Hej alla!

Hoppas någon kan svara på några frågor som jag har. Har idag byggt upp badrumsgolvet med en så kallad "lecagjutning". Jag fyllde upp golvet med obundna kulor och över dessa hällde jag sedan flytspackel. Men noggrann som man är så började jag fundera över om flytspacklet verkligen flöt ner och efter en kontroll så visade sig att så inte var fallet. Panikslagen som jag blev (ja jag är nybörjare) så började jag skotta runt i kulorna för att försöka blöta dom men jag vet att jag missade att göra detta på flera ställen. Till slut så gav jag upp och tänkte att jag häller på flytspacklet och hoppas att det fungerar ändå. Så finns det någon som har några åsikter om detta? Jag har iaf en kaka överst där kulorna är bra blandade med flytspacklet men under finns det säkert några kulor som inte är bundna. Såhär i efterhand så skulle kulorna ha blandats med flytspackel i tombola eller liknande. Anledningen för er som undrar varför jag valt flytspackel är att jag blev osäker på hur lång torktid det är vid en riktig lecagjutning, alltså cement, vatten och kulor, och enligt flera så ska det fungera bra med flytspackel.

Kan de obundna kulorna som ligger under röra sig?? Väggarna som jag gjutit mot består av gips och på vissa ställen trä. Och mellan betongbjälklaget som är underst och syllen för väggarna så fanns det ett mellanrum som jag fyllde upp med fogskum och isolering. Det jag är lite rädd för är om det vid belastning påverkar de obundna kulorna som trycks ut med fogskummet som inte är stumt så att säga. Jag är mycket tacksam för svar och synpunkter!

MVH Dennis

Det lättaste brukar va att öppna lecasäcken och hälla i flytspacklet i där sen efter nån minut häller man ut allt där man ska ha det, blandat och klart. Nu hjälper inte det dig idag men kanske nästa gång.
Du kan inte hälla på mer flyt på dina kulor nu då? Borde väl glida emellan fint och binda upp det i botten.

Nej det går nog tyvärr inte för det har liksom bildats en kaka överst som förmodligen är tät. Men jag har inspekterat gjutningen idag och det verkar väldigt stumt så det kanske kommer att gå bra. Men jag skulle gärna vilja ha fler åsikter för att känna mig säker.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.