Badrum
Lkpg123: Jag bor i ett hus som är byggt 2006. Vid garantibeskningen upptäckte vi inga problem i det aktuella badrummet men för knappt ett år sedan uppstod en färgskiftning i kaklet precis i hörnet vid duschen. Det är de fem nedersta kakelplattorna som har fått en ljusare ton precis inne vid väggen. Se bilden som jag har bifogat... Jag är naturligtvis oroligt över att det är en fuktskada men
Paul-Staffanstorp: Finns krav på tätskikt på golvet och 50mm upp på vägg med tätningar i hörnor samt golv/väggvinkeln.
MatsTyresö: [citat] Det du tänker på kallas för muff och är, lite förenklat, änden på det rör som ligger nere i golvet. En rörmanschett är i princip en "tyg-lapp" av elastiskt och vattentätt tyg. Den har ett hål i mitten som röret ska passera igenom. Hålets diameter är mindre än rörets ytterdiameter, så manschetten töjs ut och spänner åt runt röret. Se denna monteringsinstruktion:
Ad acta: Gips som underlag för klinkers ska inte förekomma överhuvudtaget
AoZ: Yes god morgon. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20147529 Finns ju i lite olika mått samt även i andra färger. Billigare än detta lär du inte hitta.
hairtown: Fibo-Trespo finns som väggprofil. Men rörgenomföringen får man göra själv.
goldfish1977: När jag kör ozonrengöring (O3) på vårt bubbelbadkar SSWW, modell A202, så bubblar det bara från ett hål i mitten av badkare (om jag har vatten i badkaret). Är det så det ska vara eller ska det bubbla från alla hål när man kör med ozonrengöringen? Tacksam för info om det är någon som har 202-badkaret eller annat från SSWWa.
byggare henke: det går. det är bara att arbeta med bruket
Ugglan: Tror matt-tillverkarna rekommenderar gips på väggarna. Det ger mindre fuktrörelser än spån. Om inte reglerna ändrats så går det bra med vanlig gips bakom plastmatta. Bäst att kolla med GVK och tillverkarna. Golvspån+flytspackel på golvet.
hairtown: Är det någon som har renoverat sitt badrum med Fibo-Trespo skivor? Jag har idag ett badrum nere i källaren som har kakel på väggar och klinkers på golv. Jag undrar om man kan montera skivorna direkt på kaklet eller om man skall regla upp med aluminium skenor eller trä reglar? Finns det skivor som man kan lägga som golv?
PatrickS: Lovade lite bilder. Svårt att fota inne i badrummet bara men något blev det iaf. [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] Lite info om hur jag vill ha det. Vitt kakel 10x30 Svart skifferklinkers 30x60 (15x15 vid brunn) Vita bänkskåp från ikea och valnötsbänkskiva. Hafas tvättställ Misaki Rise (vitt) Glasblocksvägg till duschen. Hafa Rain duschblandare/munstycke. I övrigt blir det
nino: Ja och? 22mm spån gles tvärs golvreglar med plåtar och slang 22mm spån med fallflytning min 12mm vid brunn eller enligt tillverkarensrekomendationer
Mangx: Jag tänker göra toalett och dusch i ett gammalt sovrum på landet. Jag måste använda befintligt golv (brädor). Jag får nöja mig med fall vid duschplatsen (800x800 mm). Det blir plastmatta på golv och vägg. Jag vill inte ha duschkabin. Kan någon tipsa mig om bästa sätt för underarbetet? Jag har två förslag själv. 1. Masonit över hela golvet (tätspikad). Golvbrunn direkt i golv.
v-g: Låter som plattan är en sk. bom. Knacka på plattorna om det låter ihåligt så är det dåligt lagt (troligen hade fixet skinnat sig) och det kan släppa plattor. Dock är det ingen större fara man kan bara sätta tillbaka dem med nytt fix och foga om med samma platta som redan sitter där. Möjligen att man får slipa ner fixet något för att plattan ska bli i höjd med de andra.
