J
john_l: Mellan skivor och tätskikt ska du ha flytspackel för fall. /John
2 svar · 2,1k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Möjligheten att få lämpligt fall samt att få det bra med brunnsmasnchetten... Mjukfogningen där gör du mest för att få tätt innan flytspackling om det behövs...
2 svar · 4,3k läst
G
gaia: [citat] Jag skulle aldrig använda gypsum i en gammal källare. KC puts känns mer rätt gaia
5 svar · 1,9k läst
G
gaia: är du säker att det inte är kondens? Nu när det är så varmt och fuktigt , i alla fall hos oss, så kan det samlas kondens på den kalla vattenbehållaren. Känn efter med handen på baksidan av vattenbehållaren. Kanske ingen läcka ändå? gaia
1 svar · 1,4k läst
Y
yamahafj: Hej! Vi har kikat på ett hus som endast har ett badrum med dusch. Vi vill så klart helst ha två badrum och gärna ett med ett rejält badkar. :-) I huset finns en del som tidigare har varit verkstad. Det är en ganska stor yta med gjutet stengolv. Utrymmet i i dagsläget oisolerat och saknar även vatten och avlopp. Nu undrar jag hur komlplicerat och dyrt det är att göra om detta utrymme
0 svar · 991 läst
K
Kica: Hej! Är i full gång att renovera en gästtoalett, golvet ser inte så roligt ut och tänkte först bara lägga över ett annat golv, ïnsåg efter en stund att sågandet runt stol och rör både blir jobbigt och inte så snyggt... såå efter lite funderande till så har jag ju sett relativt snygga golvmattor! Men,, går de lägga direkt över den befintliga mattan?? Tanken är ju att den som
0 svar · 1,9k läst
G
Garberg: Jan-Å: Fattar att du inte menar att vara taskig. Jag är mest sur på mej själv. Iom att badrummet är totalfräscht och de har referenser till firman som kaklat om det hela så slog det mej inte att ens kolla efter elfel. Har man kostat på badrummet så mycket som de har gjort så tog jag för givet att de hade fixat elen. Men som det sagts tidigare, det finns folk till allt. Dessutom så
21 svar · 3,9k läst
·
Y
Yrrol: tvättstugan kommer hamna i garaget vilketsom och det lilla rummet blir kontor i framtiden. För att lyckas måste jag göra ett hål ner till husgrunden för den sektionen är helt stängd, oroväckande. Sen dra om stammen som nästan är i mitten på rumsväggen vilket innebär att njae det hade inte blivit bra att ha halvvägg - kan inte köra halvvägg på höjden heller för avloppet går
2 svar · 1,1k läst
1337
1337: Löda hålen. Fast det lär en fackman får göra, då det är allt annat än lätt att få både snyggt och tätt. Har man namnet/numret på mattan så blir det betydligt lättare att få fram en tråd som passar färgmässigt.
3 svar · 1,7k läst
1337
1337: Som du själv sa, förläng röret. Känns mest riktigt och blir förmodligen lättast i slutänden.
1 svar · 2,0k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: [citat] Jag gör väl det och det var ju menat lite med glimten i ögat... ;) [citat] Tackar för er backup... :) [citat] Är det inte så att man måste ha en behörig elektriker att ansluta en golvvärmeslinga egentligen ? Då lär förhoppningsvis han se så det blir rätt hoppas man. Dock vet jag att de flesta elektriker inte ansluter någon slinga som någon annan lagt ut... ;)
7 svar · 2,9k läst
·
H
Hyllie: Vi står i färd med att bygga nytt badrum och tänkte slå till med en dubbeldusch. Vi hade tänkt oss två stycken duschar som sitter bredvid varandra med en glasvägg framför. Är det någon som vet hur bred denna duschvägg bör vara och hur långt ut från väggen den ska sitta. Övriga erfarenheter kring två duschar tas också emot :)
0 svar · 4,0k läst
M
Mejram: Jag har bara pratat med handlaren på målarbutiken och han rekommenderade utegrund som grundfärg. Är det någon här som vet om man måste ha reglar i metall och luftspalt bakom? Har kompisar som har panelskivan i sitt badrum, de tipsade mig om att limma för att inte förstöra fuktspärren. Men man ska väl ha luftspalt eller?? Har just nu en målad vävtapet som jag bara tänkte bygga
6 svar · 2,2k läst
F
Fixar_Krille: Ja det är inga problem att ha målad panel eller väva, sätt plast innanför panelen eller väven.
1 svar · 1,6k läst
T
tank77: Men om nu fogen är så mjölig och porös så kan antingen du eller hantverkaren kratsa bort den och använda en annan fog!
