Har nu tagit upp mitt badrumsbygge efter ett par års stiltje.
Upptäckte till min fasa att vvs montören satt golvbrunnen i nivå med spånskivan och nu kommer den för lågt då jag ska ha klinkers.:mad:
Problemet är att golvbrunnen av märket IDO secur inte har någon sådan typad förhöjningsring. Att riva upp golvet går inte heller.
Jag kommer alttså hamna för lågt med 15 mm spackel+ fix +klinkers (25 mm?):confused:
Vad göra?

Vad skall du ha för tätskikt? Om det är flytande är det väl bara att "runda ned" spackelkanten precis vid golvbrunnen, sätta golvmanshetten (eller vad det nu heter) så den går ned och kläms fast av klämringen. Sen när du lägger klinkers så använder du ett vanligt löst golvbrunnsgaller som du sätter i fixet. Har jag missuppfattat något här, Jag förstår inte riktigt problemet?

golvbrunn.jpg

Jo problemet är att golvbrunnen ska vara i samma nivå som färdiga golvet, eller strax under enligt BKR .
Förstår inte heller men de menar väl om tätskiktet går sönder och det sipprar ut fukt i mellanrummet mellan golvbrunn och klinkers?
Ska sätta i ett förlängningsrör och fyrkantsil och gjuta runt röret enl anvisningarna så .det borde väl bli tätt ändå?
Kanske det finns någon standard förhöjn ring som passar även om den inte är typad ? BKR tyckte att en auktoriserad plattsättare fick lösa det och då undrar man ju hur löser de problemet?

T
Förstår inte heller riktigt, du har inga bilder?

Om jag förstått saken rätt så ska brunnen vara i höjd med tätskiktet, inte i höjd med det färdiga golvet. Avrinning sker på tätskiktet ner i brunnen. Tror att din montör satt brunnen korrekt på spånet ;)

Hmm. Ok, brunnen skall igentligen sitta 15mm högre upp (flytspacklet, i nivå med tätskiktet). Kan inte förstå problemet BKR har med 15mm tvärt fall vid brunnen och uppbyggnad med fix för att få brunnslocket i nivå med kaklet, men vad vet jag :cool: Och hur man om man vill renovera ett badrum utan att byta brunnen, måste man lyfta brunnen då?

Känns som Janne åker dit på en korkad paragraf. Samtidigt så verkar det ju som försäkringsbolagen aldrig betalar ut ngt när det är problem i badrum, de kan alltid hitta ngt som avviker från godkänd std....

Frågan är varför golvbrunnsflänsen inte får vara i nivå med golvspånet utan måste vara i nivå med spackelnivån då ändå tätskiktet går ner i golvbrunnen och kläms åt med klämring?

K
Anledningen är att du får som ett trappsteg ner i brunnen och där kommer brunnsmanschetten att hänga i luften och det är inte lämpligt. Jag ser inget problem. Köp en förhäjningsring, som sig bör och spackla.

Finns inga förhöjningsringar till den här brunnen IDO SECUR.
Kan det fungera med något annat fabrikat även om det inte är typgodkänt?
Blir lösningen bra och fungerar är det helt ok för mig .

Hur gick det? Står inför precis samma problem. Hur löste du problemet?

/Mats

Har oxå en ido secur och samma problem som ni någon som har en lösning.

/Denny

Veckans lärdom: köp inte IDO Secur golvbrunn...:)

Jag bytte ut mina golvbrunnar mot nya :) I och för sig så fick jag bryta upp golvet men då var det lätt att komplettera med två kortlingar till då avståndet mellan kortlingarna inte stämde riktigt. Så har du möjlighet så byt ut brunnarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.