Hej,
Finns radhus från 50-talet i vår Brf. I våran informationspärm finns info att källarväggar o golv ej får bekläs, ifall man gör detta så ansvarar man själv för ev. fel som uppkommer med detta. Jag har för mig jag läst att fuktiga väggar i fuktiga källare skall andas och ej målas eller bekläs. Men vi har flera hushåll som gjort om dessa bi-utrymmen till riktiga rum, målade väggar och trägolv. Vissa har gjort badrum. Vi har inget förbud men som sagt en uppmaning om att man bör ej göra detta. Hur som helst nu är det på gång igen, en familj skall göra badrum, med certifierad vvs-kille osv. Och nuvarande styrelse har sagt ok på detta.

Jag undrar om man bör sätta tät-skikt eller ej under kaklet i denna "fuktiga källare"? Tätar man väggar o golv så vet jag inte vad det resulterar i, och har man inte tätskikt så kanske man fuktar golvet såpass mkt att den gamla tretongen/betongen vittrar sönder? Goda råd efterlyses.

AnneFi
Inget tätskikt i källare om den är dåligt isolerad och dränerad.
Bara att köra kakel direkt på :)

Inget tätskikt i oisolerad och odränerad källare säger jag med. Kakel kan man ha, eller annat som man gillar och; DUSCHKABIN! Jag tror att det är det absolut säkraste ur fuktsynpunkt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.