Hej på er.

Är precis på väg att koppla in vattnet till toa:n och har från vägg en väggbricka med vinkelkoppling från mora. ovanpå vinkelkopplingen så sitter ju en ballofix som har en inv gäng och i där har jag sedan satt en sån där svart kanske 5mm tjock gummibricka för att man skall kunna "nypa" åt ballofixen mot vinkelkopplingen. Det lustiga är att när jag har ballofixen stängd så läcker det inget. Men så fort jag skall vrida på vattnet lite lugnt så börjar det att läcka från där jag ritat tunt med rött på bilden. (dvs från ballofixen och vinkelkopplingen) Är inte det jäkligt konstigt??? Eller måste man alltid ha lin och kitt på sådana kopplingar för att det skall hålla tätt :blushing: eller vad tror ni är anledningen till att det läcker när man öppnar ballofixen?

tacksam för svar =)

• PICT2735.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var det konade kopplingar? Om ja, lossa och kolla att dett är rent emmellan.
Inte konade. Då ska du ta lin och fett. Gängtape duger upp till 3/4" gänga annars om du inte vill kleta.

är du säker på att det är där det läcker? låter konstigt att det inte läcker när ballofixen är stängd! kolla så det inte kommer från efter ballofix.

eller kolla så du inte dragit sönder själva gängan, alltså i godset som den utv. gängan är

Skall kika på det senare i veckan...när jag får mer tid. Dock så såg jag att det kom från skarven som jag pratade om så det är ingen tvekan om det... Jag satte ju en gummipackning som är kanske 5mm bred för att man inte skulle bottna med gängingen av ballofixen på vikelkopplingen och jag vet inte om det är så att den håller tätt med hjälp av ballofixen när det är stängt men när man öppnar så blir det något annat tryck på något vis...låter konstigt som sagt. Men jag skall kika på det närmare..

Egentligen inte. Om kranen är stäng så blir trrycket lägre eftersom kraften fördelad över hela röret från den tidager förgreningen.
Följde gummipackningen med kranen? Vi skickar nämligen inte med såna för våra kranar.
Har du "hittat på" packningen själv så ta bort den. Är kranen konad så är det en fasad grad på den. Likaså på vinkeln du ansluter till.

Redigerat:
Krilleman
Mora UPL eller "lilla systemet" finns med färdig vinkelavsägning! Dock tydligen inte på sigro?!

Mikael_L
Darth Peter skrev:
Egentligen inte. Om kranen är stäng så blir trrycket lägre eftersom kraften fördelad över hela röret från den tidager förgreningen.
Nämen, hur tänkte du nu? :)

Jag vill bara fråga Zemerlin, läcker det konstant efter du öppnat ballofixen?
Så det inte bara beror på att du vrider och rör lite i grejerna! Men om det är det så ska det alltså bara läcka lite momentant precis när du vrider och en kort stund efter. Men det måste givetvis fixas ändå. :)

Mikael_L
krilleman_215 skrev:
Mora UPL eller "lilla systemet" finns med färdig vinkelavsägning! Dock tydligen inte på sigro?!
Sigro har lagt upp saker åt mig, när dom inte haft det på hemsidan.
Jag har bara mailat mitt önskemål och ett RSK-nummer, så har det funnits att beställa på hemsidan dan efter, eller någon dag efter vid något tillfälle.

Krilleman
Mikael_L skrev:
Sigro har lagt upp saker åt mig, när dom inte haft det på hemsidan.
Jag har bara mailat mitt önskemål och ett RSK-nummer, så har det funnits att beställa på hemsidan dan efter, eller någon dag efter vid något tillfälle.
Kan vara en djungel där ute, jag vet.

Alla har ju inte ha förmånen att handla fritt från grossisterna, men det är ju lättare när man är i branchen. ;)

Mikael_L skrev:
Nämen, hur tänkte du nu? :)
Jo, om kranen är stängd. Så ligger det ca 2bars tryck fördelat över hela rördelen. Det ger ett lägre specifikt tryck vid varje enskild punkt.
När du däremot öppnar kranen och skapar ett flöde stiger det specifika trycket.
Detta är något vi räknar på när vi gjuter flödesdetaljer. Både detaljmässigt och verktygsmässigt.
Normalt sett är toleranserna tilltagna med överdriven marginal. Därför misstänker jag att vi har att göra med en konad koppling som inte är korrekt kopplad.

Mikael_L
OK, du tänker på när det flödar. Ja då blir det ju ett tryckfall från närmaste förgreningspunkt och ända fram i spolcisternen. Mmm, och lite olika tryckfall i olika delar, så det är inte gott att säga hur mycket det skulle vara just vid ballofixens gäng.

Men sen när cisternen blivit full och flödet = 0 så ska det nog inte vara någon tryckskillnad mellan öppen och stängd ballofix.

Köp en flaska Loctite 577. Demontera och lägg lite 577 på gängorna och dra fast. Det blir garanterat snortätt.

krilleman_215 skrev:
Jodå det finns på sigro...bara det att jag inte tänkte på det när jag beställde :-/ det ligger lite dolt på deras sida vilket gjorde att jag missade det vid beställning... Jag skall kika mer på detta på lördag då jag har tid över till att lägga ner lite kraft på detta.. men jag gissar att jag måste lägga lin på det.

Gällande gummipackningen så följde den inte med men om jag inte har den där så kan jag inte "dra åt" kopplingen riktigt, utan då bottnar ballofixen på vinkeln utan att riktigt sitta "åt". Jag kan givetvis testa att ta bort den men jag tror inte att det spelar någon roll, tror ändå att det är lin och kitt som gäller på sånt.

Får oxå erkänna att min kunskap om var det skall vara fasat är extremt dåligt för att inte säga noll.. menar du på toppen på vinkelkopplingen? (eller botten om vi pratar ballofixen) typ att den inte är helt slät på toppen utan att den är lite vinklat?

Kikade lite närmare på texten från sigro och såg att den vinkelkopplingen från mora är gjord för halvkoppling :-/ antar då att jag inte kan använda en ballofix som har inv gäng på mora vinkelkopplingen? Det kanske inte funkar ens med lin för att få det tätt då?? Är mitt enda alternativ att sätta ett rör där istället med halvkoppling?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.