3 298 läst ·
24 svar
3k läst
24 svar
Ny toa på Bauhaus
Sida 1 av 2
Det beror på vad du har för krav.
Jag tyckte inte om IFÖs toastol för det passar inte andra, bekvämare sitsar. Deras sits upplevde jag inte som bekväm. Men vi tycker olika så kanske passar den dig.
Jag tyckte inte om IFÖs toastol för det passar inte andra, bekvämare sitsar. Deras sits upplevde jag inte som bekväm. Men vi tycker olika så kanske passar den dig.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Betänk bara en sak när ni handlar stolar på t.ex Bauhaus...
Har de reservdelar när det händer någonting med stolen... svar nej...
För en del år sedan var jag hos en vvs-firma och en kund klagade över att inälvorna han fått till sin IFÖ-stol inte passade.
Killen i butiken frågade då om det inte var den stolen kunden uppget, men det var det.
Då frågade killen i butiken var stolen var köpt och kunden svarade på just Bauhaus.
Bra sa kille i butiken, då kan du köpa reservdelarna där ju.
Detta gick dock inte sa kunde för Bauhaus hade inga reservdelar.
Stolen var enligt killen i butiken avsedd för danska marknaden men visade sig ha samma modellbeteckning som de som är avsedda för svenska marknaden men det fanns ett bekymmer.
Tankvolymen är olika i Sverige och Danmark vilket gjorde att reservdelarna hos vvs-firman inte passade.
Tydligen är en av anledningarna till att Bauhaus m.fl kan sälja stolar billigare än andra, just är att de köper in restpartier som t.ex är avsedda för Danmark istället.
Sen är det lätt att annonsera ut "samma" stol billigare än vvs-företagen...
Har de reservdelar när det händer någonting med stolen... svar nej...
För en del år sedan var jag hos en vvs-firma och en kund klagade över att inälvorna han fått till sin IFÖ-stol inte passade.
Killen i butiken frågade då om det inte var den stolen kunden uppget, men det var det.
Då frågade killen i butiken var stolen var köpt och kunden svarade på just Bauhaus.
Bra sa kille i butiken, då kan du köpa reservdelarna där ju.
Detta gick dock inte sa kunde för Bauhaus hade inga reservdelar.
Stolen var enligt killen i butiken avsedd för danska marknaden men visade sig ha samma modellbeteckning som de som är avsedda för svenska marknaden men det fanns ett bekymmer.
Tankvolymen är olika i Sverige och Danmark vilket gjorde att reservdelarna hos vvs-firman inte passade.
Tydligen är en av anledningarna till att Bauhaus m.fl kan sälja stolar billigare än andra, just är att de köper in restpartier som t.ex är avsedda för Danmark istället.
Sen är det lätt att annonsera ut "samma" stol billigare än vvs-företagen...
Ligger ju något i det du säger. Tyvärr tar de 2500 på en vvs firma för typ samma stol om det nu är samma stol!? 
Hittade detta på IFÖ
http://www.ifo.se/?id=118&ParentNodeID=9665&ProductGroupID=15258&ProductID=440
Så just i detta fall tror jag att det är anpassat för sverige och det går säkert att beställa från IFÖ direkt eller annat servicecenter.
Sedan är stolen så pass billig så går den sönder köper jag en ny
Såg att Coop hade billiga stolar och det kan ju vara enklare att handla där kanske än Bauhaus som man har 10 mil till.
Skulle gärna handla hos lokal vvs:are om de kunde ligga lite bättre i pris, men det finns ju andra lokala vvs butiker. Kanske skall spana runt lite!?
Hittade detta på IFÖ
http://www.ifo.se/?id=118&ParentNodeID=9665&ProductGroupID=15258&ProductID=440
Så just i detta fall tror jag att det är anpassat för sverige och det går säkert att beställa från IFÖ direkt eller annat servicecenter.
Sedan är stolen så pass billig så går den sönder köper jag en ny
Såg att Coop hade billiga stolar och det kan ju vara enklare att handla där kanske än Bauhaus som man har 10 mil till.
Skulle gärna handla hos lokal vvs:are om de kunde ligga lite bättre i pris, men det finns ju andra lokala vvs butiker. Kanske skall spana runt lite!?
Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Problemet för de lokala små firmorna är att de inte får de gigantiska rabatterna som de stora tyska kedjorna får och då är det omöjligt för dem att konkurrera men samtidigt ska man vara väldigt noga med att kontrollera så att det verkligen är samma vara och inte bara en likvärdig.
I mitt exempel innan så hade de ju t.om samma fyrsiffriga modellnummer vilket är sjukt !
I mitt exempel innan så hade de ju t.om samma fyrsiffriga modellnummer vilket är sjukt !
Det är ju nästan snudd på lurendrejeri tycker jag.
Ja visst är det så att de får rabatter. Gynnar gärna lokala försäljare och diffar det en 500kr så köper jag ju den lokalt, men när det skiljer nästan 1500 så tvekar man lite. Skall se om jag kan pruta ner den lokala lite så kanske jag kan göra en affär där. Har ju en resa på 20 mil oxå
Ja visst är det så att de får rabatter. Gynnar gärna lokala försäljare och diffar det en 500kr så köper jag ju den lokalt, men när det skiljer nästan 1500 så tvekar man lite. Skall se om jag kan pruta ner den lokala lite så kanske jag kan göra en affär där. Har ju en resa på 20 mil oxå
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ungefär likvärdigt med varför de ska ta 15:- för ett choklad på t.ex Malmö Arena när man får 4st likadana på Citygross för 20:-...
Hade folk gynnat de små lokala så de hade sålt mer så kunde de nog lättare sänka priserna med, men nu åker folk hellre och gynnar tyskarna och då blir det som det blir...
Hade folk gynnat de små lokala så de hade sålt mer så kunde de nog lättare sänka priserna med, men nu åker folk hellre och gynnar tyskarna och då blir det som det blir...
Fast så här är det ju med allt. Lirar musik i band och inte åker jag till Stockholm och handlar utan jag handlar i stan hos Musikbörsen som håller vettiga priser. Varför kan inte VVS mfl anpassa sig och köra kedjor dem med? Bara att välja. Anpassa dig eller lämna av typ 
Men nu handlade det inte om det utan om denna toalett är vad det står att den är? Har sett att fler säljer den fast för 1700.
Även IFÖ har den ju i sitt sortiment, men jag skall ringa dem oxå...
Men nu handlade det inte om det utan om denna toalett är vad det står att den är? Har sett att fler säljer den fast för 1700.
Även IFÖ har den ju i sitt sortiment, men jag skall ringa dem oxå...
Det stod med i artikeln att det var mjuksits med och koppling får man väl kolla. Tycker det ser mer ut som att det är IFÖ som har en kampanj på detta och Bauhaus mfl säljer den då billigare.
Riktpris är annars 2500kr. Kan det stämma?
Riktpris är annars 2500kr. Kan det stämma?
De stora lurendrejarna är ju IFÖ eller Gustavsberg som säljer olika produkter under samma namn.
Prisskillnaden äts som flera skriver oftast upp av att det sällan ingår ventil (som jag hellre vill ha direkt på röret och inte vid stolen), toasits (vit tråkig) och fästskruvar.
Prisskillnaden äts som flera skriver oftast upp av att det sällan ingår ventil (som jag hellre vill ha direkt på röret och inte vid stolen), toasits (vit tråkig) och fästskruvar.