v-g
v-g: Matta suger det också. Rätt gjort kakel med små skarvar tror jag håller bäst. Hade matta i ett badrum (rätt nygjort) och redan efter två år började smutsen fastna allt värre, särskilt i hörnen. Nu har jag helkaklat och det som skitar ner sig värre än värst är blandarna. Blir kalk eller vad det nu är på dem direkt. Kaklet däremot ser exakt ut som den dagen jag satte det (ja
4 svar · 822 läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Det har inte framgått hur ni tänkt göra med golvet, men tänk på att det är problem med att behålla befintlig plastmatta med tanke på uppviket som idag utgör fuktskydd. Det innebär ju att om ni ska lägga på ett lager gips till för att kunna kakla väggarna så måste ni dra bort golvmattan och dess uppvik och då måste ni i sin tur sätta nytt tätskikt på golvet och 50mm upp på
9 svar · 21,3k läst
cederbusch
cederbusch: Den här tråden kunde jag själv ha startat. Funderar på exakt samma sak. d^_^b Hur en installation av duschkar görs kan hittas på Schweiziska Bauhaus, SE HÄR. Ska bygga om badrum i äldre trähus och vill kakla, men samtidigt veta exakt vart vattnet tar vägen. I övriga Europa är standard att ha duschkar. Eller jag kan bara jämföra med Tyskland där jag är en hel del. Nymodigheten att
1 svar · 14,8k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: [citat] Jaha du... lite OT så har vi då något gemensamt intresse tydligen... d^_^b Åker själv igen den 14 februari för en månad... :p Dammsugaren är klockren eftersom siliconet annars inte får så bra fäste i hålet.
3 svar · 5,0k läst
K
kakelmannen: d^_^b
27 svar · 4,0k läst
K
L
lena26: Hej! Jag har köpt en bostadsrättslägenhet..Badrummet är inte renoverat på länge. Det är plastmatta på golvet, kakel halvvägs upp på väggarna och resten av väggarna vitmålad väv, o badkar. Det jag inte visste då jag köpte den var att det inte fanns någon fuktspärr..(min miss som ej kollade upp detta men är inte så insatt o tog för givet att det var det) Några i föreningen
0 svar · 1,8k läst
TOKE 1
TOKE 1: Reglerna är enligt rykten på väg att revideras till det nya året. Ha koll på när dom släpps. Tror att det har pyst ut lite läcka om plywood som kottling. Men vi får se. Det är väldigt viktigt det utförs enligt regelsystemet när du anlitar en firma som utför uppdraget. Och det kommer det att göras när du får ett kvalitetsdokument som är framställt av BKR och ifylld av firman som
7 svar · 1,9k läst
Corpes
Corpes: Uppdatering: Nu har jag vänt mig till en annan vvs firma för att få en offert. Den skulle landa på ca 5-6000 (exkl ROT)allt som allt i jämförelse med den första som skulle ha 25000:-(exkl ROT). Slutsats: Det lönar sig att kolla runt....;)
8 svar · 1,8k läst
F
Freddy_kruger: Tänk på att hantverkaren tjänar nån procent på matrialet, om kunden köper matrial själv så tar hantverkaren igen den procenten på arbetskostnaden. Offerten låter rimlig tycker jag!
8 svar · 1,6k läst
Blixten
Blixten: Jag ringde nyss till Länsförsäkringar i Skåne, där man direkt kopplade mig till byggtekniker Erik. (0411-33 80 00, 2009-12-22 10:53) BBR gäller och Erik hänvisar till BBV och även GVK. Då jag berättade att min rådgivare hemmavid (XL Bygg i Simrishamn) tycker att det räcker med Höganäs (t.ex.) primer, tätmembran, hörn, remsor och manschetter (i enlighet med tillverkarens
4 svar · 3,2k läst
·
H
hempularen: Troligen så innebär skrivningen om spruckna fogar att ni borde gjort en fördjupad undersökning. Riktigt hur den skulle kommit fram till det felaktiga materialet är svårt att säga. men det faktum att ni nu upptäckt felet utan att riva bort kakel (eller??) tyder på att det borde gått att upptäcka. Som jag ser det så är det möjligt att ni har ett case, troligen inte. Samtidigt så får
1 svar · 1,4k läst
1
1817: Då ska det inte vara några problem med det alltså, skönt! Reglarna är från -44 i måtten 195X70mm men försvinner in under väggen så svårt att avgöra exakt hur långa dom är. Men inte på långa vägar 4,2m. Fint, då kan jag återgå till att med vinkelslip fixa till den kulle som tydligen hade bildats strax utanför det lokala fallet i duschen:p. retligt nått otroligt!!! Och dammar
28 svar · 9,2k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Jag hade absolut inte lagt någon silicon i något av fallen. Du har ju tätskikt under kakeln och således är det bättre att vattnet från duschen letar sig ner bakom karet till brunnen. Silicon blir så snabbt fult och drar bara till sig smuts. Undviker denna smörja i största möjligaste mån.
