12 681 läst ·
6 svar
13k läst
6 svar
Gjuta ett eget tvättställ.
Jag skulle vilja ha lite tips på något sätt att göra gjutformen till denna?
Jag ska nämligen göra en egen variant av denna i betong. Det ska bli en Svedbergs Love Me Guld som blandare. Den passar in i konceptet med att vattnet ska färdas en bit. Rinna över kanten för att sedan färdas i spiral till avloppet. Tanken är väl inte riktigt att alla "fjällen" ska finnas med men att det åtminstone ska vara en spiral ner till avloppet.
Någon som har en smart lösning till en gjutform?

Jag ska nämligen göra en egen variant av denna i betong. Det ska bli en Svedbergs Love Me Guld som blandare. Den passar in i konceptet med att vattnet ska färdas en bit. Rinna över kanten för att sedan färdas i spiral till avloppet. Tanken är väl inte riktigt att alla "fjällen" ska finnas med men att det åtminstone ska vara en spiral ner till avloppet.
Någon som har en smart lösning till en gjutform?

Allting går, bara man är tillräckilgt envis.
Vilket kul projekt, vi ser fram emot rapporter!
Om jag hade ställts inför ett liknande problem hade jag nog provat med en form i frigolit eller den lite styvare styrofoam. Vad du ska ha som släppmedel, eller om det är nödvändigt vet jag inte.
Personligen hade jag provat med någon typ av form och sedan gjutit med en billig typ av cement eller liknande, för att lära mig processen.
När jag väl har kontroll över processen går jag på det finare gråfärgade gjutmaterialet, som sannolikt är dyrare än finbetong.
Vilket kul projekt, vi ser fram emot rapporter!
Om jag hade ställts inför ett liknande problem hade jag nog provat med en form i frigolit eller den lite styvare styrofoam. Vad du ska ha som släppmedel, eller om det är nödvändigt vet jag inte.
Personligen hade jag provat med någon typ av form och sedan gjutit med en billig typ av cement eller liknande, för att lära mig processen.
När jag väl har kontroll över processen går jag på det finare gråfärgade gjutmaterialet, som sannolikt är dyrare än finbetong.
Jo rapporter på projektet ska jag kunna fixa tror jag. Projektet skall vara klart till vårkanten då badrummet ska blåsas rent och renoveras.
Foam är en bra idé som form till "snäckan". Resten av formen kommer vara plywood gjord för gjutning. Största problemet (vad jag tror) är få till en fin form för snäckan.
Det är klart att det ska provgjutas lite i slutskedet så det verkligen blir bra. Jag vet ej vad det är för material de använt till den på bilden men jag tänkte den i betong (finbetong) och ev slipa den och behandla den. Ett stort projekt.
Foam är en bra idé som form till "snäckan". Resten av formen kommer vara plywood gjord för gjutning. Största problemet (vad jag tror) är få till en fin form för snäckan.
Det är klart att det ska provgjutas lite i slutskedet så det verkligen blir bra. Jag vet ej vad det är för material de använt till den på bilden men jag tänkte den i betong (finbetong) och ev slipa den och behandla den. Ett stort projekt.
Aldrig provat nåt liknande men kan tänka mig att man kan få till en liknande spiral genom att såga ur innerkurvan i nån form av skivmaterial kanske trä,plast,gips eller nåt.
Spänna fast i botten sen försöka tvinga den rakt uppåt så bör du få den formen.
Ifall jag inte tänker fel och materialt inte räcker till?
Hur du sen ska gå vidare därifrån rent praktiskt vet jag inte men man kan ju tänka sig att gjuta nån form av plugg som du sen använder till den färdiga gjutningen.
Frigolit fungerar säkert bra det med men är förmodligen svårt att få till formen på frihand.
Spänna fast i botten sen försöka tvinga den rakt uppåt så bör du få den formen.
Ifall jag inte tänker fel och materialt inte räcker till?
Hur du sen ska gå vidare därifrån rent praktiskt vet jag inte men man kan ju tänka sig att gjuta nån form av plugg som du sen använder till den färdiga gjutningen.
Frigolit fungerar säkert bra det med men är förmodligen svårt att få till formen på frihand.
Det var en fräck rackare till handfat!
Antagligen inte helt lätt, verkligen intressant om du kommer fram till en fungerande metod.
Några funderingar som du kanske redan haft
Formen behöver kunna "putsas" slät och jag undrar om frigolit går att få snyggt, det är avancerade runda former. Finns det någon lera man kan använda?
Kanske kan man göra ett avtryck i sand vartefter så man ser hur det blir?
En annan fundering är tjockleken, Om hela skivan ska vara så tjock så att nedsäkningen rymms blir det väldigt tungt. Gjuter man tjockare där själva handfatet är?
Använder man vanlig finbetong gäller det att vibbra ordentligt, finns expanderande betong som gör det lättare att slippa porer. Min (finbetong) skiva fick en hel del porer i sig. (Nu var den för ruff utemiljö så det blev ok)
Hoppas du provar!
Antagligen inte helt lätt, verkligen intressant om du kommer fram till en fungerande metod.
Några funderingar som du kanske redan haft
Formen behöver kunna "putsas" slät och jag undrar om frigolit går att få snyggt, det är avancerade runda former. Finns det någon lera man kan använda?
Kanske kan man göra ett avtryck i sand vartefter så man ser hur det blir?
En annan fundering är tjockleken, Om hela skivan ska vara så tjock så att nedsäkningen rymms blir det väldigt tungt. Gjuter man tjockare där själva handfatet är?
Använder man vanlig finbetong gäller det att vibbra ordentligt, finns expanderande betong som gör det lättare att slippa porer. Min (finbetong) skiva fick en hel del porer i sig. (Nu var den för ruff utemiljö så det blev ok)
Hoppas du provar!
Klicka här för att svara