Hej!
Kommer köpa hus inom närmsta året och där ska befintligt badrum rivas och byggas större. JAg undrar lite vad man ska välja för något på väggar/golv.
Finns det nån ungefärlig prisbild på vad en hantverkare kostar för kakel/klinkers?
Såklart kostar olika kakel olika priser...
Storleken på rummet blir ca 16kvm.
/Johan

Det är ju såklart en fråga om tycke, smak och plånbok. Räkna med att ett badrum med våtrumsmatta kostar en tredjedel av ett kaklat.

Sök i forumet på "plattsättare" så får du upp ett gäng trådar som avhandlar ämnet. Har även sett priser, även om de varierar geografiskt.

Hej och tack för svaren!
Har någon erfarenhet av detta plattor?

Vem säljer sådana i Sverige?

Har själv funderat på detta men när jag frågade i affären så rekomenderade de inte dem. Sa att det blir inte tätt i skarvar och så. Men det är klart de sålde inte sådana. Sa jag vet inte. Någon annan som vet så vore jag också glad om jag fick veta.

Dessa skivor har disskuteras i flera trådar och de verkar inte va så poppis. Har själv kollat på de i butik och de var riktigt fula... klart snyggare med matta då

En annan fördel med matta jämfört med kakel är att den är betydligt enklare att hålla ren. Vi får skrubba våra grå klinkerfogar i badrummet varje vecka och ändå syns rester från tvål och schampoo. Trist...

jenfor:Har upplevt precis tvärtom. Matta samlar på sig "mög" som inte går att få bort med annat än JIF. Vårt kakel håller sig väldans rent och fint. Matta blir också väldigt trist med tiden, repor gör att smutsen fastnar allt mer.

Glöm inte att oavsett kakel/matta så ska man spola av dörrar/vägg med rent vatten så inte tvålrester ligger kvar detta gör att man slipper rengöra så ofta.

I vårt fall är det inte klinkern/kaklet som är svårt att rengöra, utan fogen. Vi spolar av väggar och golv i samband med varje dusch. Ändå får vi knäskura fogarna med grovrengöring varje vecka för att fogen inte ska bli flammig.

Fogförsegling gör susen.

Jaså. Det skulle jag vilja testa. Någon särskild variant du rekommenderar?

Jag har LIP genomgående från flytspackel-tätskikt osv. alltså kör jag med deras fogförsegling, men antar att det som finns på närmsta byggvaruhus är mer eller mindre samma.

Höganäs för vår del således. Ska kolla upp det.

Jobbar med vattenskador i ett försäkringsbolag. sätt upp våtrumsmatta det funkar!!
Ett säkert val som klarar en träkonstruktion om du tänker köpa träkåk.

Om du väljer kakel/klinker, se till att du då också fixar golvvärme. Klinker är jäkligt kallt för de små fossingarna utan golvvärme.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.