2 786 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
Silikon längsgolv?
OM du orkar med att använda forumets sökfunktion lär du få 100 träffar på just den frågeställningen. 
Gör som du vill, så länge inte silkikonfogen bottnar mot tätskiktet är det inga problem. Stor nackdel är dock att silikon blir äckligt efter nåt år.
Gör som du vill, så länge inte silkikonfogen bottnar mot tätskiktet är det inga problem. Stor nackdel är dock att silikon blir äckligt efter nåt år.
Jag har sett en del hårdfog i golv/väggvinkel som också blivit äcklig efter något år.Abbedabbe skrev:
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Ur BKR:
Mjukfogar eller ej?
Mjukfogar skall endast utföras där de är konstruktivt motiverade på grund av väntade rörelser. I möjligaste mån bör mjukfogar undvikas då de normalt inte är helt mögelresistenta eller underhållsfria.
Mjukfogning skall bland annat normalt utföras:
I hörn och vinklar där underlaget på båda sidor är betong, gjuten mindre än ett år före plattsättning.
I nyproduktion då risk för rörelser i underlaget kan väntas. Till exempel vid väggvinkel då skivkonstruktion möter betongvägg, eller skivkonstruktion möter
skivkonstruktion.
Vid övergång till andra material i väggar såsom dörrfoder, fönsterkarm, dörrkarm och tröskel.
Mjukfogning skall inte utföras:
I underkant keramisk väggbeklädnad som överlappar uppvik av plastmatta på
golv.
Vid fog mellan keramiska golvplattor och klinkerram, slukrist, intill golvbrunn.
I normalfallet golv/väggvinkel. Det är en fördel om entreprenör och beställare går igenom och kommer överens om var mjukfogar skall förekomma innan arbetet påbörjas.
Således hyfsat klart och inte direkt förbjudet men inte heller rekommenderat.
Skälet till att inte använda mjukfog i vägg/golvvinkeln är, förutom äcklighetsfaktorn och underhållsbehovet (?), se ovan, att en mjukfog som bottnar (vilket den kommer att göra) kan stoppa avrinning mot golvbrunn vilket får till följd att vatten kan bli stående vilket inte är önskvärt om än inte direkt riskfyllt. Det kan dock bli "källarlukt" med tiden med stående vatten, om man har otur.
Mjukfogar eller ej?
Mjukfogar skall endast utföras där de är konstruktivt motiverade på grund av väntade rörelser. I möjligaste mån bör mjukfogar undvikas då de normalt inte är helt mögelresistenta eller underhållsfria.
Mjukfogning skall bland annat normalt utföras:
I hörn och vinklar där underlaget på båda sidor är betong, gjuten mindre än ett år före plattsättning.
I nyproduktion då risk för rörelser i underlaget kan väntas. Till exempel vid väggvinkel då skivkonstruktion möter betongvägg, eller skivkonstruktion möter
skivkonstruktion.
Vid övergång till andra material i väggar såsom dörrfoder, fönsterkarm, dörrkarm och tröskel.
Mjukfogning skall inte utföras:
I underkant keramisk väggbeklädnad som överlappar uppvik av plastmatta på
golv.
Vid fog mellan keramiska golvplattor och klinkerram, slukrist, intill golvbrunn.
I normalfallet golv/väggvinkel. Det är en fördel om entreprenör och beställare går igenom och kommer överens om var mjukfogar skall förekomma innan arbetet påbörjas.
Således hyfsat klart och inte direkt förbjudet men inte heller rekommenderat.
Skälet till att inte använda mjukfog i vägg/golvvinkeln är, förutom äcklighetsfaktorn och underhållsbehovet (?), se ovan, att en mjukfog som bottnar (vilket den kommer att göra) kan stoppa avrinning mot golvbrunn vilket får till följd att vatten kan bli stående vilket inte är önskvärt om än inte direkt riskfyllt. Det kan dock bli "källarlukt" med tiden med stående vatten, om man har otur.
Det här med "– I nyproduktion då risk för rörelser i underlaget kan väntas." betyder att mjukfog används flitigt i nybyggen. Syrrans nybyggda hus har mjukfogar överallt i vinklar, skitfult. Således finns fina badrum bara i gamla hus...
