Precis. Är det en vinkel på en av dom, men inte på den andra, då blir det inte tätt.
om du ska det tätt med lin, beror på hur många gängor du har.
Under 5 mm skulle inte jag lina. Annars kan du testa med lin och fett. Använd inte kitt. Linet måste kunna suga till sig fukt för att svälla och förbli tätt.
om du ska det tätt med lin, beror på hur många gängor du har.
Under 5 mm skulle inte jag lina. Annars kan du testa med lin och fett. Använd inte kitt. Linet måste kunna suga till sig fukt för att svälla och förbli tätt.
Loctite är ju kända för sin låskraft, så nej... Om du behöver byta balofixen i framtiden så undvik det.
Ta något lagerfett du har i källaren/förrådet. Vasselin funkar bra med.
Ta något lagerfett du har i källaren/förrådet. Vasselin funkar bra med.
Köp en rulle med gängtejp för 10:- så är det fixat sedan.
Jag föredrar iofs lin och kitt, men är det bara denna koppling du ska packa så blir det enklare och billigare att köpa gängtejp.
Fördelen med lin är att man kan justera kopplingen utan att behöva packa om den, men det är lite "trixigare" med lin än gängtejp ifall man inte är van vid att arbeta med det.
Jag föredrar iofs lin och kitt, men är det bara denna koppling du ska packa så blir det enklare och billigare att köpa gängtejp.
Fördelen med lin är att man kan justera kopplingen utan att behöva packa om den, men det är lite "trixigare" med lin än gängtejp ifall man inte är van vid att arbeta med det.
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Ta en bågfil och riv på tvären på gängorna så stannar linet på plats.
577 är inte gänglåsning, det är gängtätning på burk. Det går utmärkt att lossa, men för att återmontera på nytt så måste man rengöra gängorna från härdad 577.Darth Peter skrev:
Loctite 577 är en anaerob produkt, dvs den härdar i brist på syre. Så det torkar bara i gängpartiet, resten kan man torka bort. Det fyller också bra, så om man har en koppling med packning så behöver man inte bottna gängan, utan man kan tex ställa kranen eller vinkeln i rätt position och låta det härda. Det tar bara någon minut, sen är det snortätt.
Där fick jag lära mig något nytt.
Hur funkar 577 på smuts och/eller fuktiga gängor?
Hur funkar 577 på smuts och/eller fuktiga gängor?
Jag testade med gängtejp och tog även ut gummipackningen men det hjälpte tyvärr inte. det läckte nu även när ballofixen var stängd. Så jag bestämde mig för att strunta i att kunna stänga av toaletten i badrummet utan kopplade slangen direkt till vinkelkopplingen och nu var det tätt. De få gånger jag måste stänga så får jag se till att stänga nere i tvättstugan istället.
tack för alla råd.
tack för alla råd.
Håller med Consensus, 577 är grymt bra. Betydligt enklare än lin och fett. Kostar ca 180 kr för en liten flaska.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden