7 209 läst ·
12 svar
7k läst
12 svar
Varför ser man sällan kaklade socklar i badrumskataloger?
Vi ska göra om badrummet i stugan. Badrummet är 1,70 m * 2,40 m med en dörr respektive ett fönster på vardera kortsidan. I det nya badrummet kommer planlösningen bli densamma som i det gamla badrummet. Det innebär att vi på den ena långsidan kommer att ha dusch, toastol och tvättmaskin, och på den andra långsidan (den som är närmast fönster och dörr) kommer att ha en badrumsmöbel på ca 55 * 150 cm och där det ska vara ett nersänkt handfat i bänkskivan.
När man idag kollar i kataloger från badrumstillverkare ser man nästan bara två typer av badrumsmöbler; vägghängda skåp respektive kommoder. Jag tycker det finns nackdelar med båda dessa typer av badrumsmöbler. De vägghängda skåpen är förvisso ofta eleganta och ger ett luftigt intryck men nackdelen är att man inte utnyttjar den 20-25 cm fria ytan under skåpen. (I vårt lilla badrum behöver vi verkligen använda allt utrymme vi kan!) Kommoderna, å andra sidan, står på ben och har ofta ett utrymme på ca 10 cm under. Detta gör att det blir väldigt svårstädat under en kommod.
Min tanke är nu att bygga en kaklad sockel på knappt 10 cm att ställa badrumsskåpet på. Då får man ju mer förvaringsutrymme än om man har ett vägghängt skåp. Dessutom blir det lättstädat. Min fråga är nu: Finns det någon uppenbar nackdel med att ha badrumsmöbler på sockel? (Om inte; varför ser man då inte mer av denna variant i badrumskatalogerna? Är det så att bara råkar vara omodernt med socklar?)
Har också tankar på att bygga samma typ av kaklad sockel under tvättmaskinen och en kaklad tröskel som ramar in duschörnan. På duschtröskeln tänker jag mig sedan någon form av skjutdörrar. Återigen; finns det några nackdelar med dessa lösningar som jag kan ha missat?
Tacksam för lite input kring dessa frågor.
/Holger
När man idag kollar i kataloger från badrumstillverkare ser man nästan bara två typer av badrumsmöbler; vägghängda skåp respektive kommoder. Jag tycker det finns nackdelar med båda dessa typer av badrumsmöbler. De vägghängda skåpen är förvisso ofta eleganta och ger ett luftigt intryck men nackdelen är att man inte utnyttjar den 20-25 cm fria ytan under skåpen. (I vårt lilla badrum behöver vi verkligen använda allt utrymme vi kan!) Kommoderna, å andra sidan, står på ben och har ofta ett utrymme på ca 10 cm under. Detta gör att det blir väldigt svårstädat under en kommod.
Min tanke är nu att bygga en kaklad sockel på knappt 10 cm att ställa badrumsskåpet på. Då får man ju mer förvaringsutrymme än om man har ett vägghängt skåp. Dessutom blir det lättstädat. Min fråga är nu: Finns det någon uppenbar nackdel med att ha badrumsmöbler på sockel? (Om inte; varför ser man då inte mer av denna variant i badrumskatalogerna? Är det så att bara råkar vara omodernt med socklar?)
Har också tankar på att bygga samma typ av kaklad sockel under tvättmaskinen och en kaklad tröskel som ramar in duschörnan. På duschtröskeln tänker jag mig sedan någon form av skjutdörrar. Återigen; finns det några nackdelar med dessa lösningar som jag kan ha missat?
Tacksam för lite input kring dessa frågor.
/Holger
Jag gillar din idé men ser två saker man bör tänka på. Båda går att lösa men bör förstås tas i beaktande.
1) Plats för tårna när man står vid handfatet. Samma resonemang som köksskåp förstås.
2) Om man har ett badrumsgolv med fall, så kan det bli så att den här sockeln som bygger ut från väggen dämmer upp vatten på ena sidan av sockeln, vatten som inte längre kan rinna till golvbrunnen.
Sedan får man ju mindre valfrihet när det gäller att byta kommod lite senare, om den måste passa på en befintlig sockel.
1) Plats för tårna när man står vid handfatet. Samma resonemang som köksskåp förstås.
2) Om man har ett badrumsgolv med fall, så kan det bli så att den här sockeln som bygger ut från väggen dämmer upp vatten på ena sidan av sockeln, vatten som inte längre kan rinna till golvbrunnen.
Sedan får man ju mindre valfrihet när det gäller att byta kommod lite senare, om den måste passa på en befintlig sockel.
Tack b8q för kloka svar.
/Holger
Bra poäng. Men går att lösa genom att lägga sockeln några cm längre in än skåpet. (Vilket ibland också förekommer under köksskåp.)b8q skrev:
Skulle det vara så så får man väl "skyffla" vattnet till golvbrunnen med en skrapa etc. Men detta förutsätter ju att det är "fri väg" till golvbrunnen. Har av detta skäl skippat iden om en kaklad tröskel till duschen.b8q skrev:
Återigen en bra poäng. Men räknar med att ha skåpen 15-20 år. Skulle jag sedan tvunget vilja ha en kommod så får jag väl göra mig besväret med att riva sockeln.b8q skrev:
/Holger
Medlem
· Stockholms län
· 65 inlägg
Du kanske kan sätta en rad med kakel/klinkers på en 10cm hög skiva som klarar fukt och skapa en "fejksockel" runt. Då slipper du fundera på hur du ska göra med tätskikt dessutom. Å så kan du ta bort den mycket enklare om du inte trivs med den.
Bra ide. Tack!Daniel_o_Sandra skrev:
Man kanske till och med kan låta skåpet stå på 10-12 cm höga ben, och sedan sätta en kaklad fusklist runt om utanpå benen liksom.
Och om man dessutom kaklar på golvet under skåpet så är man ju helgarderad om man någon gång vill byta skåp.
/Holger
Problemet med att städa under skåpen löser jag lätt med duschslangen.
Vad ska den kaklade sockeln vara gjort av och blir det inte lite problem med tanke på att golvet lutar mot brunnen?
Vad ska den kaklade sockeln vara gjort av och blir det inte lite problem med tanke på att golvet lutar mot brunnen?
Kommer inte funka för vår del att städa ut under skåpet med vattenslang. Vi har ingen vattenslang från handfatet och vattenslangen från duschen är inte lång nog. Betvivlar dessutom att det är så effektivt att städa med vattenslang. Under en badrumsbänk på ben kan det samlas allt ifrån damm och sand till legobitar och andra leksaker (vet jag av egen erfarenhet). Dessutom är det inte säkert skåpets undersida tål hur mycket vatten som helst. Men det beror ju på vilket material skåpet består av förstås...raveper skrev:
En sockel kan väl byggas upp av lecablock eller träregler tänker jag. ...alternativt att man har fusksockel med enbasrt kaklad list och då behöver man ju inte bygga upp någon sockel alls. Oavsett vilket förstår jag inte varför det skulle bli problem med avrinningen. Om hörnan mellan golv och sockel/list görs tät så kan det ju inte komma in något under badrumsskåpet iaf.raveper skrev:
/Holger
Hm. En lös sockel känns som ett utrymme gjort för dammråttor, mögelsvampar och annat omysigt att gömma sig på.
Apropå städa under skåp: dagens moppar och lite såpa gör underverk. Det är inte mängden tillfört vatten som avgör renhetsgraden.
Apropå städa under skåp: dagens moppar och lite såpa gör underverk. Det är inte mängden tillfört vatten som avgör renhetsgraden.
Eftersom jag inte gillar att behöva städa i trånga utrymmen, och dessutom inte kan se någon uppenbar invändning mot att bygga en sockel, så kommer jag att göra det. Tack för alla tips om hur en sådan sockel kan konstrueras!
/Holger
/Holger
En sockel som man bara fäster på benen med "clips", som till kök, borde funka alldeles utmärkt. Limma kaklet med nån typ av lämpligt lim (pl400?).
Tänk också på att vatten kanske måste komma ut ifrån socklen. Så det bör(ska) inte vara tätt mot golvet. Kan ju ske en ev läcka från vatenrören eller avloppet och då vill man ju att det ska synas så snabbt som möjligt.
Tänk också på att vatten kanske måste komma ut ifrån socklen. Så det bör(ska) inte vara tätt mot golvet. Kan ju ske en ev läcka från vatenrören eller avloppet och då vill man ju att det ska synas så snabbt som möjligt.
Klicka här för att svara