Badrum
sandstenen: Hej Myrstack det var nybygge med uppgjutet golv och inga sprickor.
sankaboy: Okey det verkar handla mest om att om man ska isolera så är det vinden man ska kolla. Men i mitt fall så ska jag renovera ytskiktet och tänkte passa på att regla och tilläggsisolera ytterväggarna eftersom jag kan dra om all el den vägen också. Så min fråga handlar om hållfastighet mer än om det är ett bra sätt.
Himneck: Ska jag vara ärlig så tror jag att båda dessa 2 lösningar kommer att fungera utmärkt. Allt hänger dock på att plattsättaren gör ett bra jobb med tätskiktet. Gör han inte det och man får ett läckage har man problem vilket lösning man än väljer. Teoretiskt sett skulle man kunna få kondens ute i stommen när fuktig luft passerar den diff öppna duken men i praktiken tycker jag inte
nino: Nej det är inte ok Strimla mattan i 5cm remsor så går det ganska enkelt, dessutom så ser du om golvet har några fuktskador. Tänk på att byta golvbrunn om den är äldre än 1991 samt använda monteringsplatta till den nya
mycke_nu: [citat] Kolla med kommunen om det verkligen är så att du endast får ha en toalett i huset. Här tyckte Miljö- och Hälsoskydd att det inte var något problem så länge den nya toaletten fanns i samma byggnad. Det blir ju inte mer utsläpp bara för att man har två holkar.
sandstenen: Anticimex ansåg att kläm ringen inte var tillräckligt nere. http://www.youtube.com/watch?v=iampZyrrdY8 Tillsammans med "fukten" http://www.byggahus.se/forum/badrum/164778-fukt-nederkant-vaegg-vid-dush-anticimex-oeverlatersebesiktning.html blev enda lösningen enligt Varbergs Kakel att man måste göra om hela badrummet! Det skulle innebära snickare, elektriker, rörmokare... och kaklare ...
Bonan: Emmaboda har just en sådan serie som fanns på bilderna i olika kombinationer. Finns även med motiv om man önskar det.
Niclas Jonsson: Kolla hur jag gjorde här: http://www.byggahus.se/forum/badrum/147929-inkaklat-badkar-kaklad-badkarsfront-sa-gjorde-jag.html
Mansion of Westminster: Plast är ju vettigera i pris, men för allt i världen - använd inte badoljor till barnen! Det blir en kådaliknande massa som du får mekaniskt skrapa bort med naglarna. Skall du ha badolja så får du ha gjutjärnsbadkar med emalj. Annars så blir du nog nöjd, och jag tror inte det välter. Gjutjärnskaren börjar väl annars på runt 20'
nino: Det borde finnas en golvbrunn i rummet... går en koppling sönder så har ju vattnet ingenstans att ta vägen Kanske bättre med fördelningsskåpet uppe i badrummet om det kan gå?
nino: Nej jag menade att det finns spackel och bruk som är speciellt framtaget för utomhusbruk/tillskjutande fukt Man kan nog inte svara på om det funkar utan att ha sett rummen "live"
Paul-Staffanstorp: [citat] Det finns väl vad jag vet inga lagar och regler som bestämmer vad man har för antal förfallodagar på sina fakturor och en påminnelse får man väl skicka ut direkt efter förfallodagen om man så vill. Dock får man inte ta ut dröjsmålsränta förrän tidigast 30 dagar efter fakturadatumet. Företag till företag så är det oftast 30 dagars kredit som gäller men det är inte
hempularen: Ja som köpare så har du undersökniongsplikt. Den fullgör man antingen genom att undersöka själva, eller genom att anlita en besiktningsman. Om säljaren har gjort en besiktning så är i normalfallet inte den besiktningsmannen ansvarig inför er, utan bara inför säljaren. Dvs. i normalfallet så är inte undersökningsplikten uppfylld bara för att säljaren har anlitat en besiktningsman.
eriobe: OT, men är det någon här inne som säger bä om något som är bra. Oh, den här var bä
Joens: [citat] Ibland blir det så fel fast det är så rätt.
hempularen: Förstår jag dig rätt, de har tagit bort den befintliga ventilationen utan att fråga dig, ni har aldrig diskuterat att den skall bort? Eller är det en olycklig kombination av ursprungliga mot förändrade byggplaner?
Forbo: tackar! Då ska jag nog lösa det, med viss försiktighet:-)
frean98: Vi har valt Ifö bk-pro pga generös avställningyta på kanten + det verkar vara ok att duscha i det. Jag har dock inte duschat då renoveringen ej är påbörjad men simulerat (utan sång) och det verkar gå bra trots mina stora fötter. Rimligt pris på K-rauta eller Bauhaus.
JPA666: Ja,min lilleman älskade också att bada men risken för fuktskador var överhängande pga sprucken plastmatta så badkaret åkte ut och en billig duschkabin från bauhaus åkte in! Lilleman var ytterst skeptisk men nu tycker han det är kanonskoj att "dujshcha" precis som pappa!!!!!
Jan-Å: Badrumsdörrar har gått utåt i mitt liv men annars så sågar jag av dörrarna när jag lagt golvvärme och klinkers vilket brukar höja golvet över nederkant på dörren. Man sågar jäms med regeln som ligger i nederkant på dörren, då får man ett tomrum där som man efter att ha skalat av dörr-resterna på regeln kan sätta tillbaka regeln i. En cirkelsåg är allt som behövs. Min
Cia-Pia: Vi fick ett jättebra intryck från början. Vi hade bara 1 badrum i huset, vilket skulle renoveras, hade alltså ingen annan duschmöjlighet. Dom lovade 3v. Började bra med snickaren, men när han var klar så stod det still. vi ringde flera ggr & undrade när nästa skulle komma. Detta hände varje gg. en hantverkare gjort något, det stod stilla i flera dagar, ingen ringde ingen visste när
kia2: Tack för svar! Det kommer en yrkeskunning så småningom - så då löser det sig!
Totem: Valsa ett rostfritt rör svetsa ihop ändarna och sedan polering. Vet en smed som gjorde så. Blev minst lika bra som en "köpering".
Virgata: te kom han med annat än flummiga förklaringar. Jag svarade på frågan, svaret var nej. med fortsättning i texten utan ett glömt komma, mkt ursäkt för missade komman, punkter och felstavningar, alt ordföljdsfel. Kan inte alltid bli perfekt. Men som sagt kan man inte ens säga annat än att något är flummigt, tagit supen för tidigt osv, så ska man nog inte alls yttra sig om byggsaker.
orpon: Jag köpte i butik, kolla under återförsäljare om dom har pris på sin hemsida.
Bezt: Men gäller att du får bort all färg som kan flagna och sen spackla till ojämnheterna, färgen kan bara fästa så bra som underlaget är. Sen håller jag med om våtrumsfärg, inte för reglerna utan att det tål fukt bättre så håller den längre så slipper du flagande tak om några år.
Jan-Å: Som vanligt i en bostadsrätt är det enklast och bäst att prata med den/dom i styrelsen som är ansvariga för frågan så slipper man framtida problem. Har inte föreningen gjort stambyte börjar det bli dags snart väl? när vi bodde i bostadsrätt -99 till -02 gjordes stambyten i dom fastigheterna som var byggda -68 så jmf med det ligger din föreningen 13 år senare i processen. Då är