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
fn76 skrev:
Jag förespråkar ingenting. Ibland blir det hårdfog och ibland blir det mjukfog. För mig är det en rent estetisk fråga (och nej man bottnar inte med silikon om man fyllt ut springan med hårdfog först) och där får alltid kunden avgöra. Tro det eller ej men det finns faktiskt dom som tycker det är snyggare med silikon (ordentligt utfört då och inte 1cm breda fogar som är utsmetade med tummen).LAINE skrev:
Och nej några bilder på äcklig hårdfog har jag inte, har aldrig känt behovet av att ta foto på det faktiskt.
En rent estetisk fråga verkar det som.
Ang BKRs råd så är det föredömligt otydligt.
Golvklinkret vilar ju på flytspackel och väggkaklet vilar ju på två lager väggskivor med våtrumsgips ytterst (enl deras egna råd). Är det då två stumma ytor som gränsar mot varandra eller mjuk mot stum??
Ang BKRs råd så är det föredömligt otydligt.
Golvklinkret vilar ju på flytspackel och väggkaklet vilar ju på två lager väggskivor med våtrumsgips ytterst (enl deras egna råd). Är det då två stumma ytor som gränsar mot varandra eller mjuk mot stum??
En snygg smal siliconfog ser helt OK ut. Det beror ju på utförandet, som oftast.
Att den sedan blir dålig efter ett tag är ju trist, men vad varar för evigt?
Det är sällan det enbart är siliconet som "möglat" på dom badrum jag rivit. även fogen och runt duschhörnan brukar vara grisiga.
Jag ser med spänning på hur resultatet med fogmassa i vinklar kommer att se ut efter ett par år.
Jag tror och har även sett tendenser till att resultatet blir likvärdigt.
Sen finns det ju kontorsfolk
som hävdar att vinkelkapen är precisionsverktyg att skära klinker och kakel med, samtidigt som han menar att silicon är att dölja dåliga skärningar och att man tar en genväg.
Samma kontorsfolk skulle resa sig kraftigt ur kontorsstolen och skriva tiotal inlägg på några minuter om hur hantverksskrået är en stinkande sopsäck pga av en spricka i vägg/vägg fogen och råda en trådskapare att dra dom inför tinget.
Sitter det då en fullt godkänd siliconsträng där istället, kan man förstå hantverkaren och tystnaden är som i övre norrland, total.
Något inlägg om att man inte bör ha sillis i hörnen kommer säkert men dör ut jämfört med sprickor i fogen.
Det handlar om kommunikation, som hantverkare klargör man för kunden om riskerna för sprickor i fogen och att det kan bli problem vid försäljning tex. pga sprickorna.
Observera att jag inte använder silicon i vägg/vägg och golv/väggvinklar där det inte behövs, men kapar inte heller med precisionsverktyget "vinkelkap"
Att den sedan blir dålig efter ett tag är ju trist, men vad varar för evigt?
Det är sällan det enbart är siliconet som "möglat" på dom badrum jag rivit. även fogen och runt duschhörnan brukar vara grisiga.
Jag ser med spänning på hur resultatet med fogmassa i vinklar kommer att se ut efter ett par år.
Jag tror och har även sett tendenser till att resultatet blir likvärdigt.
Sen finns det ju kontorsfolk
Samma kontorsfolk skulle resa sig kraftigt ur kontorsstolen och skriva tiotal inlägg på några minuter om hur hantverksskrået är en stinkande sopsäck pga av en spricka i vägg/vägg fogen och råda en trådskapare att dra dom inför tinget.
Sitter det då en fullt godkänd siliconsträng där istället, kan man förstå hantverkaren och tystnaden är som i övre norrland, total.
Något inlägg om att man inte bör ha sillis i hörnen kommer säkert men dör ut jämfört med sprickor i fogen.
Det handlar om kommunikation, som hantverkare klargör man för kunden om riskerna för sprickor i fogen och att det kan bli problem vid försäljning tex. pga sprickorna.
Observera att jag inte använder silicon i vägg/vägg och golv/väggvinklar där det inte behövs, men kapar inte heller med precisionsverktyget "vinkelkap"
Redigerat:
Nej, man fyller i med fogmassa, men kom ihåg att fuktspärren är fortfarnade intakt om allt är gjort enligt anvisningar.petim skrev:
Thomas59 skrev:ja så är det nog. Tänkte säga att "finns det en genväg så tar man den" och så är det väl till viss del. Tanken är ju att vid nyproduktion tar det ett tag innan allt "sätter sig" så mjukfog kan ju vara motiverat på vissa ställen men knappast i den omfattning som man kan se. Alternativet är väl i vissa fall spruckna fogar.
Klicka här för att svara