Har rivit ut badrummet och skall kakla,samt lägga klinkers.
Elektriker lagt ut kabel.
Golvläggaren började med att slå ut c:a 30 liter flytspackel för att täcka elkablarna.Spacklet rann naturligtvis ned till lägsta punkten av golvet vid golvbrunnen. Det blev c:a 2 cm tjockt vilket fick till följd att golvet nu i princip är helt plant. Jag tyckte det verkade konstigt men "golvarn" sa att sen skulle det spacklas upp så att det blev fall till brunnen.
Kan det verkligen vara så? skulle han inte ha börjat spackla från brunnen upp mot den högsta punkten för att behålla fallet?
Rummet är c:a 3.5 m långt. Högsta punkt var vid dörren för att sedan luta ned mot motsatta vägg där brunnen finns. Nu är det i princip plant.
Hoppas ni förstår
Elektriker lagt ut kabel.
Golvläggaren började med att slå ut c:a 30 liter flytspackel för att täcka elkablarna.Spacklet rann naturligtvis ned till lägsta punkten av golvet vid golvbrunnen. Det blev c:a 2 cm tjockt vilket fick till följd att golvet nu i princip är helt plant. Jag tyckte det verkade konstigt men "golvarn" sa att sen skulle det spacklas upp så att det blev fall till brunnen.
Kan det verkligen vara så? skulle han inte ha börjat spackla från brunnen upp mot den högsta punkten för att behålla fallet?
Rummet är c:a 3.5 m långt. Högsta punkt var vid dörren för att sedan luta ned mot motsatta vägg där brunnen finns. Nu är det i princip plant.
Hoppas ni förstår
Redigerat:
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 259 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 259 inlägg
30 liter flytspackel, det lät lite men ok.
Normalt brukar man flyta hela golvet i ett svep (i alla fall om man är proffs) och fallet fixas på samma gång.
Ur reglerna:
"Golvlutning skall utföras i intervallet 1:1001:200, (10 mm/m5 mm/m) i de delar av utrymmet som delvis blir utsatta för vattenbegjutning eller vattenspill. Bakfall får inte förekomma i någon del av utrymmet.
På golvytor som regelmässigt utsätts för vattenbegjutning, i anslutning till golvbrunnen, i duschdelen och under badkar skall golvlutning utföras i intervallet 1:501:150 (20 mm/m6,7 mm/m). Alternativ golvlutning kan avtalas vid fasta installationer, såsom t.ex. duschvägg."
Ett bra tips är att be snubben dokumentera att du har korrekt fall INNAN han börjar med tätskiktet. Sen är det för sent. Du bör var kanske vamed då fallet kontrolleras. elaktigt fall är MYCKET vanligt och innebär i princip att jobbet måste göras om.
Plant ska det definitivt inte vara men det är väl kanse inte klart ännu.
Det ska sedan framgå av Kvalitetsintyget du får att fallet är kontrollerat.
Det går ju att flyta en kaka på det nyss lagda golvet om man primar emellan men så ska man helst inte göra. Där bör nog din hantverkare ha bra argument för att frångå praxis.
Man häller normalt ut flyspacklet på den högsta punkten och sedan får det rinna ner mot golvbrunnen. Är golvbrunnen gammal ska den bytas.
Det är mycket viktigt att flytspacklet läggs korrekt kring golvbrunnen. Övre kanten på golvbrunnen och det flytspacklade golvet ska ligga på samma nivå, se bild nedan.
Viktigt att kolla att brunnsmanschetter och rörmanschetter appliceras korrekt och att remsor läggs på alla skivskarvar, vägg/golvvinklar och i hörn om du har tätskikt i form av "gucka"
Normalt brukar man flyta hela golvet i ett svep (i alla fall om man är proffs) och fallet fixas på samma gång.
Ur reglerna:
"Golvlutning skall utföras i intervallet 1:1001:200, (10 mm/m5 mm/m) i de delar av utrymmet som delvis blir utsatta för vattenbegjutning eller vattenspill. Bakfall får inte förekomma i någon del av utrymmet.
