62 862 läst ·
10 svar
63k läst
10 svar
Få bort dubbelhäftande tejp på kakel
Hej,
en några år gammal handukskrok ramla ner. Den va uppsatt med någon tejp som satt på krokens baksida, kroken har tejpen när man köper den så det är in Tesa eller liknande. Man kan köpa dessa krokar på Bauhaus fortfarande.
Nåväl, kroken är snygg så vi ville återanvända den å köpte därför ny dubbelhäftande tejp, Tesa.
Jag försökte få bort så mycket av tejp/limresterna som möjligt på kakel/krok med Rödsprit men det gick inget bra. Tog även skrapan man har till spishällen.
Finns det något annat lösningsmedel som jag kan använda för nu har kroken ramlat ner igen, antar att det beror på de gamla limresterna?
en några år gammal handukskrok ramla ner. Den va uppsatt med någon tejp som satt på krokens baksida, kroken har tejpen när man köper den så det är in Tesa eller liknande. Man kan köpa dessa krokar på Bauhaus fortfarande.
Nåväl, kroken är snygg så vi ville återanvända den å köpte därför ny dubbelhäftande tejp, Tesa.
Jag försökte få bort så mycket av tejp/limresterna som möjligt på kakel/krok med Rödsprit men det gick inget bra. Tog även skrapan man har till spishällen.
Finns det något annat lösningsmedel som jag kan använda för nu har kroken ramlat ner igen, antar att det beror på de gamla limresterna?
Moderator
· Stockholm
· 57 870 inlägg
Thinner brukar vara bra mot gammal tejp, thinner säljs numera i färgbutikerna som förtunning. Namnet skall lura sniffare.
Om du har lacknafta men inte thinner hemma så skulle jag prova med lacknafta innan jag köper thinner.
Om du har lacknafta men inte thinner hemma så skulle jag prova med lacknafta innan jag köper thinner.
Prova med aceton eller "stark" förtunning, dvs inte lacknafta utan mer åt "thinnerhållet".
Edit: Slagen av hempularen... Och visst, skadar ju inte att prova med lacknafta även om både hempularen och jag tror mer på förtunning.
Edit: Slagen av hempularen... Och visst, skadar ju inte att prova med lacknafta även om både hempularen och jag tror mer på förtunning.
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 775 inlägg
När jag gjorde detta själv så skrapade jag av nästan allt med en vass brytbladskniv för att sedan ta bort de sista resterna med aceton, vill du vara riktigt säker så ta två gånger med aceton.
Produkter som diskuteras: "brytbladskniv"
Brytbladsknivar
Brytbladsknivar är utmärkta verktyg för att utföra en mängd olika skärande uppgifter. De har avtagbara blad med flera segment, så när bladets spets blir trubbigt kan du enkelt bryta av det segmentet och har då ett nytt, skarpt blad
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 870 inlägg
jag är lite orolig för kniv mot kakel. Har varit med om att det blivit mörka märken i kakelytan efter att ha skrapat med brytbladskniv. Märkena gick inte bort, verkade nästan som att partiklar från kniven slipades av och gick in i ytan på kaklet.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 775 inlägg
Ja det vill man inte ha =/
Medlem
· Västra götalands län
· 348 inlägg
Jag försökte på diverse sätt få bort rester av etiketter från gamla flaskor (skulle få nya fina etiketter).
Om det även fungerar på tejp har jag ingen aning om, men WD40 (smörjmedel) fungerade alldeles utmärkt för att ta bort etikettrester.
Om det även fungerar på tejp har jag ingen aning om, men WD40 (smörjmedel) fungerade alldeles utmärkt för att ta bort etikettrester.
Hon som bodde innan i lägenheten älskade dubbelhäftande plast.
Satt bland annat ca 40st små speglar i badrummet.
Testade massa olika lösningsmedel och brytbladskniv, men kom
efter mycket om och men fram till att vim+vatten+kökssvamp ( http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=162659226 ) var det som fungerade överlägset bäst.
Funkar säkert bra med YES om du har det hemma.
Satt bland annat ca 40st små speglar i badrummet.
Testade massa olika lösningsmedel och brytbladskniv, men kom
efter mycket om och men fram till att vim+vatten+kökssvamp ( http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=162659226 ) var det som fungerade överlägset bäst.
Funkar säkert bra med YES om du har det hemma.
fönsterskrapa"rakblad" och sen aceton. eventuellt starkare om det har bränt fast.
http://www.byggmax.com/image/products/534x534/30622_534x534.jpg
http://www.byggmax.com/image/products/534x534/30622_534x534.jpg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden