15 032 läst ·
15 svar
15k läst
15 svar
Golvbrunn närmre vägg än 20 cm
Sida 1 av 2
Hej, har en Jafo golvbrunn som rörmokaren har monterat ungefär 10 cm från väggen om man mäter mellan vägg och ytterkant golvbrunn.
Det är en Jafo brunn, jag läste monteringsanvisningarna som låg i ett hörn och där står det 20cm.
Finns det ngt sätt att försvara att man har monterat den såhär? Kan det vara godkänt?
Vad händer nu? Hur går man vidare med detta? Jag ska ringa imorgonbitti och prata med den ansvarige. Golvet ska flytspacklas imorrn.
Det är en Jafo brunn, jag läste monteringsanvisningarna som låg i ett hörn och där står det 20cm.
Finns det ngt sätt att försvara att man har monterat den såhär? Kan det vara godkänt?
Vad händer nu? Hur går man vidare med detta? Jag ska ringa imorgonbitti och prata med den ansvarige. Golvet ska flytspacklas imorrn.
Nej, han ska montera brunnen enligt anvisningenMagnusSt skrev:Hej, har en Jafo golvbrunn som rörmokaren har monterat ungefär 10 cm från väggen om man mäter mellan vägg och ytterkant golvbrunn.
Hoppas det går bra. Har han inte en grym anledning att kringgå reglerna med brunnen så fundera på att blåsa av i tid. Har dom tendenser att redan vid golvbrunnen att göra fel så ringer det ju i några klockor att fortsättningen kan gå i samma spår.MagnusSt skrev:Hej, har en Jafo golvbrunn som rörmokaren har monterat ungefär 10 cm från väggen om man mäter mellan vägg och ytterkant golvbrunn.
Är dom behöriga?
Tänk på att f-bolag och besiktningsmän kan döma ut badrummet för brunnens skull i framtiden om det inte finns ett kvalitetsdokument där det framgår en mycket god anledning till brunnens bristfälliga placering. Dom letar alltid efter anledningar till att slippa ersättning alt. dra ner priset vid försäljning
Redigerat:
bristfällig placering? Var brister det? Det enda jag kan komma på att det blir lite lurigt att bygga fall till brunnen men omöjligt är det väl inte?
Eller långt att nå om den hamnar under en fastmonterad badkar. Ska den finnas under en kommod så är det kanske snyggare att den är gömd långt under?
gaia
Eller långt att nå om den hamnar under en fastmonterad badkar. Ska den finnas under en kommod så är det kanske snyggare att den är gömd långt under?
gaia
Om du inte monterar enligt monteringsanvisning, vad kallar du det då om inte bristfälligt utförande??gaia skrev:bristfällig placering? Var brister det? Det enda jag kan komma på att det blir lite lurigt att bygga fall till brunnen men omöjligt är det väl inte?
gaia
Och vad ska du säga om något händer?
Är det bristfälligt så är det. Finns det någon anledning till avikelse så ska den vara väldigt god och dokumenterad i samråd från BKR om du ska fylla i ett godkänt k-dokument från BKR.
Hamnar under badkar ?? 10 cm från vägg och blir svår att nå ifrån 20 cm. Vilket badkar är det?
Redigerat:
Det jag fått lära mig är att man skall kunna placera manchetten på ett korrekt sätt utan att vika upp den på vägg eller klippa av den, och då behövs 20 cm.
Min brun i min tvättstuga satt dock betydligt närmare, och firman som gjorde tätskiktet hade med en smalare manchett så den fick plats ändå, utan att behöv klippas eller vikas upp på vägg.
Så förutom den anledningen och möjligtvis att det blir jobbigare med fallet, ser jag heller ingen anledning till varför det måste vara 20 cm. Men räkna med att FB kommer gnälla om något händer, de älskar nämligen när de inte behöver betala ut pengar pga av någon struntsak som garanterat inte ens har med felet att göra..
Tack för alla svar.