byggare henke: billigt och bra = mindre företag dyrare kan det bli med större företag. kolla så att dom certifikat. sa englunds är en bra firma, men mycke å göra dels försäkringskader å annat du får kolla me dom. även trevlig personal.(jobbar ej där, men har använt dom.) hö allbygg, nåiden, bergenudds har även skaffat sig ett luleå kontor. Du får ringa runt och begära pris
hempularen: Det där med dolt fel är alltid lite knivigt. Iom att din plattsättar tydligen kunde avgöra genom en titt att manschetten saknas så borde du upptäckt felet själv, eller din besiktningaman borde upptäckte det. Om nu säljaren påstår att det är fackmannamässigt utfört, så minskar det utalandet din undersökningsplikt. Det är ändå svårt att avgöra om undersökningsplikten kan anses
hempularen: Det finns en gummimanchett som du kan använda istället för kittet som tätar nu. Den träs utanpå det uppstickande röret (mät diametern noga, finns flera olika manchetter att köpa). Sedan viker den över kanten ned i röret, du sticker ned toans avloppsrör i den. Smörj först med ex. diskmedel så att den glider lätt.
hempularen: Har du möjlighet så försök att hålla reda på vilka tider plattsättarna är där. Extrakostnaden låter inte skälig.
Dr.SiC: Ska sätta "mosaikränder" från golv till tak på några ställen i badrummet för att liva upp lite. Helt vitt annars. Men mosaiken är 4,5 mm och kaklet 8 mm, kommer det inte att bli ett litet helvete att få det jämnt med varandra? Lägger man på en massa extra fix för mosaiken kommer det ju spruta upp mellan bitarna och det kommer gå en massa svära. Hur göra, skita i höjdskillnaden
oskis 123: Då är vi på samma spår. På en liten toa kan man kanske vara lite mindre BKR-hysterisk.... Det borde ju innebära att man kan bygga med spån om man gillar det eller OSB (vilket jag gillar) och sedan sätta gips för att sedan köra tätskiktet fem centimeter på det?
pingflood: Hej! Anlitat proffs för att bygga om badrummet på övervåningen (dusch, badkar etc är nåt jag inte vill pyssla med själv...) och vi fick över en bra bit plastmatta. Funderade på att slänga ner den i toaletten på nedervåningen som har gamla fula klinkers; den är dock bara 120cm bred och golvet är runt 118cm så det går inte att vika upp den på väggen som den har installerats i
Tobbis: mmm, jag har läst en hel del angående duschdörrarna och att dem flesta gillar matta glas pga att det syns för mycket på klara glas jag saknar dock en tråd som denna då jag verkligen försöker hitta ett lyckat system med klarglas för det är ju så mycket snyggare, ser bara tragiskt ut med dessa matta glas
hempularen: Där har du en poäng. De spårade skivorna har i princip ingen hållfasthet alls i ena riktningen, spåren går nästan igenom skivorna. men om de är lagda med spåren tvärs reglarna så känns de ialla fall lika stadiga som vanliga spånskivor. Väldigt viktigt att regla under skivorna vid väggar etc.
v-g: Nej det tycker jag inte man ska normalt inte dra rör i yttervägg men är det ett uppvärmt rum så ska det extremt mycket till innan det fryser. Det är ju enkelt när man bygger nytt att undvika men med gammhus är lösningarna inte alltid så enkla. Ser du att det fryser kan du trycka i kabel i rören om du har stor nog dimension alternativt mellan slangen och skyddsröret men det går inte
v-g: Går det inte bara att lösa mha kopplingar eller går anslutningarna rakt bakåt? Alternativt flytta torken lite och sätt rör/anslutningsslangar.
niih: Misstänker vi bor i samma förening. Hos mig rann vattnet ut över 3/4 av badrummet. De hävdade att det var några plattor som låg fel och tryckte ut vattnet. Dock var det även uppförsbacke till brunnen som låg snett. De sänkte brunnen och ändrade plattor och nu går vattnet bara ut i halva badrummet... Plattor ligger dock nästan under fog i ena änden och över fog på andra diagonala