Hej,
Vi ska snart renovera badrummet med kakel på väggen och klinker på golvet.
Jag har fått för mig att jag vill att foglinjerna från golvet ska fortsätta upp på väggen och även loda med varandra på väggen i övrigt.
Storleken på plattorna har mindre betydelse men de ska vara matta svarta och matta vita. Gärna svarta kvadratiska på golvet och avlånga vita på längden på väggen. I duschhörnet vill vi ha svarta avlånga i samma storlek som de övriga vita och i samma färg som de svarta på golvet.
Är detta genomförbart eller är det omöjligt? Vad bör vi tänka på?
Någon som har tips på kakelplattor och klinkerplattor?

MVH
Oscar

oscar_lkpg skrev:
Hej,
Vi ska snart renovera badrummet med kakel på väggen och klinker på golvet.
Jag har fått för mig att jag vill att foglinjerna från golvet ska fortsätta upp på väggen och även loda med varandra på väggen i övrigt.
Storleken på plattorna har mindre betydelse men de ska vara matta svarta och matta vita. Gärna svarta kvadratiska på golvet och avlånga vita på längden på väggen. I duschhörnet vill vi ha svarta avlånga i samma storlek som de övriga vita och i samma färg som de svarta på golvet.
Är detta genomförbart eller är det omöjligt? Vad bör vi tänka på?
Någon som har tips på kakelplattor och klinkerplattor?

MVH
Oscar
Skulle nog säga att det nästan är omöjligt att få fogen på golvet att löpa upp på väggen. Det fodras förmodligen att du har samma plattor på golvet som på väggen. Istället för att försöka med detta är det bättre att låta fogen markant skilja mellan golv och vägg. Det ser snyggare ut.

Det går bra om man börjar med golvet, men de mycket mer jobb

Se till att kolla upp den exakta storleken på plattorna med. Vissa 10x10 plattor är bara 9,7x9,7 medans andra är vad de säger.

Står det tex M10*10 är plattorna 10cm med fog, står det bara 10*10 så är plattorna 10cm + FOG

Det är absolut genomförbart och blir riktigt fint om det lyckas.

Som det tidigare påpekats underlättar det att börja med golvet och det gäller verkligen att hålla tungan rätt i mun, särskilt om det är mkt vinklar och vrån att ta hänsyn till.

En annan sak som kan underlätta en smula är att försöka få det så att golvfogarna är någon mm större än väggfogarna. Vanligen är felmarginalerna på klinkerplattor (om de inte kalibrerade) något större, dvs att storleken på plattorna kan variera ngn millimeter och har man då börjat med toksmala fogar får man problem.

Det mesta går att lösa om man bara är noggrann och systematisk.

Mätt kakel i båda riktningar. Har sett att kvadratisk är inte alltid kvadratisk på mina golvplattor :)
gaia

Många olika bud här verkar det som.
Jag ska inte sätta kakel och klinker själv, det ska ett proffs få göra.
Om jag skulle sätta 30x30 på golvet och typ 30x10 på väggen så borde det väl gå att få foglinjering mellan golv och vägg?

MVH
Oscar

Det går givetvis.

Är bara golv och väggplattor någorlunda synkade funkar det. Sen bör man iofs ha i åtanke att det ofta inte är många fogar i golv/väggvinkeln som syns när inredningen är på plats men är du beredd att betala för extraarbetet det medför är det givetvis genomförbart om det är en någorlunda vettig plattis du fått tag på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.