Pratade med dem idag. Först var han oförstående till problematiken, när jag sa att jag hade läst instruktionen för brunnen så bad han om att få återkomma. När han återkom sa han att det var mest om man skulle ha plastmatta som det kunde bli ett problem med under 20 cm. Han nämnde också att golvbjälklagrets utformning gjorde att brunnen hamnade där den hamnade men det håller inte jag med om riktigt, det hade gått att få ut den om man hade velat eller tänkt på det.
Han sa också att han lämnade ju 10 års garanti på jobbet.(om han inte kursar)
Efter att vi hade pratat idag flytspacklade de golvet med brunnen på samma ställe.
Så, jag är övertygad om att man kan få det tätt och få det att fungera med en golvbrunn placerad så som dennna är.
Problemen som jag ser dem är:
Vi har funderingar på att byta hus inom 1-2 år. Vid en eventuell försäljning kommer besiktningsmannen klanka ner på felaktig golvbrunn, köpare kommer dra öronen åt sig och pruta.
Vid ngn form utav vattenskada har försäkringsbolaget åsikter om hur övriga tätskiktet är utfört.
Vad ska jag göra? Jag valde att ta in hantverkare för att jag ville ha detta gjort snabbt,lätt och smidigt. Fan orkar inte med problem nu, har en höggravid sambo o vill bara få badrummet klart. Ska man dra ner skygglapparna och låta de köra sitt race?
Pratade med dem idag. Först var han oförstående till problematiken, när jag sa att jag hade läst instruktionen för brunnen så bad han om att få återkomma. När han återkom sa han att det var mest om man skulle ha plastmatta som det kunde bli ett problem med under 20 cm. Han nämnde också att golvbjälklagrets utformning gjorde att brunnen hamnade där den hamnade men det håller inte jag med om riktigt, det hade gått att få ut den om man hade velat eller tänkt på det.
Efter att vi hade pratat idag flytspacklade de golvet med brunnen på samma ställe.
Så, jag är övertygad om att man kan få det tätt och få det att fungera med en golvbrunn placerad så som dennna är.
Vi har funderingar på att byta hus inom 1-2 år. Vid en eventuell försäljning kommer besiktningsmannen klanka ner på felaktig golvbrunn, köpare kommer dra öronen åt sig och pruta.
Vid ngn form utav vattenskada har försäkringsbolaget åsikter om hur övriga tätskiktet är utfört.
Vad ska jag göra? Jag valde att ta in hantverkare för att jag ville ha detta gjort snabbt,lätt och smidigt. Fan orkar inte med problem nu, har en höggravid sambo o vill bara få badrummet klart. Ska man dra ner skygglapparna och låta de köra sitt race?
Personligen tror jag inte det kommer vara några problem vid brunnen om allt för övrigt utförs helt enligt kraven men om man tar genvägar redan där kanske man gör det även fortsättningsvis?MagnusSt skrev:Tack för alla svar.
Men som tidigare nämts ska monteringsanvisningarna följas för att det ska anses vara godkänt. Är det träbjälklag är det dessutom väldigt enkelt att flytta brunnen. Och eftersom din hantverkare inte verkar ha koll på en så enkel sak som hur golvbrunnen ska placeras och hittar på ursäkter för att utföra ett korrekt arbete så jag hade blivit lite lätt nervös i detta skede och hur jobbigt den än känns hade jag stått på mig och krävt att dom rättade till brunnen.
Jag tycker du ska (för att få mer kött på benen) ringa ditt försäkringsbolag och en besiktningsman och lyssna vad dom säger. Jag är övertygad om att dom säger åt dig att blåsa av se till att brunnen flyttas. Nu är det bara flytspacklat och inga som helst problem att flytta brunnen.MagnusSt skrev:Tack för alla svar.
Värre blir det när ni ska sälja och badrummet döms ut p.g.a. brunnen och ni måste pruta en renovering om konjukturen inte är på top.Det blir ren förlust.
Rent funktionellt så är det säkert inga problem men det funkar inte så vid försäljning och försäkring.
Dra inte åt dig skygglapparna, många gör det och står sedan upp till näshåren med problem.