På golvytor som regelmässigt utsätts för vattenbegjutning, i anslutning till golvbrunnen, i duschdelen och under badkar skall golvlutning utföras i intervallet 1:501:150 (20 mm/m6,7 mm/m). Alternativ golvlutning kan avtalas vid fasta installationer, såsom t.ex. duschvägg."
Ett bra tips är att be snubben dokumentera att du har korrekt fall INNAN han börjar med tätskiktet. Sen är det för sent. Du bör var kanske vamed då fallet kontrolleras. elaktigt fall är MYCKET vanligt och innebär i princip att jobbet måste göras om.
Plant ska det definitivt inte vara men det är väl kanse inte klart ännu.
Det ska sedan framgå av Kvalitetsintyget du får att fallet är kontrollerat.
Det går ju att flyta en kaka på det nyss lagda golvet om man primar emellan men så ska man helst inte göra. Där bör nog din hantverkare ha bra argument för att frångå praxis.
Man häller normalt ut flyspacklet på den högsta punkten och sedan får det rinna ner mot golvbrunnen. Är golvbrunnen gammal ska den bytas.
Det är mycket viktigt att flytspacklet läggs korrekt kring golvbrunnen. Övre kanten på golvbrunnen och det flytspacklade golvet ska ligga på samma nivå, se bild nedan.
Viktigt att kolla att brunnsmanschetter och rörmanschetter appliceras korrekt och att remsor läggs på alla skivskarvar, vägg/golvvinklar och i hörn om du har tätskikt i form av "gucka"
Precis som thomas59 säger så måste du ha fall där du kan få vatten på golvet. Men om du har typ en vägg eller en duschkabin som gör att du ändå inte kommer kunna få vattnet på golvet att rinna till golvbrunnen så behöver det området inte ha något fall (eftersom där inte kommer komma något vatten).
Så det kan ju vara så att han flytit golvet helt plant och lämnat området där du skall ha din vägg/karbin eller något sådant och inte flytit där. Han kommer sedan spackla upp fallet från brunen till där avstängningslisterna sitter. Är det så?
Så det kan ju vara så att han flytit golvet helt plant och lämnat området där du skall ha din vägg/karbin eller något sådant och inte flytit där. Han kommer sedan spackla upp fallet från brunen till där avstängningslisterna sitter. Är det så?
Han borde nog hällt ut flytspacklet så långt bort från brunnen som möjligt, för att sedan låta det sakta självnivellera. När jag gjorde mitt badrum köpte jag plastdistanser som jag kapade i rätt höjd. Sedan var det bara att se till att toppen på plastdistanserna kunde skönjas i ytan på flytspacklet. Eftersom jag inte är proffs så använde jag en avstängningslist runt brunnen och istället för flytet använde jag ett cementbaserat golvspackel för att få det lokala fallet mot brunnen ok.
Antagligen gjorde han på det sättet för att slippa kliva omkring på golvvärmekablarna hela tiden.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 259 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 259 inlägg
Det bör vara fall i hela våtrummet. Mer vid ytor som regelbundet vattenbegjuts, mindre på andra ytor. Att bara ha fall precis vid golvbrunnen låter inte som någon bra idé.
Är fallet (?) om det nu finns något, kontrollerat och dokumenterat? Hur ser det ut vid trösklarna? Där ska det vara ett uppvik av tätskiktet på 20 mm alt ska tätskiktets nivå vid tröskeln vara minst 20 mm högre än överkant golvbrunn.
Är fallet (?) om det nu finns något, kontrollerat och dokumenterat? Hur ser det ut vid trösklarna? Där ska det vara ett uppvik av tätskiktet på 20 mm alt ska tätskiktets nivå vid tröskeln vara minst 20 mm högre än överkant golvbrunn.
Om det finns anledning till det ja, jag har sett många badrum, även mitt eget där golvbrunnen är fint isolerad från resten av badrummet, men en 3-10 cm hög list för att vattnet inte skall rinna ut från duschen.
