5 749 läst ·
18 svar
6k läst
18 svar
Klinkers på våtrumsmatta
Blir nog till att behålla mattan, för den kan jag svära mig fri ifrån. Tänker att målgruppen för denna lägenhet är ungdomar som använder Stockholms innerstad. Den tiden i livet vill man göra allt själv (för det är lätt som en plätt).
Själv tänker jag flytta till ett nyrenoverat badrum eller renovera innan jag flyttar in.
Själv tänker jag flytta till ett nyrenoverat badrum eller renovera innan jag flyttar in.
Den enda gången jag kan tänka mig att hantverkaren har rätt är om han har fullständig dokumentation vad du har för nuvarande våtrumsmatta och då vet att denna är en utav de nyare som faktiskt är godkänd enligt GVK som tätskikt under klinkers. Annars har han på intet sätt uppfyllt kraven ställda enligt konsumenttjänstlagen för ett fackmannamässigt utfört arbete.Halo10 skrev:Mitt önskemål till hantverkaren:
Lägga ny våtrumsmatta ( ligger matta där nu)? (Min fråga till hantverkaren)
Svar: [DET SKULLE INTE FUNKA MED TANKE PÅ TÄTSKIKTSREGLER, MEN DÄREMOT DET GÅR ATT LÄGGA KLINKER PÅ DET BEFINTLIGA PLASTMATTA UTAN ATT BEHÖVA RIVA. DET BILLIGT, FINT SAMT TREVLIGARE FÖR DEN SOM SKULLE FLYTTA TILL DEN LÄGENHETEN SENARE.
Får man verkligen lägga klinkers direkt på mattan? Hur gör man då med den biten av mattan som går upp på väggen, ca 6 cm? ( Min fråga till hantv.)
Svar: Det är klart man får. vi river inget, och rör inte tätskikten. vi lägger enbart kakel på den befintliga mattan. detta gäller enbart om mattan är hel och limmat rakt igenom. om mattan har släppt eller har sprickor då kan man inte göra det, utan man måste riva då blir det en annan historia.
för den uppvikta delen, brukar folk välja samma klinker som golvet, eller man kan välja samma kakel som väggar. dock den delen blir inte helt rak, för att mattan har en böjning i hörnet, men det blir helt ok ändå
Det enklaste och billigaste är ju just att byta våtrumsmatta så varför han avfärdar detta förstår jag inte? Detta är fullt godkänt enligt GVK och är enkelt plus billigt att utföra.
Pratar vi om en bostadsrätt så är det rent krasst så att du genom att göra på det sättet hantverkaren rekommenderar sätter dig i en sits där du rent skadeståndsrättsligt blir ansvarig för eventuella skador inte bara i din lägenhet utan för följder som kan uppkomma för övriga lägenhetsinnehavare eller föreningen själv. Föreningens fastighetsförsäkring blir per automatik satt ur spel om försäkringsbolaget kan påvisa att fel uppkommit från enskild lägenhetsinnehavares badrum. Den enskilda ägaren (du eller framtida köpare) kan inte heller få någon hjälp via eran bostadsrättsförsäkring då renoveringen inte uppfyller dagens krav.
Detta innebär att föreningen kan (och bör) stämma dig som beställare av renoveringen och alla andra utom du själv skall då hållas skadelös. Eran ansvarsförsäkring kan inte täcka vid ett sådant här skadeståndskrav då bolaget kan neka ersättning och hänvisa till eget uppsåt. Däremot kan du i en sådan process fortfarande använda rättskydd och ha rätt till advokat.
Helt enkelt ingenting jag rekommenderar. Är det däremot så att ni vet vilken matta du har på golvet och denna finns uppräknad hos GVK som godkänt underlag för keramiska beläggning så faller hela mitt resonemang och det är bara att köra på enligt GVK. Notera dock då att man inte blandar branschregler utan då ska hantverkaren följa just GVK och inte BKR i övrigt (i praktiken inget problem)
Klicka här för att svara