Det är trots allt inga större problem ännu och du verkar ju vara en trevlig kund så jag är övertygad om att det inte blir problem med hantverkaren.
Då kan du lägga all din energi åt din höggravida sambo istället för tjafs med hantverkare/klåpare och det behöver hon.
Lycka till
Redigerat:
Största problemet som jag ser det är att branschreglerna inte följs. En sådan anmärkning i besiktningsprotokollet ger anledning att tvivla på huruvida branschreglerna i övrigt har följts.
Dock brukar manschetterna kunna monteras närmare än 20 cm från vägg.
Jag ser inget annat syfte med bestämmelsen om 20 cm från vägg än att manschetten ska kunna monteras korrekt. Å andra sidan tycker man att bestämmelsen i så fall borde vara utformad ungefär på så vis att brunn måste placeras så att manschett kan monteras korrekt. Någon som kan komma på om det kan finnas ytterligare skäl bakom regeln?
En anledning till att inte placera brunnen 20 cm från vägg kan exempelvis vara att de går radiatorrör tvärsigenom golvet (vilka man kanske inte vill skarva och leda om i golvet) och att annan placering av brunnen skulle se märklig ut i förhållande till exempelvis duschväggarna. Självklart går det ju alltid att placera brunnen enligt branschreglerna någonstans.
Dock brukar manschetterna kunna monteras närmare än 20 cm från vägg.
Jag ser inget annat syfte med bestämmelsen om 20 cm från vägg än att manschetten ska kunna monteras korrekt. Å andra sidan tycker man att bestämmelsen i så fall borde vara utformad ungefär på så vis att brunn måste placeras så att manschett kan monteras korrekt. Någon som kan komma på om det kan finnas ytterligare skäl bakom regeln?
En anledning till att inte placera brunnen 20 cm från vägg kan exempelvis vara att de går radiatorrör tvärsigenom golvet (vilka man kanske inte vill skarva och leda om i golvet) och att annan placering av brunnen skulle se märklig ut i förhållande till exempelvis duschväggarna. Självklart går det ju alltid att placera brunnen enligt branschreglerna någonstans.
Har mailat anticimex nu och frågat lite om hur de bedömmer vid överlåtelsebesiktningar. Jag bad de ringa mig samt om de vill göra en besiktning när badrummet är klart. Kan ju vara vettigt att göra innan man betalar.
Har även mailat mitt försäkringsbolag och har bett dem ringa mig.
Får se vad morgondagens samtal leder till.
Personligen känner jag att jag inte kommer någon vart med att diskutera mer med hantverkaren innan jag har mer kött på benen. Han anser ju att han har gjort en fungerande lösning och jag tror att han vet vad han gör fast det stör mig att det är mot reglerna.
Har även mailat mitt försäkringsbolag och har bett dem ringa mig.
Får se vad morgondagens samtal leder till.
Personligen känner jag att jag inte kommer någon vart med att diskutera mer med hantverkaren innan jag har mer kött på benen. Han anser ju att han har gjort en fungerande lösning och jag tror att han vet vad han gör fast det stör mig att det är mot reglerna.
Helt korrekt, att få tätt runt brunen är inga problem det räcker 10 cm till gott och väl. Problemet är att det inte är gjort enligt reglerna och det kommer en besiktningsman klanka ner på direkt vid en försäljning, vilket kommer få köparna att bli defensiva och tycka att här är ett badrum som är renoverat för 2 år sedan men som inte är renoverat enligt reglerna? Hur ser det ut under plattorna då???MagnusSt skrev:
Har du kollat så din hantverkare är behörig för våtrum? Om han är det så bör han veta att brunnen skall sitta 20 cm från väggen och inget annat.
Jobbigt nu när de flytspaklat, men frågan är ändå inte om du skall flytta på brunnen efter du kollat upp hans behörighet, är han inte behörig så kanske du skall hitta någon annan som gör badrummet till dig, det kommer ju ganska olägligt i tid, men kan vara värt det om ni tänker sälja inom 2 år...