Ska till att lägga 17 mm slang för golvvärme i 6m2 badrum . kommer att ha en LK minishunt M60 kopplad till det övriga 1-rörs elementsystemet i huset. blir också en LKheater 350 för att ha konfortvärme.
Någon som har lite praktiska tips hur slangen läggs på rätt o smidigt sätt ?
Kommer att ha nät i botten ( miniarmeringsnät) för att fäsat slangen i .

Ska man länga slingor även under badkaret ?

Likaså under badrumsskåp som är vägghängda men som har ett luftutrymme på 20 cm ner till golvet . Skåpen går ut cirka 60 cm från vägg

:O

Inga problem med att lägga ut slangen, men lättare om den håller rumstemp eller något varmare, med tanke på det lilla utrymmet. Håll avstånd 10 cm från väggar och normalt 30 cm mellan slingorna, men Du kan minska till 20 cm, för att vara säker på att värmen räcker till. Har du golvmonterad toa, får du se upp med var skruvhål kommer i golvet, och om det skall kaklas, räkna med att stolen kommer ut 1 cm till. Jag har lagt slangen över hela golvet, utan hänsyn till badkar eller skåp. Lägg inte slangen för nära brunnen/avloppet, då det torkar ut brunnen och börjar lukta.

Fäster du röret i armeringsnät så se till så att nätet är förankrat, så inte allt flyter upp.

Tack för bra tips , undrar också hur man praktiskt kollar att slang är ok efter läggning ? kan man ansluta typ vattenslang och proppa andra änden ?
Har anslutning klar fram från elementslingan men ej shunt o pump på plats

antar att det är bäst at testa innan flytspacklingen sker ?:S

Du behöver en manometer (tryckmätare) för provtryckningen. Fyll på vatten med en slang stäng kranen till värmeslangen. Är trycket oförändrat efter en halvtimme är allt OK. Det är ingen mening att vänta längre tid.

är det betong eller trä som golv?

min rörmockare använde sig av kabelklämmor för kablar som han använde för att spika fast slingona (och plugga där det var betong)

bättre Du kopplar in som det skall vara, och har tryck på när du gjuter, eller pluggar 1 ända, som du nämner och kopplar till det vanliga vattnet, låt trycket vara på tills du skall koppla in på fördelaren. Har själv LK, både i mitt nya hus ( 800 meter slang) och det tidigare, aldrig varit något problem.

har du tryck på när du gjuter så tänk på att släppa trycket när du är klar

mycke_nu skrev:
Du behöver en manometer (tryckmätare) för provtryckningen. Fyll på vatten med en slang stäng kranen till värmeslangen. Är trycket oförändrat efter en halvtimme är allt OK. Det är ingen mening att vänta längre tid.
Trycket kommer att sjunka på en halvtimme eftersom plasten i slangen ger efter och den inneslutna volymen ökar.

Wirsbo/uponor säger att man ska pumpa upp trycket till 1,5 ggr drifttrycket och vänta 30min.
Sedan minskar man snabbt trycket till halva arbetstrycket. Trycket i golvvärmeslangen ska nu öka eftersom slangen drar ihop sig.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.