdraget och då ingår inte el och rörinstallation som beräknas kosta ca 15 000 kr.
Jag tycker det låter lite dyrt, men vi har inga att jämföra med, och behöver få det gjort ganska omgående. Är det någon som har erfarenhet av liknande jobb? Vi vill ju inte bli helt lurade.
Det som ingår är alltså utrivning av badrum, värmeslinga i golv, kakling, fuktspärr, gjuta igen golv, handdukstork osv. Denna offert för badrummet ligger runt 30 000 kr efter Rot-avdraget och då ingår inte el och rörinstallation som beräknas kosta ca 15 000 kr.
Jag tycker det låter lite dyrt, men vi har inga att jämföra med, och behöver få det gjort ganska omgående. Är det någon som har erfarenhet av liknande jobb? Vi vill ju inte bli helt lurade.
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
30.000 är extremt billigt så att ett antal varningslampor borde tändas.
Jag renoverar nu 3,5 m2 badrum och det går på 75.000 efter rotavdrag, då ingår all el, vvs, snickeri, både jobb och material. Det som inte ingår är "det man ser" dvs blandare, möbel, toa, handdukstork, kakel, klinkers etc.
Kolla att de verkligen är certifierade, att de följer BBV, säker vatteninstallation, byter golvbrunn, har rätt mängd och typ av fuktspärr......
Jag renoverar nu 3,5 m2 badrum och det går på 75.000 efter rotavdrag, då ingår all el, vvs, snickeri, både jobb och material. Det som inte ingår är "det man ser" dvs blandare, möbel, toa, handdukstork, kakel, klinkers etc.
Kolla att de verkligen är certifierade, att de följer BBV, säker vatteninstallation, byter golvbrunn, har rätt mängd och typ av fuktspärr......
Tack för snabba svar! Referenser är tagna och de är seriösa. Så nu känner jag mig inte alls lurad längre. Rätt mängd och typ av fuktspärr har jag inte helt koll på men det får vi undersöka. Mätte badrummet nu ordentligt och det är ca 3 kvadrat.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
ACME skrev:
Så kanske man kan se det, men ett litet normalt badrum tar sällan mer än 80tim från 0-100 och 80tim x 500:- = 40000:- + material för ca: 10000:- vilket med rotavdrag blir 30000:- som TS också skriver...
Trots att jag bara snabbt höftade till priset...
Men visst... i vissa fall kan det av olika anledningar bli dyrare naturligtvis...
Nu pratar jag bara uppskattade ungefärliga priser på ett normalt litet badrum...
Personligen tycker jag det är lagom vettigt betalt...
Hänger på tråden här, hoppas det är OK?
Jag försöker få en uppfattning om vad priset per kvm är för tätskiktning + kakling. Material som ingår är tätskikt och fix och fog. (alla priser nedan är ink moms förstås - jag är ingen firma).
Badrummet har 6,5 kvm golv + 22 kvm vägg (inkl snedtak). Ett takfösnter med smygar. En liten nisch. Träbjälklag, flytspacklat, WAB skivor.
Firma 1 gav ett fast pris på 57.000 kr. Tillägg om glasmoasik på golvet.
Firma2 offererade 47.000. Det blev det priset då kvm priset var 1500/kvm för väggarna och 2300/kvm för golvet (glasmosaik). Denna firma tar 525/timme (ink bilersättning) om löpande räkning.
En tredje firma gav priset 1310 kr/kvm.
Vad är vettigt kvm pris?
Vad tar det att tätskikta detta badrum? 2 dagar?
Kakla och foga? 3-4 dagar?
Borde ju bli billigare att ta på löpande; 6 dagar * 8 timmar * 525 kr = 25200. Tätskikt + fog + fix max 8000 kr.
Totalt 33.000 kr. Är det en vettig kalkyl och tidsuppskattning?
Jag försöker få en uppfattning om vad priset per kvm är för tätskiktning + kakling. Material som ingår är tätskikt och fix och fog. (alla priser nedan är ink moms förstås - jag är ingen firma).
Badrummet har 6,5 kvm golv + 22 kvm vägg (inkl snedtak). Ett takfösnter med smygar. En liten nisch. Träbjälklag, flytspacklat, WAB skivor.
Firma 1 gav ett fast pris på 57.000 kr. Tillägg om glasmoasik på golvet.
Firma2 offererade 47.000. Det blev det priset då kvm priset var 1500/kvm för väggarna och 2300/kvm för golvet (glasmosaik). Denna firma tar 525/timme (ink bilersättning) om löpande räkning.
En tredje firma gav priset 1310 kr/kvm.
Vad är vettigt kvm pris?
Vad tar det att tätskikta detta badrum? 2 dagar?
Kakla och foga? 3-4 dagar?
Borde ju bli billigare att ta på löpande; 6 dagar * 8 timmar * 525 kr = 25200. Tätskikt + fog + fix max 8000 kr.
Totalt 33.000 kr. Är det en vettig kalkyl och tidsuppskattning?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden