Är det inte ventil på ett plaströr på de flesta stolarna idag?

ZeroX66 skrev:
Är det inte ventil på ett plaströr på de flesta stolarna idag?
De Gustafsberg jag köpte för något år sedan på Bauhaus/Silvan fanns det ingen avstängningsmöjlighet med. Jag satt istället dit en ballofix på röret så att jag i framtiden även kan snabbt stänga av om den armerade slangen behöver bytas ut.

Okej ,men det är ju som säger lätt att fixa. Jaja vi får väl se om det blir en sån stol.
Det var ngn som skrev att den var obekväm. Är den det? Är väl aldrig bekvämt att sitta på huset, men jag tycker nog att det finns bättre och sämre stolar eller sitsar. Så frågan är ju om denna stol är ngt att ha?

jag var och tittade på stolen på Bauhaus, behöver byta ut en på vår källartoalett. På den jag såg så ingick avstägning, och sits. Vet ej om skruvar ingick. Däremot så stod det en Ifö sign toa bredvid, även den till kampanjpris, dock lite dyrare, i en öppnad förpackning till en sådan så skymtade även en påse med skruv.

Då låter det ju som att den är komplett ivf. Botkyrka eller?

Jag forskade lite. I Bauhaus annons så står det att stolen har spolmängd 2 resp. 4 liter, vilket jag vill minnas står på fröpackingen jag såg också.

Går man in på ifö hemsida och tittat på stolen så står det även där 2/4 liter.

Jag gick in på danska sidan (ifosanitar.dk) och öppnade installations manualen för stolen där. Där är det inte lika tydligt men det ser ut som man kan få upp till 9 liters spolning i den danska stolen. Den har samma typbeteckning, men jag har inte kontrollerat vad de har för artikelnummer. De nummer man ser på svnska sidan verkar vara RSK nummer (unika för Sverige) och något liknande numemrsystem på den danska sidan. Givetvis kan inte en produkt i Danmark ha samma RSK nummer, efterssom de följer olika bransch nummersystem.

Dvs. det förefaller vara sant att danska Ifö stolar har en annan spolmekanism än de Svenska. Men att den som Bauhaus säljer nu verkar vara den svenska. Om den nu inte är avsedd för ytterligare en annan marknad och har någon annan detalj som inte är kompatibel.

Mycket värdefull info :)
Kan säkert vara så som andra säger, men det betyder ju inte att det alltid är så på Bauhaus. Nu återstår det bara att veta om den är bekväm då :)

Paul-Staffanstorp
hempularen skrev:
Jag forskade lite. I Bauhaus annons så står det att stolen har spolmängd 2 resp. 4 liter, vilket jag vill minnas står på fröpackingen jag såg också.

Går man in på ifö hemsida och tittat på stolen så står det även där 2/4 liter.

Jag gick in på danska sidan (ifosanitar.dk) och öppnade installations manualen för stolen där. Där är det inte lika tydligt men det ser ut som man kan få upp till 9 liters spolning i den danska stolen. Den har samma typbeteckning, men jag har inte kontrollerat vad de har för artikelnummer. De nummer man ser på svnska sidan verkar vara RSK nummer (unika för Sverige) och något liknande numemrsystem på den danska sidan. Givetvis kan inte en produkt i Danmark ha samma RSK nummer, efterssom de följer olika bransch nummersystem.

Dvs. det förefaller vara sant att danska Ifö stolar har en annan spolmekanism än de Svenska. Men att den som Bauhaus säljer nu verkar vara den svenska. Om den nu inte är avsedd för ytterligare en annan marknad och har någon annan detalj som inte är kompatibel.
Som jag väl skrev så skedde den händelsen för en del år sedan och jag säger inte att det är så i nuläget men man bör vara observant.
De använde iaf då samma fyrsifriga modellbeteckning trots stolen var avsedd för danska marknaden och det är ju denna beteckning Svensson jämför med och inget artikelnummer.

jag tycker att det vare en nyttig varning från Paul. Att stolen ev. inte är kompatibel med svenska reservdelar vore ju inte bra. Minst halva finessen med att köpa en Ifö eller annat känt fabrikat är ju just att kunna känna sig trygg med reservdelsförsörjningen.

Annars kan man ju lika gärna köpa en riktigt billig stol, tyckte jag såg att Bauhaus hade en "no name brand" för ca. 600kr. I mitt fall är det ju till källartoan, som används när våra övriga 2 i huset är upptagna. Så jag sätter inte bevämligheten så himla högt.

Absolut är all info bra och det är jag tacksam för. Misstolka mig inte :)
Tyckte att 1300 var så pass billigt så får jag dit den så struntar jag i reservdelarna. Då byter jag stol, men man vill ju sitta bra.
Skall pressa lite hos lokal vvs så får vi se om jag orkar hämta en på 10*2 mil ...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.