prototypen
prototypen: Slippapper och hårt arbete är väl det som gäller om du vill ha det enklare sedan. Går ju spackla över alltihopa också. Protte
1 svar · 1,5k läst
A
al9nz: Hej, Finns det någonstans därute i världen som säljer limmad badrumstillbehör till en rimlig pris? Att betala 7-800kr för en badrums stång känns lite för mycket när Ikea säljer sådant för ~200kr (som tyvärr måste skruvas...). Jag vill behålla min fint tättskikt om inte borra in i väggen...! Ursäkta min svenska :-S Cheers! Alistair
0 svar · 1,3k läst
J
Jan-Å: >grävaren Det där var en bra lösning, den ska jag prova hos oss för vi har som sagt redan köpt dörrarna och dom ser ut att vara samma modell som era.
12 svar · 6,5k läst
·
kinshasa
kinshasa: Tack för tipsen och synpunkterna. Jag tänker spana vidare ett tag till - men inser, precis som nämnts, att en tvåmeterskabin nog kan bli svår att jaga rätt på. Mvh Jörgen
3 svar · 1,9k läst
V
villaputte: Någon som vet var vi kan hitta Vedum eller annat kvalitetsmärke på badrumsinredning i Stockholm just nu? Vi är ute efter ett vägghängt högskåp. :)
0 svar · 2,7k läst
C
_chrille_: Har haft både matt och blank i vitt och smuts och kalk syns mer på det blanka än på det matta
5 svar · 2,8k läst
D
Dr.SiC: Slänger in en bild också, de ska ju säga mer än tusen ord... edit, hmm inte lätt att se vad det där är, men det är alltså tagit snett underifrån i dörröppningen. På höger sida av vangstcket sitter en "vägg" som bär vangstycket, den är lite spacklad för att inte vara alltför kantig när tätskicktet ska på. Tänker alltså avsluta tätskiktet på undersidan av vangstycket. Mot
3 svar · 3,6k läst
·
G
gaia: byggfabriken har av gjutjärn gaia
3 svar · 990 läst
G
gaia: Mest praktiskt , tror jag, blir ett fristående - lätt att flytta undan och städa, rensa brunnen. Badkarsbatteri på väggen ... kanske utanpåliggande rör ? Syns knappast när badkar står på plats. Har själv en sån lösning med gömda rör - nöjd. En fördel till - ingen silikon ! Med den lösningen har man ingen badkarskant/hylla men ett litet rullbord bredvid eller gammaldags
2 svar · 851 läst
G
gaia: [citat] det är snarare esteterna som styrs av producenter av kakel och annat smått och gott till badrum. Ingen är intresserad av att ett badrum ska hålla i evigheter. Fel kakelfärg , format eller vattenskada framkallar renoveringar och .....någon vill tjäna pengar på det :). Badkar, plastmatta eller duschkabin är lämpligare ur fuktsäkerhetssynpunkt men kaklade duschväggar står först
6 svar · 1,4k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: De vanligast förekommande ska precis som hempularen skriver endast fästas i väggen.
2 svar · 1,4k läst
J
Jonastostared: ingen bra ide blir massa fukt i rummet samt att du får kolla bakterie halten ofta i badet grymt ofta.
1 svar · 3,1k läst
T
Tessan100: Har inte just denna serie från Skånska Byggvaror , men däremot en dadrumsmöbel från dem som är 10 år nu. Den har hållit alldeles utmärkt under dessa år. Ingenting har behövts byta ut och färg etc har ej flagnat. För det priset så måste jag säga att vi har varit supernöjda! Dessutom har vi haft två små barn under de första året så den har nog fått utstå en hel del!
3 svar · 2,2k läst
T
torparnorpan: Tvättmaskin och annat finns i tvättstugan..inte i badrummet ;-) Gällande ny ägare så handlar det väl mer om information och vad som skrivs in i handlingarna, eller hur? jaja det är ingen stor grej...men man vill ju veta vad som gäller så att säga. Är ju å andra sidan skönt att ha en golvbrunn till om man gör en snygg variant så man kan spola golvet och så... Så det är nog lika
10 svar · 3,8k läst
·
G
gaia: [citat] Hur som helst ditt svar till TS om att toan SKALL placeras vid dusch kan vara vilseledande för TS ....och många andra. Jag har enbart påpekat att kravet på att kunna duscha sittandes kan lösas på flera olika sätt medan du envist rekommenderar bara en av dom som om det var det enda tillåtna. Dessutom för att din rekommendation ska överhuvudtaget vara användbar ska man helst ha
21 svar · 20,5k läst
·
v-g
v-g: Köp absolut inte de som har bordet av plast det är årtusendets räckel jag köpte den som var en eller ett par hundringar dyrare. Bordet är i orostfritt stål och anhållet är en alulist man skruvar fast. När man väl fått in måttet blir det förvånansvärt exakt, inom ½ mm skulle jag vilja påstå. Jag är extremt noga så jag tror det duger åt de flesta. Dock är det lite drygt med
8 svar · 15,1k läst
H
hempularen: Vad är det för bjälklag under? Om vi antar att du river det befintliga golvet ned till reglarna så kan du lägga spårade skivor, lägg fördelningsplåtar och 16mm slang i spåren. Då har du ett golv som troligen inte bygger mer på höjden än det nuvarande golvet. Med 16mm slang bör du troligen dela upp det på 2-3 slingor. Mycket beror ju givetvis på vad du har för isolering nedåt,
5 svar · 3,0k läst
M
moOd: Jo, det stämmer. Det är ju trots allt EPS mellan dräneringsrören och golvvärmen. Det var nog en "hål i huvudetfråga". Tack för svar ändå. :)
2 svar · 1,1k läst
N
Niclas Jonsson: Exempel på foderlösning med klackfoder (2) och med kaklad smyg (5)(bilden är felvänd)
4 svar · 23,3k läst
·
R
_RaVen_: Måste man regla ut lr kan man sätta skivan direkt mot väggen å ev limma?
