Hej på er,

Nu har jag läst igenom BBV 10:1 flera gånger för att sätta mig in i de nuvarande reglerna.

En sak som jag dock inte tycker framgår är hur man gör med mellanväggar/inneväggar på den sida som inte är badrum...

Kan man använda OSB+gips som vanligt eller hur fungerar det? Jag kommer ha väggarna uppreglade med 95-regel på 30cc.

En fråga till:

Jag har hört av alla att OSB inte är tillåtet bakom våtrumsskivan, men om jag läser följande stycke i BVV 10:1:
Kartongklädda skivor av gips ska inte
användas i våtzon 1 som underlag för tätskikt
och plattsättning eller som bakomvarande
skiva.
Träbaserade skivor ska inte användas som
underlag för tätskikt och plattsättning.

Där står det ju inget om Träbaserade skivor som bakomliggande material? Betyder detta att de numera är godkännda igen?

Enkla svaret är Ja plus Ja

På andra sidan väggen där du inte har vattenbegjutning finns inga restriktioner om jag förstår dig rätt att du pratar om vägg i ett annat rum alltså yttersidan på badrumsväggen?

Med nya våtrumsskivorna sågs det inte föreligga några hinder för träbaserade skivor bakom så det är helt ok. Jag föredrar 12 mm byggplyfa men OSB är en ok lösning.

S
va tycker du fördelen med plyfan då?

kinglolle skrev:
Enkla svaret är Ja plus Ja

På andra sidan väggen där du inte har vattenbegjutning finns inga restriktioner om jag förstår dig rätt att du pratar om vägg i ett annat rum alltså yttersidan på badrumsväggen?

Med nya våtrumsskivorna sågs det inte föreligga några hinder för träbaserade skivor bakom så det är helt ok. Jag föredrar 12 mm byggplyfa men OSB är en ok lösning.
Du förstod mig korrekt! Det är sidan utåt nästa rum som jag pratade om. Tack för svaret! :)

När du säger "nya våtrumsskivorna" så menar du alla som är godkännda för tillfälet eller någon speciell typ?

Och när jag ändå har expertisen på plats:
Plast eller inte plast bakom i ytterväggarna? Jag vet att tidigare vad det inte godkännt men nu hittar jag inget om det.. Så, vilket är den bästa lösningen?

Stickan56
Jag vill lägga till följande enligt BBV punkt 6.3.4
"Skruvinfastningar i vatzon 1, ska endast
goras i massiv konstruktion, sasom betong,
murverk eller sarskild konstruktionsdetalj, (t.ex.
kortling)."
Alltså på de platser i våtzon 1 där saker skall hängas upp, skall det vara en kortlig bakom plyfan/OSB.

MVH Stickan

Redigerat:
Jag tycker att den är lättare att jobba med och högre hållfasthet om man ska sätta vissa saker utan att köra kortlingar (som självklart behövs för vissa saker ändå)

Jag menar alla nu godkända skivor och plasten kan vara kvar

Notera det Stickan och jag nämner att kortlingar kan behövas så det får du själv värdera behovet efter vad som ska in

kinglolle skrev:
Jag menar alla nu godkända skivor och plasten kan vara kvar

Notera det Stickan och jag nämner att kortlingar kan behövas så det får du själv värdera behovet efter vad som ska in
Kottlingar är jag med på men tack för påminnelsen.

Om nu plasten inte sitter idag (då jag visste att det ska bli badrum) ska man då sätta dit den eller strunta i det tycker ni?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.