Byggahus.se
Vi har precis renoverat badrummet. Bland annat har vi skaffat en ny toalettstol.

Problemet är att det luktar avlopp i badrummet och jag tror att lukten kommer där toalettstolen möter golvet. På ena sidan kommer det då och då ut lite vatten. Typ en eller två matskedar, så det är inte mycket.

Nu undrar jag. Kan det vara fel på installationen eller är det toalettstolen som kan ha skadats?
 
Avloppsmuffen sluter antagligen inte tätt eftersom det kommer ut vatten ibland..det som stoppar lukten normalt är ju vattenlåset i toalettens skål men om vattennivån av någon anledning är för låg i skålen kan bero på dålig avluftning av avloppet så sugs luft genom vattenlås och då kan det komma lukt till toaletten eller i handfaten
Men ditt problem med vatten som rinner på ena sidan så verkar det vara avloppsmuffen som inte tätar av någon anledning.
Installationen är troligen fel.
 
Lukten verkar komma underifrån. Så kanske är både vatten och lukt symptom på att muffen inte sitter tätt.

Att vattnet bara kommer på ena sidan beror nog på att golvet sluttar lite mot golvbrunnen.

Är det svårt att täta muffen? Hur gör man?
 
Det är bara en gummimuff, ganska svårt att inte få det rätt. Och det ska ju mycket till för att vatten ska läcka ut, låter nästan osannolikt. Toan går ju ner i avloppet och det betyder att vattnet ska vända i luften och åka upp igen brevid.
 
Avloppet är kanske för kort helt enkelt?
 
Bifogar bild på hur det ser ut.

Det är liksom alltid lite blött just där. Och det är den främre delen av toaletten, inte just vid muffen. Jag har kännt på toaletten och den är helt torr. Så vattnet måste ju komma från undersidan?
 
  • bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nån skada/defekt i gjutningen?
 
Jag har varit med om precis samma sak och då berodde det på att avloppsröret nästan var i nivå med klinkern och rörmokaren har skitit i att förlänga det när han satte dit toan.
Kommer du åt att kolla bakom toan? Annars får du väl riva bort toan helt enkelt och kolla närmare.
 
T
Toan ser ut att vara fastskruvad så det är ju lät att ta bort och se vad som felar!
 
Stockholmare skrev:
Jag har varit med om precis samma sak och då berodde det på att avloppsröret nästan var i nivå med klinkern och rörmokaren har skitit i att förlänga det när han satte dit toan.
Kommer du åt att kolla bakom toan? Annars får du väl riva bort toan helt enkelt och kolla närmare.
Det låter ju precis som det jag är med om. Vi har bytt från plastmatta till klinkers. Så dår är nog avloppsröret för kort. Vilket antagligen orsakar glapp och avloppslukt.

Men vattnet förstår jag inte. Var kan det komma ifrån?

Jag vill helst inte skruva upp och kika. Vet inte exakt hur toalettstolen sitter fast så jag avvaktar nog tills en rörmokare kommer.
 
T
Men när du spolar så skvätter det ut vatten, det är där vattnet kommer ifrån!
 
tank77 skrev:
Men när du spolar så skvätter det ut vatten, det är där vattnet kommer ifrån!
Nej. Det verkar inte komma i samband med spolning.
 
Om det kommer vatten oberoende av om man spolar eller ej, så måste det antingen finns någon liten läcka i själva stolen eller cisternen, eller också är det kondensvatten (fuktig varm luft i badrummet kondenserar mot den kalla toalettstolen och rinner ner längs ytan mot golvet. Men kondens brukar synas på själva stolen isåfall)
 
Hur långt ifrån dusch/bad står toaletten?
 
JPA666 skrev:
Hur långt ifrån dusch/bad står toaletten?
1,5 meter cirka. Det är ett handfat emellan, och sedan kommer badkaret.

Vattnet verkar bara komma då och då. Jag trodde också att det kunde vara kondensvatten. Men det var torrt på toalettstolen. Kanske hade toalettstolen redan torkat, men vattnet på golvet var kvar. Jag har har inte riktigt förstått hur det fungerar med kondensvatten om jag skall vara ärlig...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.