Hej

Jag har så svårt att fatta hur man räknar ut kvm, så finns det någon snäll själ som kan hjälpa mig?

1,75 m bredd
2,30 m längd
2,40 m höjd

- fönster 1,10m*1,20m
-dörr 0,95m*2,15m

vad blir detta?

mvh

milea

4,02 m2 golv = 1,75x2,30
16,08 m2 vägg = 1,75+2,30+1,75+2,30-((1,10x1,20)+(0,95x2,15))x2,40

Glöm att att ta lite extra, typ 5m2 golv och 17-18m2 vägg

Redigerat:
tack så mycket!

älskar internet! där hittar man alla kunniga människor! som till och med skriver vad man ska tänka på :)

Paul-Staffanstorp
Jag skulle vilja ha väggarna till 16,08 m2... ;)

1,75+1,75+2,30+2,30 X 2,40 = 19,44

Fönster på 1,32 m2 (1,10 x 1,20) och dörr på 2,04 m2 (0,95 x 2,15) går ifrån... = 16,08 m2

Jag som är trött eller ?

Håller med om att köpa ca 10% extra med tanke på spill som går bort och det kan dessutom vara svårt att få tag i fler plattor från samma bränning om man behöver komplettera.

Redigerat:
Paul-Staffanstorp skrev:

Fönster på 1,32 m2 (1,10 x 1,20) och dörr på 2,04 m2 (0,95 x 2,15) går ifrån... = 16,08 m2

Jag som är trött eller ?

Håller med om att köpa ca 10% extra med tanke på spill som går bort och det kan dessutom vara svårt att få tag i fler plattor från samma bränning om man behöver komplettera.
Får det till samma som dud^_^b

Paul-Staffanstorp skrev:

Jag som är trött eller ?

Det är jag som är sladdrig i fingrarna. :D

Större plattor ger mer spill, mindre ger ja mindre :rolleyes:

Bästa alla gånger är att handla hos en där man får återlämna överblivet kakel så man kan kosta på sig en låda extra från början. Säger som alltid hellre 1 låda över än en platta för lite, aldrig igen att jag snålar in på kakelmänden!

Vi har hittat jätte billig mosaik och dom hade 16 kvm så det blir att vi köper den.

Har ni någon bra idé på hur man kan göra?

Den kommer ju inte att räcka till hela badrummet men jag tänkte om vi då hittar en annan sort mosaik så kan man bara göra en sk fond vägg av en annan färg, eller en detalj av något slag.

Väggarna kommer att vara ljus turkos glasmosaik, golvet ska vara större plattor i matt svart samt mindre plattor i matt svart runt fönstret som där är ca 15 cm djup i samt en liten utbuktning på 15 cm som då blir en snitsig liten detalj som bryter av.

Vi ska ha badkar så jag tänkte att golvplattorna kunde typ fortsätta upp just där vi ska ha duschen men så är det en massa vatten och då kommer kalk in i bilden och kalkfläckig matt kakel är kanske inte det snyggaste.

Storleken på mosaiken är 4,07 cm *4,70 cm så då borde det bli mindre spill.

Paul-Staffanstorp
Kan bara säga en enda sak om er idé...

Tänk er noga för innan ni klär alla väggarna med mosaik från golv till tak.

Det blir fruktansvärt rutigt och man kommer att tycka det är väldigt obehagligt att vistas i rummet och se alla dessa rutor...

Rekommenderar er absolut inte att klä alla väggar med så små plattor men självklart gör ni som ni vill. ;)

Vi har också tänkt på detta hehe men plattorn är kristallmosaik och dom är väldigt ljusblåa, man ser en svag nyans också ser det ut som frostade mosaikplattor.

Vi kollade på deras badrum(dom som hade fått över) och det var superfint!

Vi är lite annorlunda och gillar konstiga saker hahaha :)

Vi har ett ganska litet badrum också ska vi ha badkar, stort spegelskåp, byrå vid vasken så det blir inte så mycket av väggen som man ser egentligen och dom andra väggarna där är stort fönster och en dörr på en annan

ja just det, eftersom mosaiken inte räcker till hela badrummet har vi bestämt oss för att göra som jag skrev innan.

Där duschen är ska vi ha samma kakel som på golvet, då stora plattor...samma sak bakom toalettstolen och vi har en vägg sam avbryts och sticker ut ca 15 cm så då blir det annat där också så allt kommer inte att vara mosaik och sen ska vi ha draperi vid badkaret så det bryter av lite också...

Det här kommer bli bra ska du se...får posta bilder när vi är färdiga så kanske jag kan ändra ditt tycke :P

Paul-Staffanstorp
Ok... ska bli kul att se resultatet sedan så jag hoppas du delar med dig bilder då.

Som sagt är det en smaksak, men jag har sett ganska många badrum så jag vet bara att det blir jobbigt om det blir för rutigt så det var därför jag bara ville nämna det.

Bara att gå in i ett badrum med 10x10cm plattor på golv och väggar får personligen mig själv att bli snurrig och illamående. haha

Men lycka till iaf ! :)

Det tog lite tid men nu är badrummet färdigt :)

Tog en bild med min mobil då min kamera är utlånad men så fort jag har fått tillbaka den ska ni få lite detaljbilder :)

• DSC00178.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.