Badrum
RobZombie: [citat] Varför skulle det ha betydelse? Det kommer rinnan vatten bakom kakel och klinkers på alla andra ytor så att skydda just den skarven spelar ingen roll. Du har väl tätskikt? :)
Immobil: Packningen till avloppet kan ha pajat eller hamnat fel. Ett mycket vanligt fel.
LeMilo: Någon som har en duktig badrumsrenoverare att rekomendera i Malmötrakten??
pilen1: Jag har tänkt på fallet oxå. Ska kanske göra ett ordenligt fall, typ 30 graders lut och ha perforerade hyllor i nischen så vattnet rinner ut smidigt... Funderade på hur man gör för att få det tätt i alla skarvar som blir? Vi ska ju klä väggarna med våtrumsskivor och de har lister för ytter och innerhörn man kan använda. Men det kanske blir krångligt? Det kanske går att göra
KingHippo: Är det någon som har tips på en dubbeldörr för en nisch på 90cm? Dom flesta verkar vara för 100cm och uppåt. Den enda jag hittat är INR som har valfri storlek men kostar tyvärr där efter.
nino: snedtak, fönstersmygar, ytterhörn tar tid... Använder man duk så gör man tätning klar samma dag på max 8 timmar
Anonymiserad 88753: Tack för alla svar. Det där med att köpa ett vitt och måla själv lät ju bra. Har inte tänkt på det. Men grönt ska det bli...;-)
omix: Aha, tackar för de svaren. Antar att i väggvinkel spelar det heller ingen roll om mjukfogen bottnar eller inte, med tanke på att vattnet knappast rinner horisontalt runt ett hörn. :D
·HeRmAN·: Det är en sådan här underdel [bild] Och en sådat spegelskåp (fast i ek) [bild] Samt tillhörande tvättställ i porslin i full bredd, 120cm vägghängt, inga stödben. Att göra som vidis föreslår men att skruva denna fula vinkel i väggen kanske fungerar trots att den mest liknar nån hempul på en möbel för 16kkr och det känns som man kan göra det snyggare med en eklist på väggen,
Melpho: Tack för det tipset. Ska kolla närmare på den. Hoppas jag hittar en stabil och smidig lösning. Ska satsa på draperi istället för dörrar pga låg takhöjd.
1817: Lyfter en gammal tråd då den behandlar ett för mig aktuellt ämne... Av vilken anledning skulle det inte gå/få att använda vanligt trälim typ snickar lim med ex k-rautas fukttröga spånskivor? Ska limma imorgon och skulle behöva ett snabbt svar tack=) Badrummet ligger på andra våning.
Paul-Staffanstorp: Personligen hade jag inte använt molly i det läget att där redan är kakel på väggarna. Vanlig syntetisk plugg och silicon både före och efter pluggen trycks in i hålet.
Shonuff: Hej. Jag har planer på att bygga en avskärmnings vägg i badrummet till duschen som ska ta emot vatten stänk. Väggen ska jag kakla och undrar om någon har lite tipps om av vad väggen ska bestå av och hur det ska byggas. Utan att gå in på detaljer så kan jag inte ha glasblock eller vanlig duschvägg.... Väggen ska sitta fast från golv till vägg men inte gå ända upp till taket. Tack
Carmelid: Det är ett funkis- flerbostadshus byggt 1935 och jag vet inte hur det ser ut under. Huset är iaf putsat och de bärande elementen består av betong och tegel. Jag pratade med en kakelkille för ett par dagar sedan. Han sa följande, Eftersom det ligger ett tätskickt under klinkergolvet är det inte tillåtet att lägga ett nytt ovanpå. Färgen man använder är nämligen så pass tät (som
loff: Vad skulle man kunna ta för kakelsättning per kvadrat? Endast kakling och fogning!
