Badrum
Taxen: Har någon tips på vad jag kan använda,för att få bort järnavlagringar på tapeten? Är gamla synder från tidigare,än när jag flyttade in i huset. Är mycket järn i vattnet,då det färgar både toastol och handfat också.
LinusJohansson81: Jag ber om ursäkt, det är jag som är otydlig. Vi har en liten toalett i anslutning till det som ska bli ett större badrum och båda ska få samma typ av golv. Den lilla toaletten har redan allt, avlopp för handfat och avlopp för toastol. Vi ska renovera den lilla toan först och jag letar en bra lösning för det golvet som vi också kan köra i det stora badrummet. Den lilla toan är
raindance: Hej, Jag har köpt HansGrohe Raindance Air Showerpipe 240mm duschset med 150cc blandare. Är det normalt att rattarna på blandaren går trögt? Vattenmängdsratten hos FM Mattsson och Mora bladare går mycket lättare att vrida runt! (gäller även termostatratten men den används inte lika ofta som vattenmängdsratten) Jag har testat att vrida rattarna med blandaren löst efterssom det
magnu: Över och underdelen har varit ihopgängade. Jag hade försökt med att skruva upp den nedre biten mot vattenlåset. Eventuellt, kan du behöva hålla emot. Det har jag gjort med en U-nyckel som jag stoppat ner i gallret och sedan hållt i med en skiftnyckel. Försök inte vrida på U-nyckeln, sist jag gjorde det förstörde jag gallret och hade en hel del problem med att hitta en ny
Krilleman: Kolla på bilderna... Alt 1 NK2 är anslutningen 4cc på ena gängan på handukstorken. Men termostat. Alt 2 NK1 är anslutningen 4cc på ena gängan med manuellt vred. Alt 3 VK11 är anslutningarna isärdragna på var sin sida på handukstorkens anslutningar, ena returventil andra sidan termostatvetil. Tänk på att för att få full funktion på dessa handukstorkar ska dom anslutas i botten,
stefan999: Hej och Tack för rådet. Kollade på Nivellgolv men priset skulle bli x3 mot vanliga reglar 45x70mm
Odjuret: Kan ha varit fel på den sista besiktningsmannen..... Anticimex är inte direkt kända för att göra bra besiktningar.
Odjuret: tänk på att du kan behöva föreningens tillstånd om du ska bygga om.
Stavmixer: [citat] Det är en sådan koppling jag köpt, men den du refererar till är lite för "lång" för att få plats bakom panelen med tanke på alla slangar som går kors o tvärs. Det är på millimetern som jag måste passa allt.. Har en lite kortare koppling som jag fäst slangarna i. Jag tror att jag löste problemet dock, jag har lindat några extra varv med gängtejpen och på det enkla
Krilleman: Varför inte ställa in en A75F elbjörnsavfuktare under en bänk?! Den går ju alltid att måla vit. Då smälter den in hyggligt bra och kondensvattnet kan man leda rakt ner i avloppet, med andra ord användarvänlig utan behållare att konstant tömma. Jag tolkar det som att den tar i fuktig luft i understa gallret och skickar ut den torra uppvärmda luften i översta gallret?! Någon som vet
nino: v-g: varför skulle man behöva riva allt? du kan ju tom byta slangar om du använder RiR
Consensus: Tråkigt, men det låter onekligen som bakfall på tätskiktet. Vem renoverade badrummet? Hur såg fallet ut innan ytskiktet lades på? Om det är bakfall så är det bara att reklamera och börja om på ruta ett.
Paul-Staffanstorp: Det går ju inte ens en dag till det momentet inklusive bortforsling så maximalt 4000:-, med rot 2000:- ...typ !
thomasx: Enklast är kanske att använda fibo-trespos våtrumsskivor.
Krilleman: Ja, varför skulle det inte vara det?! Kravet är skarvfritt! Men slangen har bara fördelar... Inte minst ekonomisk...
LillaMini: Att ha duschen i samma hus som man bor i så man slipper få istappar i håret när man går över gården efter att ha lånat duschen hos grannen när det är -35 ute, varmt vatten i kranarna och inte en 15-liters gryta med kokande vatten på vedspisen... Det känns jäkligt lyxigt för mig!
jonas_a: I vårat badrum ser det ut som på de bifogade bilderna inga tätningar mellan våtrumstapet och fönsterfoder/genomföringar i väggen. Skall det vara så här? Det känns som att fukt kan vandra in väldigt lätt. Det är ett badrum med dusch och bilderna är tagna på ställen ca 1,5-2 meter från duschen.
moOd: Nyputsade väggar, men inte nygjutna.. men det tog nog någon månad innan jag plattsatte dem sen. Kan det verkligen vara en orsak? En liten detailj jag inte nämnde var att.. jag hade lite tjockare lager av fix för att räta ut väggen, eftersom den lutade vertikalt. Det är egentligen det enda sambandet jag kan se då det är den väggen där sprickbildningen har visat sig. *irriterad,
gaia: blött fogarna med ren vatten först så avkalkningsmedel/syra inte sugs in i fogen på djupet! Häller du syran på torra fogar så fräter den dina fogar snabbt ... ju starkare medel dess snabbare går det gaia
cnn03006: [citat] Använder sån list nu men det tätar dåligt i fogarna mellan kakelplattorna.
Fluxor: Det finns tonvis med muffar som kommer att passa. Själv köpte jag en excenteranslutning från Faluplast till min Westerbergs. Den var ytterst flexibel.
collo: Sök på forumet, det var uppe nyligen. Det finns en gräns i höjd och allt över det är en sådan zon så att IP21 är okej. Tror verkligen att 2,40 är över det, men sök så är du säker.
Krilleman: Låter som dålig luftning! Kontrollera gummimembranet i din vakumventil.
s043710: Har testat med ättika och nästan alla ringar har försvunnit, hoppas nu att de kan hålla sig borta =) Tack för ett bra tips
Henke O: [citat] OT: I enlihet med den nya "ordlistan" eller vad den nu kallas för elektriker så har ordet kabel bytts ut mot sladd. Känns väldigt fel men det gjorde det säkert för de gamle när Stigare byttes till matning :D
Zemerlin: Får väl åter igen proklamera för den här tråden http://www.byggahus.se/forum/badrum/157725-slut-med-hal-i-taetskikten-pa-riktigt.html