Vi har precis fått vårt gamla badrum renoverat. Om man har draperiet utanför badkaret rinner vattnet ut på golvet framför toaletten och lägger sig i en stor pöl, om man tar in draperiet kommer vattnet efter en stund sipprande längs väggen och landar även det framför toaletten. Det rinner förstås också på väggarna bakom badkaret och det samlas en pöl mot väggen. Byggaren säger att det inte är något konstigt men enligt bkr som han ska följa står det att det inte får förekomma något bakfall? Vi kommer snart sätta igång golvvärmen vilket säkert förbättrar situationen men det är väl inte meningen att man ska behöva förlita sig på den?
Byggaren säger också att man får räkna med detta då man har 5x5 mosaik på golvet som vi har. Det låter märkligt tycker jag, det är väl fallet på tätskiktet under som avgör det?
Frågan är vad vi gör? Ska man ta hit en besiktingsman (typ anticimex?) och formellt konstatera att det är fel och kräva byggaren att göra om fallet? Eller är det ett gränsfall där byggaren kommer undan? Klarar tätskiktet att det står några millimeter vatten i hörnet bakom badkaret tills det dunstar?
Se bild!
Byggaren säger också att man får räkna med detta då man har 5x5 mosaik på golvet som vi har. Det låter märkligt tycker jag, det är väl fallet på tätskiktet under som avgör det?
Frågan är vad vi gör? Ska man ta hit en besiktingsman (typ anticimex?) och formellt konstatera att det är fel och kräva byggaren att göra om fallet? Eller är det ett gränsfall där byggaren kommer undan? Klarar tätskiktet att det står några millimeter vatten i hörnet bakom badkaret tills det dunstar?
Se bild!
Detta är helt fel. Det ska inte vara något bakfall. Kaklet spelar ingen roll. Hoppas du inte betalt så du har lite att hota med. Be dom gör om gör rätt annars får du reklamera jobbet hos konsumentverket. Hela rummet ska fall mot golvbrunnen inget annat är godkänt!
Reklamation
- Om du anser att tjänsten är felaktig måste du reklamera den. Det gör du genom att meddela säljaren när du har upptäckt felet. Du måste klaga på felet inom rimlig tid. Om du gör det inom två månader, räknas det alltid som ”rimligt”. Däremot kan du inte reklamera fel som upptäckts senare än tre år efter det att uppdraget avslutades. Avser tjänsten arbete på mark, byggnader eller andra fasta saker kan du reklamera fel som upptäcks inom tio år efter att uppdraget slutfördes.
Är tjänsten felaktig kan du- hålla inne betalningen som säkerhet för ditt krav
- kräva att felet rättas till utan kostnad för dig, om det inte medför orimlig kostnad eller olägenhet för säljaren
- göra avdrag på priset. Prisavdragets storlek ska motsvara vad det kostar för dig att få felet tillrättat
- häva avtalet om syftet med tjänsten gått förlorat och säljaren borde ha insett detta, till exempel om tjänsten inte är färdig vid en avtalad tid och säljaren vet om att tiden är av stor betydelse.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Personligen kan jag ju tycka att det är betydligt enklare att göra ett rejält fall då man ska lägga så små plattor och problem uppstår oftare när det ska vara stora plattor för att entreprenören då inte vill göra onödigt stort fall eftersom det är mycket svårare att få till det snyggt med stora plattor i kombination med kraftigt fall.
I detta fallet tror jag att han tänkt att ni ska ha badkar och då har han inte gjort så mycket fall för han har tänkt sig att vattnet ändå rinner genom avloppet ner till brunnen.
Han har alltså inte tänkt på att ni även duschar i karet och vatten kommer utanför.
Svårt att avgöra hur pass allvarligt problemet är bara på några bilder så jag vågar inte svara på vad ni kan få för upprättelse men det ska ju normalt sett inte förekomma bakfall någonstans.
Dock ser det ju ut att vara mycket vatten som inte rinner mot brunnen och det är klart tokigt...
I detta fallet tror jag att han tänkt att ni ska ha badkar och då har han inte gjort så mycket fall för han har tänkt sig att vattnet ändå rinner genom avloppet ner till brunnen.
Han har alltså inte tänkt på att ni även duschar i karet och vatten kommer utanför.
Svårt att avgöra hur pass allvarligt problemet är bara på några bilder så jag vågar inte svara på vad ni kan få för upprättelse men det ska ju normalt sett inte förekomma bakfall någonstans.
Dock ser det ju ut att vara mycket vatten som inte rinner mot brunnen och det är klart tokigt...
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Det värsta är väl om det går som i ett av programmen om fuskbyggarna...
Där var ju sjukt bakfall så det rann mot dörren men hantverkaren fick ändå rätt i slutänden...
Hur begriper ju inte jag men så blev det...
Där var ju sjukt bakfall så det rann mot dörren men hantverkaren fick ändå rätt i slutänden...
Hur begriper ju inte jag men så blev det...
Om jag inte minns fel så var det väl ingen som var osäker på om där var bakfall eller inte. Problemet var att det inte gick att bevisa att entreprenören var skyldig eftersom kunden själv hade gett sig på att försöka rätta till plattorna.Paul-Staffanstorp skrev:
Juridik, jag har iofs bara 10 poäng sånt men det räcker för att förstå att domstolen dömer utifrån hur parterna lyckas bevisa lr motbevisa det som påstås, har föga med verkligheten att göra :SPaul-Staffanstorp skrev:
Idag besiktigades badrummet av en behörig besiktningsman som undersökte noggrant och till sist spolade vatten på golvet och frågade byggaren: Och vattnet rinner? - Åt fel håll, fick byggaren fylla i. Var det nödvändigt att ta dit en besiktningsman tycker man?
Nu ska byggaren göra om hela golvet med rätt fall. Det känns ju skönt att vi har konstaterat det en gång för alla även om det känns som att vi kommer behöva bevaka våra intressen i varje ord mot byggaren hädanefter.
Har ni tips på hur man tänker när man ska hålla inne en del av slutfakturan tills det är klart?
Nu ska byggaren göra om hela golvet med rätt fall. Det känns ju skönt att vi har konstaterat det en gång för alla även om det känns som att vi kommer behöva bevaka våra intressen i varje ord mot byggaren hädanefter.
Har ni tips på hur man tänker när man ska hålla inne en del av slutfakturan tills det är klart?
Jag har en gång betalt fullt för arbete som inte slutfördes helt och hade därför inget tryck i mina krav. Konsumentvägledaren som jag tog kontakt med efteråt sa att man skulle betala upp till den procent av jobbet man tyckte var klart objektivt sett, detta för att sedan inte behöva stå till svars inför domstol för att man inte var betalningsvillig. Det är ca 20 år sedan nu, men jag tror att det var ungefär så.....
Kanske inte gick att överföra på ditt fal men ändå.
Kanske inte gick att överföra på ditt fal men ändå.
BiFuel: Nix.