Om jag vill lägga golvvärmerör i badrummet när jag renoverar för att vara garderad för en eventuell konvertering till vattenburen värme, är det något särskilt jag ska tänka på?

Kanske, övervåningen är <60 kvm...
Än mer tillsammans med deras LK Heater 350 kanske, elvärme för sommarvarma vattengolv...

Men frågan är om det är meningsfullt att "krångla" med en sådan lösning (alltså att kunna elvärma badrummets vattenburna system på sommaren) när man kunde lägga en separat vanlig elvärmeslinga i golvet ovanpå vattensystemet?

Fast centralvärmeinstallation dröjer, nu gäller det i första hand att förbereda, dvs främst lägga slang / rör.

Redigerat:
jag har i ett 5m2 badrum installerat minikretsventilen M5 utan någon separat cirkulationspump kopplat till resten av övervåningens system som är lågtempat (<50graders) 2krets radiator system.

Funkat utmärkt, just ca 20 grader i tilloppet och 23 i utloppet. varm och gott om fötterna.
In/ut slangarna läggas parallellt för att utjämna temperatur skillnaderna.

sök på M5i forumet så finns det lite trådar som handlar om det.

/b

Jag stötte på minikretsventilen M5 när jag kollade igenom LK:s sida, verkar vettigt och bra att det funkar!

Nu handlar det i första hand om vad jag ska lägga och hur inför en framtida installation av centralvärme, jag behöver egentligen bara lägga rör...

Hur gör du (Benny) på sommaren?

Om du menar ifall ett kaklat golv kan bli blir kallt så är mitt golv dels på övervåningen och dels är det våtrumsmatta. Vattnet cirkulerar ju även på sommaren, men då ligger vattnet på samma som rumstemperaturen.

/B

Ok, ja, det finns ju lite olika lösningar för sommaren - en del har elvärme på badrumsvattenvärmen, någon lägger elvärmeslinga ovanpå vattenrören,och många klarar sig utan golvvärmen sommartid. Vi kommer å ena sidan att ha klinkers, å andra sidan ha solvärme så det kan lösa sig den vägen.

Varför har man cirkulation på sommaren om man inte har någon värme?

Å tredje sidan kommer solpanelerna inte att vara på plats på ett tag så för bästa komfort skulle det ändå krävas någon slags tillfällig lösning. En matta, kanske :rolleyes:

darkg skrev:
Varför har man cirkulation på sommaren om man inte har någon värme?
i princip kan väl stänga av cirkulationspumpen för värmen under sommardaganrna. Men varför det.? Värmepannan som sitter tillsammans är ju på som vanligt för att få varmt tappvatten.

Någon elbesparning är det knappast att tala om.

Dessutom finns det en gammal uppfattning att cirkulationspumpar mår bäst av att hela tiden gå. Stänger man finns större risk att den oxiderar och börja kärva när man sedan startar den.

/B

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.