Jag har nu mina funderingar på lämplig mönsterpassning osv.
Ska jag lägga hela plattor längs väggen och skära ut en kvarts bit ur fyra plattor för brunnen.
Eller ska jag lägga en rad med ungefär halva plattor och sen sätta klinkersramen istället för en hel platta?
Det är ett tvättstugegolv och det bli målade väggar sen.
Och så har jag en fundering till, skulle ni gjort en sockel av klinker istället för att ha trälist där nere som säkert bara blir ful efter några år.
Ska jag lägga hela plattor längs väggen och skära ut en kvarts bit ur fyra plattor för brunnen.
Eller ska jag lägga en rad med ungefär halva plattor och sen sätta klinkersramen istället för en hel platta?
Det är ett tvättstugegolv och det bli målade väggar sen.
Och så har jag en fundering till, skulle ni gjort en sockel av klinker istället för att ha trälist där nere som säkert bara blir ful efter några år.
Väggen till vänster utanför bild kommer då att antingen få en rad med 8 eller 18cm skurna plattor.
Men det spelar i vilket fall ingen större roll estetiskt, då den plattraden kommer vara dold i så gott som hela sin längd av arbetsbänk, tvättmaskin, värmepump osv.
Men det spelar i vilket fall ingen större roll estetiskt, då den plattraden kommer vara dold i så gott som hela sin längd av arbetsbänk, tvättmaskin, värmepump osv.
Jag tycker det övre alternativet var mycket snyggare. Inget snack om saken för min del.
Sockel skulle jag nog haft samma som i övriga huset, men det beror väl på hur mycket man slabbar med vatten i tvättstugan.
Sockel skulle jag nog haft samma som i övriga huset, men det beror väl på hur mycket man slabbar med vatten i tvättstugan.
Den undre bilden blir väl bra men plattan som ligger "ensam" överst till höger i den undre bilden ska väl inte ligga så? Sen gäller det ju att det passar mot övriga väggar. Små smala "klinkerremsor" blir ju aldrig speciellt snyggt.
Även jag röstar på klinkersockel.
Även jag röstar på klinkersockel.
Ja precis.Alfredo skrev:
Självklart ska den ligga linjerat mot det övriga golvet och skäras där det behövs.
Den blev bara liggande kvar där vid "ommöbleringen" av plattorna.
Japp nino, tätskikt några cm upp med en remsa i golv-vägg-vinkeln.
Vilken placering runt brunnen skulle du valt då?
Thomas Lundquist
Bannad
· Stockholm
· 745 inlägg
Thomas Lundquist
Bannad
- Stockholm
- 745 inlägg
Hur ser möbleringen ut med maskiner och bänkar? Kommer brunnen vara mer "synligt" i fokus än väggarna?
Glöm inte ett tredje alternativ med med centrering av plattorna i rummet.
Absolut ska du ha en klinkersockel.
Glöm inte ett tredje alternativ med med centrering av plattorna i rummet.
Absolut ska du ha en klinkersockel.
Thomas Lundquist
Bannad
· Stockholm
· 745 inlägg
Thomas Lundquist
Bannad
- Stockholm
- 745 inlägg
Såg nu att det skulle möbleras en del till vänster, men som fackman så tycker jag nog att en centrering av plattor blir snyggast trots allt. Pröva att lägg ut den modellen oxå, innan du bestämmer dig.Thomas Lundquist skrev:
Jag brukar slopa sockel helt.
Då menar du att jag börjar med en rad plattor precis i mitten av det fria utrymmet mellan väggen som syns i mina bilder och den arbetsbänk som kommer avgränsa mot vänster.Thomas Lundquist skrev:
Jag ska kolla lite ...