Badrum
AndersS: [citat] Gammal installation och vid renovering hade jag inga maskiner som behövde 3-fas så det rensades och snyggades till.
v-g: fn76:Fast då är det ju en orättvis jämförelse ;) Tro mig jag har kollat på ALLA alternativ och till slut var det bara att kontakta unidrain för att få reda på en åf i närheten. Aldrig i livet att jag skulle sätta en enbart plastbrun i kaklat rum det skulle se epa ut. pappskallen:Blandare i renaste guld säg inte att det finns :D Men iaf måste man ju ha 9000 serien från FMM sätter
pappskallen: Det visste jag inte! Jag skrev att JAG hade beställt där två ggr............
kobban: Undrar om någon vet viket fabrikat på tätskikts-system som är mest prisvärt totalt sett?, och som samtidigt uppfyller de nya kraven på ångtäthet. Kan man också handla sådana "kvalitetsvaror" till bra pris på nätet eller andra prispressande lågprisvaruhus etc? Någon som vet?
jenfor: Ja, det tror jag absolut. Det var i alla fall den främsta anledningen till att jag valde den lösningen. Däremot lär man få skrapa en hel del för att få bort limresterna, så jag ser inte fram emot den dag jag ska ta bort den. :)
jenfor: Att bara ta bort de plattor som är felaktiga (inte rubbet) känns som en ytterst tveksam lösning. Om tätskiktet släpper precis i skarven till en platta som ska behållas så kommer det aldrig att gå få tätt genom att applicera nytt tätskikt. Tvivlar på att något försäkringsbolag skulle godkänna den lösningen.
jon_h: Nej, plastmatta är tätskikt i sig själv.
jon_h: Det är olika hur man ska göra beroende på vilket system man använder, det finns inget generellt svar på frågan. Men om det är så otydligt så får ni väl ringa leverantören och fråga. Edit: Manschetten är helt tät, men det kan finnas skäl att rolla innan ändå, för att kompensera för att en viss manschett är lite tunnare.
solsidan: Hej! Undrar om någon vet vilka mått det måste vara runt toaletten om det ska vara handikappsanpassat? Tacksam för svar Annika
johsv: Hej! Mitt tips är att använda EPS cement. Fördelar: härdar snabbt mycket liten vattenavdunstning. lätt jobbat väger nästan ingenting Fyller bra per säck Isolerar Nackdelar: Dyrare bör beläggas med något spackel för att få yta för klinkerläggning Se till att ha en rejäl tunna att blanda i ca 65 L bara så går det lätt. Lycka till!!! /j
Robert_Maria: Snubbelkanten? Nej, det du menar är antagligen steget. Det är till för att ha en yta att stå på i samma höjd som botten av karet. Hyllan är ju den du ser inne i hörnet. Det är där man ställer skumpaglasen.
jon_h: Är det så lite så har du säkert ingenting att oroa dig för. :)
Bidda: Hej Frun (...vel og jeg også) vil ha en sånn innstallert på tvedtrommet ;-) Nå finnes det en jungel der ute av typer og priser :-( Finnes det noen enkle kvalitetskriterier som gjør at en kan skille ut de en ikke skal ta med i betraktningen. Eventuelt linker til egnede produkter/fabrikker som har bevist at de kan dette. Noen med bruker erfaring her? Takker for al hjelp her da dette er noe
jola02: Hej Ska ikväll foga golvet i badrumet..... Plattorna är högglanspolerade (svarta) av typen granitkross med bindemedel. Plattorna kommer fogas med svart fog (3mm) Något jag bör tänka på? /Jocke
jenfor: Huvudregeln är att hellre köpa för mycket och lämna tillbaka det som blir över än tvärtom. Räkna ytan, ta hänsyn till fogbredden och lägg på 10% så brukar det räcka.
A-E: Hej! Behöver ha hjälp med hur jag ska gå tillväga med min befintliga badrummsväv. Vill istället för att spackla igen hål som finns sätta upp en ny väv på den som redan sitter i badrummet, är det bara att sätta upp ny eller är det enklare att skära ut hålen som finns och sätta ny väv i de. Mvh// A-E
Sulan_gbg: Det har gått lite trögt fram men än så länge inga missöden med kaklingen men nu har jag några nya frågor... På ena väggen ska jag sätta två olika plattor (fond upp över handfatet), mitt problem/svårighet är att ena plattan är 10,5 mm tjock (560 *330 mm storlek) och den andra 6 mm tjock (197*197 mm) hur hör jag enklast för att få hela väggen plan? Väggen de ska upp på är så
jon_h: Jag har byggt en del med skivorna, men aldrig fäst en duschdörr i dem. Däremot vet jag att det går, har fått det förklarat för mig av en tekniker på KGC för ganska länge sedan. Har för mig att man limmade dit någon sorts beslag (plastskiva eller liknande) i Luxskivan där man skulle skruva sedan. Kommer inte ihåg den exakta lösningen, men ring KGC så får du veta precis hur man
jon_h: Om jag nu förstår dig rätt så hade jag också kört på alternativ 3.
Myraa: Tack skönt att höra att det gick bra och lycka till med resten av arbetet. PS vi ska oxå spckla in golvvärme!
jon_h: Nix, det ska inte vara någon mjukfog runt brunnarna. Det har de i alla fall gjort rätt.
Alpha: Några tips har ja knåpat ihop, allt beroende på avstånd till vägg på vardera sida om dörrposten, mycket kan ju justeras eller prioriteras med som storlek/ längd på badkar, kanske räcker med ett 80/90cm tvättställ samt en dusch kan ju ordnas i valfri storlek genom duschväggar som är färdiga eller bygga själv av ex.vis glasblock. Finns ju duschpalats med som innehåller allt + lite
anna_jimmy: Kolla på ido eller ifö, vi har köpt ett hörnbadkar från ido 100x150 tror de hade några mindre varianter också.