Badrum
BigGitt: [citat] Så är det. De som vill köpa vill köpa billigt. De som vill sälja, sälja så dyrt som möjligt. :) Nu med all kris o så, blir det inga problem med att pruta.
thomasx: [citat] "Film"? Jag måste ha sett i kors. :) Ja, lim avsett för ändamålet kostar inte många kronor. Jag tror jag betalade 44kr/tuben (300ml).
nino: håller med Bezt, spara 2-4000, på ett badrum för 100-200.000.och dessutom kanske inte få en kr vid ev. skada.... verkar lite dumt
thomasx: Nu vet jag inte exakt hurdana magnetlister i alu du tänkt dig, men fördelen med de i plast är att de är lite flexibla och förlåtande om dörrarna inte är helt exakt monterade. Av de dörrar med alu-lister jag sett i butiksutställningarna är det nog ingen som slutit tätt hela vägen, men de med plastlister gör. Så jag ändrade då själv inställning angående plastlisterna... ;)
Zemerlin: Har sett klippet förut och reagerade på att de som flytspacklar missar det där med att man bör ha en homogen kaka på minst 12mm för att uppnå rätt böjstyvhet ? Då funkar det ju inte att slänga in avstängningslister på det sättet eller hur? Eller är det andra "regler" om man har cc30 i golvbjälkarna?
Granngubben: Är spacklet också slut på Biltema i Värnamo, Motala, Linköping, Skövde m fl? En liten bilresa kanske räcker för att du ska slippa blanda fabrikat!
hempularen: Det finns tabeller hos någon av rörtillverkarna (osäker men kan ha varit uponor). Där anges hur långa icke avluftade längder rör man kan ha av olika dimensioner.
BigGitt: Absolut i taket! Varm fuktig luft stiger. Då sugs den längst taket utan några rester. Och ju närmare fukt källan, desto bättre. Glöm inte att lämna en spricka i dörren så att ny luft kan tillföras badrummet!
Globetrot: tänk på att göra saker i skrift så du har det kvar, skriv ut e- post. Reklamera. Och JA ta dit anticimex, de tusenlapparna är inget i sammanhanget riva och fixa badrmmet igen.
Globetrot: Att ha med i kontratk att alla tillägg skall beställas i skrift ( epost fungerar) kan vara en bra ide. Vi har upphandlat två badrum, och trots att vi haft sådan formulering i kontraktet så har båda företagen försökt få mer betalt för saker som extra fix o fog material, extra färg i tak mm mm ..... i vårt fall orkade vi inte tjafsa om småsaker på slutet o betalade de extra tiopapp
gaia: [citat] om husväggen menas yttervägg så skulle jag placera ledningar på mer frostfritt ställe. Lådan minskat isoleringstjocklek gaia
hempularen: Det fanns 16mm kopparrör i en gammal standard, jag tror att det var ngn gång på 70-talet man bytte. Dagens standard för kopparrör är 15mm. Det kan vara lite besvärligt att mäta om det är 15 eller 16. Det finns övergångar från 16 till 15. Blandarfästet du valde ser ut att vara avsett för en annan slang, du har skrivit 16x2,2, fästet är gjort för den andra slangen som är 2,0 mm.
Rasmusax: Om nu försäkringsbolaget inte kräks över idén med en rostfri plåt som tätskikt på golvet i en bastu, och om man undantar att det kan kosta apa så mycket pengar att göra, vad ska man då vidare tänka på? Skulle det vara en idé att lägga typ lumppapp eller nåt liknande mellan trägolvet och plåten?
tank77: Silikon som är äldre än ett år tar väldigt långt tid på sig att stelna. Om den är för gammal så kommer den inte att stelna alls.
lurk12345: [citat] På sidan du länkar till finns en pdf med skötselanvisningar.
jarlen84: Nej det är bara blänk. Vi har tänkt att eventuellt sätta en glasvägg vid badkaret istället för draperi, men vi får väl se.
hempularen: http://www.sigro.se/sv/ballingsloev/ballingsloev-genomfoeringsprofil.php Är ett exempel, kan finnas fler om tittar på fler sidor där.
pelleullberg: Ok, jag fattar. Hade jag ingen aning om! Tack för infon! Men... nu är det så att mitt avlopp saknar infiltration. Efter trekammarbrunnen är det raka rör ut i åkern... O_o Men med tanke på att det förr eller senare kommer behöva åtgärdas så får jag iaf förbereda för den typ av luftning som du snackar om. Jag får försöka klämma in ett 75mm rör i väggen fram till handfatet och
fraxx: Ja, nu sitter den där i alla fall. Blandaren och handfatet sitter på den "falska" väggen, byggd c:a 7 cm utanpå den riktiga väggen med tätskiktet. Det syns inte på bilden, men nederkanten på väggen har en glipa mot golvet. Skulle det bli en läcka i den invändiga blandaren skulle det rinna vatten ut på golvet. Man fick då bryta ner väggen, men förhoppningsvis inte skada tätskiktet.
hempularen: Enklast och billigast är att du går till en glasmästare och beställer en måttanpassad skiva härdat glas. Det finns även beslagssystem för att fästa glaset. Beslagen kostar typiskt minst lika mycket som glaset (beslagen är sjukt dyra). Jag skulle ordna en sådan vägg till vårt fritidshus för 7-8 år sedan. Då kollade jag först i en badr. butik, de kunde då ordna en måttbeställd
hempularen: Det viktigaste är att du inte har bakfall någonstans, det skall inte bli pölar. Dvs. i princip kan man göra ett plant golv, en bit från duschen. Men i praktiken blir det inte helt plant, därför bör man ha fall. Det spelar inte så stor roll vilken brunn man gör fallet mot, men för att undvika att behöva bygga upp golvet alltför mycket så vill man ju ha fallet mot närmaste brunn
Mikael_L: Nu läste jag på ett ställe att klinkerfogen tål mer rörelse än kakelfogen, stämmer det tro?
Hvdv: Att man inte tänkte på det tidigare. Får bli till nästa badrumsbygge. d^_^b
Bozz50: Håller precis på att riva ut femtiotalsbadrummet som är renoverat på 80-talet med helkaklade väggar. Innerväggarna är konstruerade tidstypiskt med liggande tvåtumtvå och en hyvlad råspont på dryga halvtummen stående. Enligt mina sökningar på forumet så är det bara att klappa på våtrumsskivan på råsponten och åka. Om det nu inte vore för att jag riktigt kan känna att
beque: Tackar för svaren. Enligt säljaren var badrummet runt 12 år gammalt (enligt papper vid köp av huset), men de har som sagt var ljugit om annat. Jag ska ta hit en badrumskille på tisdag och snacka med honom. Vi kommer inte använda badrummet innan det renoveras, men det känns värt att kolla upp om badrummet är betydligt äldre än säljarna sagt och om besiktningsmannen brustit i sin
Stavmixer: [citat] Jo precis.. blir till nån sån lösning. Så trist bara när jag äntligen trodde vi skulle kunna duscha och basta efter en utdragen renovering! :S