7 svar · 5,6k läst
S
SvenD: Det bör/skall inte vara några problem förutsatt att dosorna är ordentligt infästa. Dert är ju så det är tänkt. Mina dosor är inmurade, så jag hade egentligen inte något problem med detta. Jag tror dessutom att det kan bli problem med ett blandarfäste. Funderade själv på detta eftersom jag hade ett liggande. Du har R15 inv i dosan och skall gå över till Cu el,., PEX för att
12 svar · 4,7k läst
·
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Nej
1 svar · 1,6k läst
D
Datate: Tack för svaret! Det där var en djungel minst sagt. I dagsläget är huset byggt av timmer (originathuset är från 1904) med tegel som ytskickt, medan garaget har mexitegel som ytskickt. Blir nog till å fråga någon insatt snickare som kan reda ut om det är möjligt utan alltför stora kostnadsinsatser. Huset är redan nu såpass belånat att det inte är ekonomiskt försvarbart att lägga
4 svar · 2,0k läst
F
fredrik.n: Det LED-spottar nu för tiden som lyser bra. Jag köpte 6W varmvita LED-spottar (3st ä 2W) från LED-Butiken i Kungsbacka för köket. Lyser mycket bra, och drar lite ström också. Kräver ingen luftspalt bakom, dock krävs en armatur. Jag sänkte taket i köket 50mm, och det fungerade utmärkt med armaturen. Tyvärr kostar LED-spottar betydligt mer än halogen.
5 svar · 1,2k läst
R
RoughChuck: Det finns ju plåtreglar om du känner dig osäker på trä...men glasbetong är ju snyggt också, som sagt.Faktiskt inte svårt att mura/limma upp lättbetong heller.
3 svar · 2,6k läst
G
Garberg: Behöver en lite speciell lösning på duschkabin i vårt badrum. Geoprodukte har en perfekt lösning för oss: http://www.geoprodukte.com/display_duschwand.php?type=3&item=georund3008&lang=DE Hittade den på Bauhaus för ca 13 000:- med kar. Är det någon som har erfarenhet av dessa? Hur är kvaliteten?
0 svar · 1,0k läst
prototypen
prototypen: Frågan är väl vad det är bakom målarfärgen, är det så pass stadigt och stumt att det är lämpligt att sätta kakel. Målarfärgen kan du slipa bort med vinkelslip, på en lite ruggig yta fäster det bättre. Lite ojämnt gör inget, fixet fyller bra. protte
3 svar · 771 läst
nino
nino: läs monteringsanvisningen som förhoppningsvis följde med där bör det stå annars ringer du tillverkaren / importören
1 svar · 2,4k läst
R
RoughChuck: Hård.?...........nä, bara lite oslipad;)
5 svar · 1,7k läst
·
P
pette: du e inne på rätt spår, varför inte låta resterande fogar va lite bredare(som hörnen) så smälter det in bättre o det e snyggare till oregelbunden skiffer, försänkta fogar e snyggare också o skapar djup, kör på en försänkt rundfog om du förstår va jag menar..
3 svar · 2,9k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: LIP-boarden som är 12,5mm kostar 299:- +moms har jag för mig... Jag jobbar med Folien och den verkar riktigt bra... Dock är tvåkomponentslimmet den ska sättas med riktigt jäkligt att fastna på händerna och svårt att få bort.
12 svar · 3,0k läst
V
verktygsgurun: [citat] Klackfoder på 17-20 cm ?? :D Jag tror TS menar smyg och inte foder....Jag hade inte använt MDF som material till smyg därför skulle det komma vatten på smygen så sväller den men återgår inte till sin forna form. Använd planhyvlad furu som smygmaterial och måla den. Tätskikta sedan fram till salningen + 1 cm in på smygen. Tänk på hur mycket kaklet bygger inkl fix när du
3 svar · 11,1k läst
·
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Jag har inte provat den själv men min målarkompis maskerar aldrig när jag ser det iaf... Men bra blir det trots allt...
13 svar · 5,2k läst
K
ktm250: Gipsputs torkar ca 3-6 mm/dygn så om man behöver vänta i månader så ska man ha lagt på bra tjockt. Tätat och isolerat = Ingen tillskjutande fukt = Tätskikt = Gipsputs helt ok Tillskjutande fukt = Punktvis tätskikt = Gipsputs inte ok
4 svar · 12,2k läst
G
gaia: svårt att gissa av din beskrivning vad det är för plattor ...glaserat eller oglaserat klinker? Ta en platta och gå till kakelbutiken och be om råd - de har alla möjliga ytbehandlingar för keramik beroende på vad det är för yta gaia
1 svar · 3,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.