2 svar · 4,5k läst
A
Abbedabbe: Dammsug noga, prima. 3 veckors bränntid på plattan är nog tusan på gränsen till för tidigt att spackla. Jag hade nog väntat nån vecka till. Du kan utan problem flytcpackla upp emot 5 cm per gång (lite beroende på leverantör iofs) och åtgång på 2m2 x 20 mm = 1,5kg/mm och m2 = cirka 60 kg
1 svar · 1,7k läst
Adelianea00
Adelianea00: Måste de inte riva upp golv och vägg för att se vattenskador? På vårt golv har visst mattan släppt vid brunnen så där kan det nog vara skadat. Någon som har koll på ungefärlig kostnad för ett badrum på ca 3X3 m. Kostnaderna jag hittat här gäller bara kakel och sånt och då är det väl dyrare underarbete. Golvmattan kostar ca 190kr/kvm och väggmattan ca 160kr/kvm. Får
7 svar · 1,6k läst
G
Gornoth: Hej Se till att du köper en blandare med fästplatta. Varianter med centrum skruv (infästning) brukar inte bli bra.
1 svar · 6,0k läst
[SKPG]Zamora
[SKPG]Zamora: Om jag lånar tråden lite, så undrar jag om tvättstuga med tvättställ går som våtrum?
7 svar · 1,9k läst
T
Tobbis: Har tänkt om nu, och kör bara vindpapp på den gamla väggen först och sen reglar och sist osb sen gips!
1 svar · 1,4k läst
T
Tobbis: Tack för mycket bra info! Jag tänkte först jacka ut i väggen och göra någon special för själva böjen, men tycker det är tragiskt att trilskas med sågspånsväggar och måste jag jacka ur 70-45= 25mm för 90gradaren så kommer jag in i sågspånet och då måste jag nog kapa ur en 50cm lång bit innan vinkeln, gör jag det så kan jag kanske ta ett rör som är avkapat längsefter och
5 svar · 3,0k läst
v-g
v-g: Man sätter ju en "stabiliseringsplugg i röret som fixerar fast innerröret, denna plugg är inte tät. Du ser ganska tydligt om det läcker även från blandaren då du inte duschat/badat på ett tag och det rinner under. Det är ju samma sak med skvallerrör egentligen det är ju inte säkert man ser det 1 minut efter att det börjat läcka precis.
5 svar · 1,2k läst
J
J-O: [citat] Du vet säkerligen bättre än mig. Men var av intrycket att vissa försäkringsbolag inte vill godta att arbetet utförs av andra än de som har behörighet utfärdat från BKR om det skall sättas kakel och klinker. Gör man det själv är det väl noga att dokumentera att arbetet är korrekt utfört ? Vilket jag antar att de flesta som gör det själv, gör nu för tiden.
5 svar · 1,1k läst
V
Vix: Ska sätta upp en ny vägg i gillestugan för att göra vårat badrum till större, vi tar bort den gamla väggen. Tänkte slå samman badrum och tvättstuga. Vi har försökt ta bort den gamla mattan på väggen i badrummet för vår tanke är att sätta väv. Men den tog med sig delar av ytskiktet av gipsväggen. Om jag har fattat det rätt så måste vi byta ut alla skivor nu??? :( Kikade lite
0 svar · 1,8k läst
J
Johannesw: Lite ändringar. Den här semestern har vi tänkt att totalrenovera badrummet i vårt fritidshus, vi har laddat i 3år för den här operationen och hade väl först tänkt oss som så många andra gjort och gör att vi ska ha klinker,kakel samt golvvärme. Men nu har vi tänkt om pga av golv och väggreglar är 60cc,( huset ett timmerhus som är byggt 1687) samt att prisbilden och den
2 svar · 1,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.