Att ha fall på golvet utanför denna list är helt onödigt då fallet inte gör någon som helst nytta mer än samlar allt vatten på en punkt. Dessutom om det skulle bli en läcka utanför denna list, så kommer allt vatten rinna ut genom dörren utan att ha nått golvbrunnen.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 259 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 259 inlägg
Att avskilja resten av våtrummet från golvbrunnen låter generellt inte som någon bra idé liksom att inte ha fall på hela golvet.Gladh skrev:Om det finns anledning till det ja, jag har sett många badrum, även mitt eget där golvbrunnen är fint isolerad från resten av badrummet, men en 3-10 cm hög list för att vattnet inte skall rinna ut från duschen.
Att ha fall på golvet utanför denna list är helt onödigt då fallet inte gör någon som helst nytta mer än samlar allt vatten på en punkt. Dessutom om det skulle bli en läcka utanför denna list, så kommer allt vatten rinna ut genom dörren utan att ha nått golvbrunnen.
Ditt andra stycke är jag inte riktigt med på. Pratar du om ditt eget badrum? Ja eftersom du avskiljt resten av badrummet från golvbrunne så får ju ett fall mot "avskiljningen" begränsad nytta men så är ju badrum i allmänhet inte designade.
Ja det är väl korrekt att det rinner ut genom dörröppningen i ditt fall. Är det att föredr menar du? Har man inget fall och avstängning mot golvbrunn har ju vattnet ingen annan väg att gå men jag kanske missuppfattade dig.
Fall i hela badrummet och ingen "avstängning" mot golvbrunnen är nog trots allt den vanligaste och mest logiska lösningen.
Såg nu att mitt inlägg kunde tolkas som att jag bara har ett lokalt fall kring brunnen. Men så har jag det inte, utan har ett fall i hela badrummet på 0,5 - 1 cm per meter. Har inget stort badrum. Det blir besvärligare och ha ett generellt fall i hela badrummet om det är mycket stort. Då får man nog nöja sig med att iaf inte ha bakfall i badrummet.Tigersågen skrev:Han borde nog hällt ut flytspacklet så långt bort från brunnen som möjligt, för att sedan låta det sakta självnivellera. När jag gjorde mitt badrum köpte jag plastdistanser som jag kapade i rätt höjd. Sedan var det bara att se till att toppen på plastdistanserna kunde skönjas i ytan på flytspacklet. Eftersom jag inte är proffs så använde jag en avstängningslist runt brunnen och istället för flytet använde jag ett cementbaserat golvspackel för att få det lokala fallet mot brunnen ok.
Tyvärr inte i äldre hus, så var det inte i mitt och inte i en hel del andra hus som jag tittat i. Då förtiden fanns det inte lika häftiga duschdörrar som det finns nu förtiden, så ofta satt man in skjutdörrar och dessa sattes atingen direkt på golvet eller på en lite sockel som man kaklade in. Hade 3 badrum i hus där av 2 hade dusch och i båda så hade man "byggt in" golvbrunnen.
Logiska, och bästa lösning är ju givetviss att ha fall i hela badrummet och fri tillgång till golvbrunnen, men om man ändå skall "stänga inne" sin golvbrun så finns det ingen anledning att ha fall i resten av badrummet...
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 259 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 259 inlägg
Ok, jag uttalade mig inte avseende hur det såg ut förr i tiden utan om det vanligaste konstruktionssättet idag mest i syfte att TS skulle få lite hjälp med att bedöma den konstruktion som görs i TS badrum. Således ingen "kant" och fall i hela badrummet om inte särskilda skäl talar för annat.Gladh skrev:Tyvärr inte i äldre hus, så var det inte i mitt och inte i en hel del andra hus som jag tittat i. Då förtiden fanns det inte lika häftiga duschdörrar som det finns nu förtiden, så ofta satt man in skjutdörrar och dessa sattes atingen direkt på golvet eller på en lite sockel som man kaklade in. Hade 3 badrum i hus där av 2 hade dusch och i båda så hade man "byggt in" golvbrunnen.
Logiska, och bästa lösning är ju givetviss att ha fall i hela badrummet och fri tillgång till golvbrunnen, men om man ändå skall "stänga inne" sin golvbrun så finns det ingen anledning att ha fall i resten av badrummet...