2 005 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Våtrumsmatta på sviktande golv?
Hej,
Jag ska lägga in en ny våtrumsmatta imorgon är det tänkt. När jag rev bort den gamla upptäckte jag att spånskivorna sviktar en del. Regelavståndet är 60 cm vilket väl är okej (huset är från 1975). Spånet sviktar ner ungefär 1 mm i höjdled när man står på det (mittersta delen mellan reglarna). Detta syns och går att mäta genom en liten glipa som uppstår mellan vägg och golv när man ställer sig på spånskivan. Förutom att det är lite osnyggt, finns det risk att våtrumsmattan/limmet lossar av den här typen av svikt, då mattan limmas mot vägg? Mycket tacksam för svar ikväll!
Jag ska lägga in en ny våtrumsmatta imorgon är det tänkt. När jag rev bort den gamla upptäckte jag att spånskivorna sviktar en del. Regelavståndet är 60 cm vilket väl är okej (huset är från 1975). Spånet sviktar ner ungefär 1 mm i höjdled när man står på det (mittersta delen mellan reglarna). Detta syns och går att mäta genom en liten glipa som uppstår mellan vägg och golv när man ställer sig på spånskivan. Förutom att det är lite osnyggt, finns det risk att våtrumsmattan/limmet lossar av den här typen av svikt, då mattan limmas mot vägg? Mycket tacksam för svar ikväll!
Varför sviktar det? Om det beror på att det bara är något vekt konstruerat och fräscht i övrigt så spelar det kanske mindre roll? Finns det andra orsaker? Fukt? Nåt som flyttat dej genom åren kanske?
I så fall är det nog läge att överväga lite renovering/uppstyvning av bjälklaget?
I så fall är det nog läge att överväga lite renovering/uppstyvning av bjälklaget?
Som jag skrev ovan är det inte bjälklaget som sviktar utan spånskivorna, regelsvståndet bör vara tillräckligt så det känns onödigt att regla om, då är det ju lättare att slänga på nya spånskivor. Kan fukt underifrån ge denna effekt på spån? Det har ju legat plastmatta över och det är torpargrund under. Trodde att kanske spånskivorna belastningsnötts till att svikta.
Klicka här för att svara