bsba: Jag skulle välja alt. 1 , lite beroende på tidsperspektiv för övervåningen förstås. Verkar fånigt med både dusch och bad om man får ett bad på övervåning , fast det beror ju på när det blir förstås. Har man dessutom småbarn är vanligt badkar alltid trevligt, man kanske inte vill fylla jättekaret varje dag..
nino: Nackdelen med fastpris är ju just det, kunden vill veta vad det kostar, utföraren vill skydda sig med oförutsedda saker alltså lägger man på (lite för mycket ibland) Bäst är om man kan göra upp om ett takpris, alltså max vad det får kosta sen justera ner om det går fortare (iof brukar takpris bli självuppfyllande...) Sen är det lite upptill beställaren att tolka offerter, jag
BiFuel: Fanns inga Fischerpluggar på XL Bygg, köpte Bårebo Skivplugg "Stella" istället. Är också nån slags plastplugg som ska expandera. Borde väl vara OK?
liljper: Hej! Har tittat på deras massagebadkar. Rapportera gärna hur mycket de väsnas, och hur knarrigplasten i karet verkar (tunnareplast,mer knarr när man går i det). Hälsningar //Per
Mr Sound: Diffusionsspärr ska tas bort mot ytterväggen har jag för mig att jag har läst. En parantes, läste en "gör det själv lexikon" och där stod det något som jag tyckte vara väldigt fel. I kapitlet om just badrumrenoveringar tyckte dom att man skulle välja tryckimpregnerade eller iaf impregnera den regeln som sitter längst ner. (Dom hade reglat på befintlig vägg med liggande reglar) Tror
MoparMikke: Köpte duschkabin på jula i veckan och måste säga att kvalitèn är bra för att vara "kinaskit". Jag drog på extrasilikon innan första duschen och den håller tätt o funkar fint. Dock följde det inte med nån byggbeskrivning men det löste sig iallafall.
omix: Det blev grå klinkers, mot det mörka hållet men ändå inte så de ser mörka ut. :o Enligt personalen i kakelaffären så är inte ljus/mörkt kakel huvudsaken, utan de undernyanser i klinkern. Det fanns ju många grå klinkers som hade en blåaktig nyans, andra hade en touch av rött osv. De dom tipsade mig om hade ingen sådan nyans överhuvudtaget, utan hade enbart svart i sig. Rätt så
Returia: Arkitekt har vi anlitat till projektet då det är ganska klurigt att få till bra tillbyggnad och nya lösningar på en herrgård från 1800-talet. Det nya badrummet i källaren gick vi dock inte in på i detalj då detta från början skulle vara ett grovbadrum. Men när man ändå håller på så blir det lätt att det tar annan form så nu blir det istället ett mysbadrum. Källaren ligger
yuphin: [citat] kanske tryckte för hårt på flaskan, det skall väl mer eller minre rinna ut själv upptäckte efter en stund..tror lösningen för mig är dom "rakbladen" man kan köpa för att skrapa bort färg från fönster...det borde fixa till så att det ser snyggare ut än nu...men lyckades få bort det mesta överflödiga så jag låter det torka tills i morgon, sen skär jag bort det som
kakelmannen: En del föreningar står för brunn bytet också.
007: Det som gäller är väl - aldrig silikon mellan golv och vägg eller runt golvbrunn, eftersom det hindrar fukttransporten (som till viss del sker i fogen och mellan plattorna och tätskiktet) - silikon i övriga skarvar enbart om det behövs pga rörelser i materialet, t ex mot en tröskel med lite svikt eller i vägg-väggskarv där man befarar viss rörelse. All silikon börjar mögla efter
omix: [citat] Hmmm nä, jag som nybörjare tätar inte hela på en dag... Rollar en gång per dag, jag. Projektet har inte varit särskilt påstressat hittills, så jag behöver inte börja stressa nu.. ;) Arbetsgången är snarare: 1. Ångtäta en dag då det garanterat inte är några ungar hemma, då mnan trasar sönder den tunna ångtätningen om man går på den i onödan. 2. Montera alla