1 svar · 1,0k läst
R
RtZ: Men då har jag fått rätat ut en del frågetecken nu! :)
11 svar · 33,9k läst
H
hakanhanna: Då jag har ändrat planerna för badrummet så har jag en ny bild av det hela. http://stageproduction.se/badrum2.jpg Badrumsmatta på golvet och fibo-trespo på väggarna. Kommer gå med 50 rör mellan brunnarna men 40 rör från handfat. Golvet kommer bli dubbla 22mm spån + armerat flytspackel ca 3 cm på tjockaste stället. Under badkaret kommer jag att kortla mellan reglarna för att sprida
4 svar · 3,2k läst
R
RtZ: http://www.byggahus.se/forum/el/106939-inkoppling-av-elektrisk-toasits.html
1 svar · 15,7k läst
S
stiges: Börja med att skruva bort spårskruven högst upp och tar loss spaken. Jag minns inte klockrent hur den sitter fast men efter nån mutter lossats kan man vrida loss pipen och där under sitter en mutter där blandaren lossas. Alltså skruvar man loss blandaren ovanifrån tvättstället, inte på under sidan. På undersidan släpper du bara på anslutningsmuttrarna. När blandaren är loss dras
1 svar · 5,7k läst
·
MaZtoR
MaZtoR: Även om problemet är löst så vill jag tillägga att det finns speciella blad till tigersåg för gjutjärn. Ser ut som ett blad med massa svetsslagg istället för tänder.
8 svar · 11,9k läst
H
HenkeE: Tack för alla svar! GOD JUL!!!
17 svar · 7,1k läst
·
I
injonil: [citat] Nejdå! Då är vi överens! Nu handlade det dock inte om en sådan situation. Vi känner till att försäkringsbolaget ej ville ersätta skadan eftersom skadan berodde på ett konstruktionsfel (som var fel även vid uppförandet; annars gäller försäkringen).
19 svar · 3,1k läst
S
sled: Skulle nog ha tagit en stereo för marintbruk istället "båtstereo"
1 svar · 1,6k läst
V
Venca: Börjar dra ihop sig för att bestämma sig för vad vi ska ha för möbler, badkar, dusch mm till vårt badrum som ska renoveras i januari. Kollat lite i kataloger och på nätet så man har ju fått lite idéer men man vill ju helst se dem i verkligheten också. Någon som har tips på en badrumsbutik i stockholm med stor utställning och mycket att välja på?
0 svar · 1,2k läst
H
Humble: Har samma fundering till ett blivand badrum för oss. har hittat följande: http://www.vetro.se/index.php?option=com_content&view=article&id=880:waikiki-dusch-5&catid=82:waikiki-shower&Itemid=138 Deras "block lock" kanske kan vara något. Deras Wikiki system verkar vara färdiga lösningar, men jag hoppades man kanske skulle kunna köpa lösa delar från dem. Har inte fått något svar ännu dock.
1 svar · 1,6k läst
R
rawlaw: Tack för alla svar! Golvet är öppet så jag ser bjälkarna. Husets totala bredd är 5 m men det är 1 sovutrymme bredvid badrummet så det är ca 2,5 m bredd per rum med en nisch för duschen i ena hörnet och en skiljevägg mellan rummen. Huset står på plintar med 3 rader på 5 m kortsidan så spännvidden är 2,5 m och det är inte mkt flex i golvet, klumpigt av mig att inte skriva
8 svar · 1,8k läst
Manberg
Manberg: Att deltaga i ett forum är ingen rättighet, sant. Men det måste ju finnas ett intresse av att forumet ska leva, och tar man denna ton mot hantverkare/konsumenter så riskerar man att forumet börjar dö. Byggahus är säkert beroende av reklamintäkter, priset man kan ta på dessa står säkert i relation till antalet besökare per dag/vecka/månad. Som någon sa så tycker jag att man borde
90 svar · 9,1k läst
·
G
Gabbe1: Så länge ventilen funkar som den ska så kan väl ingen fuktig luft komma ut på vinden. Att skriva att den "absolut inte ska monteras på vinden" är väl ett direkt felaktigt påstående.
6 svar · 3,4k läst
Thomas59
Thomas59: [citat] Jag blev lite fundersam då jag läste din kommentar men är det kanske så att det du skriver gäller OMFATTNINGEN av jobbet och det jag syftar på är ev tillkommande kostnader. Jag håller med om att tex köksrenovering:D inte ingår i badrumsrenoveringsfastpriset elller porslinet om man givit pris på tex tätskikt, flyt och ytskikt. Om man å andra sidan givit fast pris för tex
9 svar · 1,5k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Mycket tveksam att du får en firma att lämna intyg på tätskiktet om de inte sätter plattorna också. Risken finns ju att du eller någon annan som sätter plattorna skadar tätskiktet och då vill ju inte den som gjort underarbetet stå till svars för det.
3 svar · 812 läst
J
jolli: Tack så vädigt mycket för svaren det är no ikea spegeln ska försöka få titta på en sån. Tack
3 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.