Badrum
Blandarkungen: Typiskt termostatproblem, har byt mängder med termostater från de flesta märken beror oftast på smuts. Tycker att du även ska skruva loss blandaren och rensa filtren som sitter vid anslutningarna. I ditt fall har smutsen även åkt in i känselkroppen inuti termostaten och gör att den beter sig illa. Har haft samma problem alla större svenska märken.
oskis 123: [citat] Sorry, då missförstod jag. Vi verkar alla vara av samma åsikt då. :)
thord karlsson: Hade jag ju redan tittat på. Har besökt några företag och de står frågande till min fråga om de saluför Litex?? Har ringt Weber o fått lite uppgifter skall kolla dom i morgon, skall bli spännande!! Mvh Thord
altar: Nu har dom byggt färdigt badrummet igen! Hade en besikningsman här igår, och ett par fel! Fallet på två ställen, ett var bakfall vid en vägg och ett var så att vattnet stannade i duschen. Killen som byggt säger att fallet är korrekt under platsättningen. Fläkten var enligt besiktningsmannen rent klantigt placerad precis ovanför ett fönstet. fel fönsterbleck hade användts. Vi vet
Kristina J: Naturligvis vill jag spara på kostnader, ett badrum är ju ingen billig investering. Men därtill kommer att jag tycker det är mycket trevligt med gammaldags träpanel, har sett det i massor med trendiga badrumskataloger, och det borde ju inte visas om det skulle vara så fel. Vi bor dessutom i ett timrat hus, så stilen skulle passa. Jag skulle hellre vilja ha tips på hur jag bäst
Bosse Larsson: Nja, jag har själv vid 1 tillfälle köpt mera kakel från samma bränning. Och då hjälpte en kille mig butiken med att kolla om det fanns mer på lagret och det gjorde, så jag fick 5 kartonger från samma bränning 1 vecka senare. Numera köper jag alltid lite för mycket, ifall det inte skulle räcka eller om jag behöver komplettera i framtiden. En bränning är ju en bränning och det kan
Glada torparen: Jag minns att GVK eller BBV avråder från mjukfog i väggvinklar och vinklar mellan golv och vägg p.g.a. risk för mögeltillväxt. Jag har träreglar i vägg och träbjälklag i mitt badrum. Hur brukar ni proffs göra? Mjukfog eller vanlig vanlig fogmassa? Använder ni bockade plåtskenor för att motverka rörelse i väggvinklar och vägg/golvvinklar? M v h Christian
Ripley: Det tog längre tid än jag trodde, och har varit några turer hit och dit, men till slut så har vi fått ordning på det hela. Rörisen har tagit bort blandaren och satt dit en excentrisk koppling så att rören inte står i spänn längre. Och inte behövde vi riva hela badrummet heller! Det var det jag var mest rädd för att vi skulle behöva göra. Så ordningen är återställd även om
AnneFi: vill du veta helt säkert så ring till BKR. det gjorde jag när vi renoverade badrummet i källaren. Ringde först försäkringsbolaget som sa att vi skulle ha tätskikt i hela badrummet, att det fanns ett tätskikt som släppte igenom fukt från ena hållet men var tätt från andra. ??? ringde sedan till BKR som berättade att vi endast skulle täta i duschen och vid badkaret. Körde på BKR's
blob: [citat] Sant, men jag tror inte det gör så mkt. Angående missfärgningar får jag kolla med nån händig person som kan se det i verkligheten hur det kommer bli. Har inte tänkt på det. :S
oskis 123: Tänk på att ek blir svart av fukt... Teak ruttnar innifrån, så det märker man när det är för sent. Hur skulle det funka med bambugolv? De är ju väldigt fina. Jag har förstått att du tänkte vara noga med tätskiktet...
vimsan: Ta bort gamla klinkersen från golvet och byt så mycket du kan och har råd med. Du kommer att störa dig på det du inte gör om när allt runtomkring blir nytt och fräscht. Troligtvis vinner du på att ta ner elementet och även byta ventilen. Det finns särskild elementfärg att måla elementet med. Ett så litet element går fort att fräscha upp och det blir väldigt mycket snyggare som
Dalbotant: Tjoho! Nu lät det genast mycket bättre, tack så mycket för det pojkar! Lovar att återkomma med en statusrapport den dagen det beger sig. :)
Nene: Också väldigt nöjd med denna. Fungerar bra om man inte har fuktkänslig inredning utanför för det skvätter ut en hel del vatten. En gummiskrapa fixar stänket på nolltid. Väldig lätt att trolla bort duschplatsen genom att vika in den mot väggen när den inte används. Efter dusch vinklar man ut väggen, skönt att slippa slå armbågarna i duschväggen när man torkar sig.
Abbedabbe: Ett alternativ är att använda kakelfix. Det tål vatten alldeles utmärkt.
Glada torparen: Lösningen som blackadder nämner ovan låter smart, tack för det!
johannalindh: Hej, håller på och totalrenoverar ett gammalt torp (stock upp till nock) som i dagsläget inte har något badrum. Vår ursprungliga ide var att inreda övervåningen med två sovrum och ett badrum, men en snickare avrådde starkt från att göra det eftersom gamla trähus rör på sig och risken för vattenskador är då så stor och läcker det i övrevåningen är huset förstört. En annan
FruEkorre: Antingen är vår av en annan sort eller så är mina fingrar för svaga, för jag får inte loss den :(. Får be sambon testa...
Henrik Cederblad: Det stämmer.... är det risk att "smeta ut" allt med silikonlösare? Har du testat?
jarlen84: [citat] Spånet bygger inte så mycket om du tar bort glespanelen.....
Blondie2: Ok,men vad skulle konsekvensen bli om jag använde fixit? Jag använde nämmligen det på kaklet ovanför diskbänken,och det sitter ju.
fsn: [citat] Vad kul, då har jag helt slumpmässigt gjort rätt. Är lite förvånad faktiskt....... EDIT: Vi spolar inget vatten direkt i taket och luftutbytet är normalt 2-2,5 ggr/h i badrummen (eller ca 3,5-4ggr/h om vi tillfälligt växlar upp ventilationen vid bad& dusch) så jag är inte direkt orolig.
Bambi: Hej, Jag föredrar ett bra slutresultat före massa glimglam, och min slutsats är att en rundad kant förlåter en hel del, vassa kanter blir mer i ögonfallande vid språng och liknande.
roadrat: Vi har träpanel i badrummet i vårt hus, denna har setat där sedan 1985. Den har blivit blöt och fuktig men är i väldigt bra skick i alla fall. Under denna panel verkar det sitta nån form av våtrumsskivor. Panelen är nån form av bastupanel, säkert förbehandlad på någotvis. Nu när vi skall renovera badrummet så har vi faktiskt övervägt att sätta upp ny panel, men troligen kommer
Krilleman: Visst borde rörkrökaren ha koll på det, men praxis i rörvälden är att bara släppa ut röret och kapa en cm utanför kaklet...
tank77: [citat] Ja, det är därför det blir fuktskador i gamla lägenheter där det endast är tätskikt (tjära) bakom badkaret!