M
mattisch: Ersättningsbelopp 2000:- Varför har man hemförsäkring överhuvudtaget om de inte ersätter skador? Det blir ju helt meningslöst.
15 svar · 17,6k läst
V
vidis: http://www.maxit.se/media/22/pdf/leca/broschyrer/Murverk_infast.pdf Kolla om du hittar något där.
3 svar · 1,8k läst
D
daije: så här är det väl egentligen. redigt sunt bonförnuft borde gälla. att ha ett icke sugande material bakom tätskiktet. men sen så? får uppfattningen att reglerna för badrum är formade av försäkringsbolagens önskan. att det inte ska gå att bygga regelenligt, för det är snart en omöjlighet. plåtreglar. femtielva lager minerit varvat me gips, 17 lager tätskikt med duk mellan varje,
33 svar · 3,6k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: [citat] Jag har hört detta från två olika leverantörer av Lips flytspackel och antagit att de har rätt information. Jag har dock inte själv kontrollerat detta vidare med Lip själv. En kollega som arbetar med Höganäs sa precis samma sak och läser man deras anvisningar så står det dessutom följande i texten som jag anser vara liktydigt med att det ska vara flutit sammanhängande utan
8 svar · 4,1k läst
A
Abbedabbe: Alternativt om du verkligen insisterar på vit fog finns det epoxifog. Den är fantastiskt färgstabil och är i det närmaste vattentät då den inte är cementbaserad. Den är både syrafast och oerhört smutstålig. Nackdelarna är att den är relativt dyr, ca 800:- / 5 kg samt att den är knölig att jobba med.
10 svar · 5,7k läst
V
vidis: [citat] Om man har en gnutta tur ja, är den dragen för hårt så går klämringen inte att få bort. Röret pressas inåt av klämringen. då man drar för hårt.
6 svar · 2,3k läst
A
Abbedabbe: Försök få fogarna att verkligen inte passa. Ser ganska trist ut när de nästan linjerar.
1 svar · 2,2k läst
Y
Yrrol: Kan bjuda på att; jag klickade runt lite hos rinkabyrör, kollade ifö reservdelar ... blev så full iskratt för jag tror dom har reservdelarna jag behöver till denna toan (134kr) - och att den visade sig vara en Ifö Cascade WC, 1973 - 1984.... fast jag vill ju ha en ny å fräsch stol - där fick jag dock för att tro ifö var budget-skärp-som-pajjar-efter-någon-månad :)
12 svar · 3,7k läst
bekvämmenproduktiv
bekvämmenproduktiv: hej jag satte samma grejer på vägg och golv i helgen som varit, det gick lekande lätt. dem enda ställena som duken kanske hade lite svårt att fästa på remsan var om det fanns någon ojämnhet på underlaget bakom, men då använde jag bara mer Aquastop Adhesive så satte det sig till slut.
4 svar · 4,3k läst
·
·HeRmAN·: Låter som ni har samma typ av frågor? http://www.byggahus.se/forum/badrum/63591-spacklar-man-skarvar-mellan-gipsskivor-i-badrum.html
1 svar · 1,9k läst
·
·HeRmAN·: Ska du spackla så är det väl lämpligt att göra innan tätskiktet om du t.ex. har glipor i hörn på mer än 3mm. Mindre behöver ej spacklas eftersom tätskiktet täcker mindre glipor och normala sskarvar mellan skivor. Det kommer ju remsor ovan på detta och mera tätgucka. Sticker skivorna ut så är det ju bar att ta kniven eller en grov fil och jämna till. Håller just på och sätter
12 svar · 50,2k läst
H
hen_rik79: Vi kör Deptun Diamant hemma, låter helt okej när båda pumparna är igång, ska väl vara ett svenskt kvalitetsmärke så vitt jag har förstått. Det är väldigt stabilt också inget knirr roch knarr. Bruksanvisningen var dock bland det sämsta jag sett.Såg ut som ett kopierat papper man rafsat ihop och sen klistrat in instruktioner från lite olika ställen. För ett kar i denna
4 svar · 3,5k läst
H
hakanhanna: Har lusläst allt nu om inbyggnadsblandare, men hittar ingen info om det funkar med matta på väggarna. Hade tänkt att ha fibo-trespo på väggen vilket klassas som matta. Hur funkar hansgroes ibox tror ni?
0 svar · 1,1k läst
H
Hemmafixaren309: Japp, de har lagt tätskitet direkt på spånskivan! Det som är bra är att gamla ägaren har kvar kvittot till företaget som gjorde jobbet. Idag ska jag ringa och styra med försäkringsbolagen, hoppas det går smidigt. Jag vill ju kunna riva ut badrummet nu så vi kan få in ett nytt asap. Vi har ju bara ett badrum i lgh!
17 svar · 20,3k läst
J
John J: [citat] Hehe, alltid skönt att någon testat innan man själv gör det. d^_^b
2 svar · 2,7k läst
G
Gabbe1: [citat] Läs tråden "Allmän information till badrumsbyggaren" så får du mer info. Den hittar du klistrad längst upp i denna kategori.
16 svar · 6,8k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: [citat] Faktiskt inte alla system som kräver armeringsnätet... ;) [citat] Det är ju faktiskt tillåtet med rätt sorts gips... ;)
11 svar · 2,8k läst
P
paqqe: Tack för svar. Jag fick tag på en broschyr från PAX som visade lite hur installationen kunde se ut. Jag köpte en PAX 230. Utan kallrasskydd eftersom röret kommer gå uppåt genom taket. Placering av fläkten i taket blir antagligen i "kanten" av duschkabinen. Sen isolerade rör genom vinden. Är jag på rätt väg? :)
3 svar · 5,8k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: [citat] Visst... men oftast ska ju brunnen bytas ändå och då kan det vara läge att tänka på det.
26 svar · 8,6k läst
·
G
gaia: [citat] tycker också att det är helt ok att vvs firman tar ansvar för sitt jobb och tillverkaren för sitt. Fattar inte varför vvs-firman tar så gärna ansvar för tillverkningsfel på saker de monterar????? Är det bara skrämselsnack för att välja vvs montören som en dyr mellanhand ? Jag vill inte gärna betala för en Hansgrohe som kostar 15000 levererat med vvs-bil om jag kan få
5 svar · 2,0k läst
·
M
mariahe: [citat] Om man har elgolvvärme, kanske risk finns för rörelser pga temperturen??
8 svar · 2,4k läst
J
jerydh: Ja men vad bra att jag fick det uträtat då :-) Tack för hjälpen. /J
3 svar · 930 läst
P
puffalina: [citat] Skriv i forumet där så får du nog hjälp snart.
5 svar · 3,6k läst
nino
nino: det går jättebra! beror på hur mycket saker du ska ha inne i badrummet, jag skulle nog tagit den större såvida du inte ska kakla in något stort badkar
1 svar · 783 läst
V
vidis: Hej. 12 mm rör räcker men du kan överväga att dra 15mm till duschen för att få ännu bättre tryck. Du ska ha halvhårda förkromade kopparrör, Det finns speciella väggbrickor med tätning för ditt endamål t.ex . Dom är 40mm c/c.
1 svar · 1,2k läst
H
HobbyMattias: Jättetack för alla svar! Då var man på spåret igen ;)
7 svar · 1,5k läst
K
Knaparn: Hej! Vi ska göra ett nytt badrum i ett timmerhus som har stått i 5 år. Något särskilt man ska tänka på? Jag har hört att timmerhus sätter sig med tiden. Har det satt sig klart efter 5 år tror ni? Är det jättedumt att kakla och klinkra i ett sånt hus? Jag förstår att plastmatta är säkrast med fulast också..
0 svar · 3,7k läst
B
Berglund77: Tack för svaren.
3 svar · 1,7k läst
O
ohlgren: [citat] Jag fick precis flytspacklat 6,5 kvm badrumsgolv av en malmöfirma. De tar 1000 kr/kvm (ink moms). Har dock inte fått räkningen än. Fast samma firma var svindyr i sin offert på 57.000 kr ink moms för att tätskikta och kakla 6,5 kvm golv o 22 kvm vägg. Material som ingick var tätskikt, fix, fog.
13 svar · 2,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.