Hej!
Måste skriva av mig, samtidigt som jag önskar lite feedback. Kortfattat: efter flera år av eget renoveringsarbete valde vi att ta in en byggfirma för att slutföra vår husrenovering. Allt stod färdigt dec-2005. Byggfirman som jag anlitade gjorde ett mycket bra jobb med snickeridelen, medan rörmokaren och framförallt kakelsättaren inte gjorde vad de borde... detta påtalade jag under hela byggtiden, men alla hantverkare avfärdade med ja, ja, du ska få se att det blir bra!?? Jag accepterade hur det till slut blev, men efter hand som åren gått har en obehaglig känsla ständigt funnits i min mage. Jag har nu beslutat mig för att ta tag i mina badrum, jag ser ju på mögel och fukt samt känner på lukten att allt inte står rätt till. Förra veckan anlitade jag en besiktningsman för att höra vad han tyckte. Ett litet utdrag av hans rapport:
"bakfall i båda badrummen,
fuktskyddsmassa finns kletat över fästbruk i brunn. Förhindrar fukt som tränger igenom golvfogar att nå brunn. I denna brunn finns nu en blåsa. Förmodligen instängt vatten.
Porer i golvfogar.
Mögelbildning i mjukfogar
Lister kring fönster tandar
Förskjutna fogar ca 10 mm
etc. etc
Golvet i duschrummet är aldrig torrt, står alltid vatten runt golvbrunnen, vilket gör att fogen runt om vittrar sönder. Även på de ställen där det finns stora porer i golvfogen, trillar det bort bitar hela tiden.
JAG VET, och många undrar nog varför jag inte reklamerat tidigare, men jag har vid ett flertal tillfällen pratat med byggfirman men inte fått något gehör. Nu har jag kontaktat de igen och de samt plattsättaren ska komma hit och "kolla"!
Vad har jag för rättigheter? Arbetet är ju inte fackmässigt utfört, måste göras om, kan jag få hjälp eller måste jag bekosta allt själv?
Bifogar lite bilder på eländet
//Nilla
Måste skriva av mig, samtidigt som jag önskar lite feedback. Kortfattat: efter flera år av eget renoveringsarbete valde vi att ta in en byggfirma för att slutföra vår husrenovering. Allt stod färdigt dec-2005. Byggfirman som jag anlitade gjorde ett mycket bra jobb med snickeridelen, medan rörmokaren och framförallt kakelsättaren inte gjorde vad de borde... detta påtalade jag under hela byggtiden, men alla hantverkare avfärdade med ja, ja, du ska få se att det blir bra!?? Jag accepterade hur det till slut blev, men efter hand som åren gått har en obehaglig känsla ständigt funnits i min mage. Jag har nu beslutat mig för att ta tag i mina badrum, jag ser ju på mögel och fukt samt känner på lukten att allt inte står rätt till. Förra veckan anlitade jag en besiktningsman för att höra vad han tyckte. Ett litet utdrag av hans rapport:
"bakfall i båda badrummen,
fuktskyddsmassa finns kletat över fästbruk i brunn. Förhindrar fukt som tränger igenom golvfogar att nå brunn. I denna brunn finns nu en blåsa. Förmodligen instängt vatten.
Porer i golvfogar.
Mögelbildning i mjukfogar
Lister kring fönster tandar
Förskjutna fogar ca 10 mm
etc. etc
Golvet i duschrummet är aldrig torrt, står alltid vatten runt golvbrunnen, vilket gör att fogen runt om vittrar sönder. Även på de ställen där det finns stora porer i golvfogen, trillar det bort bitar hela tiden.
JAG VET, och många undrar nog varför jag inte reklamerat tidigare, men jag har vid ett flertal tillfällen pratat med byggfirman men inte fått något gehör. Nu har jag kontaktat de igen och de samt plattsättaren ska komma hit och "kolla"!
Vad har jag för rättigheter? Arbetet är ju inte fackmässigt utfört, måste göras om, kan jag få hjälp eller måste jag bekosta allt själv?
Bifogar lite bilder på eländet
//Nilla
Ser riktigt jävligt ut men har du godkännt detta sen 2005 så blir det nog svårt att få firman att åtgärda det. Dessutom har ju den 2 åriga garantin gått ut.
Vad säjer du om golvbrunnen? Är den färdig? Jag är ju själv ingen hantverkare, men den ser ju konstig ut....Den är alldeles mjuk och saggig. Äckligt!
Enligt KO har man rätt att reklamera upp till 10 år på fasta arbeten. Stämmer inte det? Och jag har ju nämnt mitt missnöje ett antal ggr för byggfirman, (direkt, och efter både ett och två år) dock utan gehör..
Enligt KO har man rätt att reklamera upp till 10 år på fasta arbeten. Stämmer inte det? Och jag har ju nämnt mitt missnöje ett antal ggr för byggfirman, (direkt, och efter både ett och två år) dock utan gehör..
problemet är nog att det är bakfall så vattnet rinner inte undan helt så det är fuktigt hela tiden. Det saggiga är nog vatten och tvål rester.Sen så är ju inte ramen i centrum på brunnen och det är aldrig bra när tätskiktet är öppet som det är. Risken är att tätskicktet spricker och börjar läcka. Förskjuter man ramen så är det viktigt att man täcker tätskiktet som är synligt med fix.
Hej Kakelmannen!
Du säjer att det är problem att få firman att åtgärda det, vad ska jag göra, lägga ner och acceptera? Eller behöver inte detta åtgärdas även om jag måste betala själv?
När kan det uppstå stora problem (bortsett från de jag redan anser att jag har)
//Nilla
Du säjer att det är problem att få firman att åtgärda det, vad ska jag göra, lägga ner och acceptera? Eller behöver inte detta åtgärdas även om jag måste betala själv?
När kan det uppstå stora problem (bortsett från de jag redan anser att jag har)
//Nilla
Du skriver att de ska komma över och titta så du får ge dem en chans att förklara sig, efter det får du gå vidare. Det är alltid svårt att komma fram till en lösning juridiskt det kostar mer än det smakar och tar en jävla massa energi.nilla68 skrev:
Jag är ingen expert på konsumenträtt, men hur lång garanti leverantören lämnar kan inte spela någon roll här. Här handlar det om att reklamera ett ursprungligt fel. Konsumentköplagen är ju på köparens sida i detta läge.
Gå inte och ha ont i magen för detta, ta tag i det och se vad du kan få ut av det. Det är bättre än den gnagande känslan av att du blivit blåst.
Gå inte och ha ont i magen för detta, ta tag i det och se vad du kan få ut av det. Det är bättre än den gnagande känslan av att du blivit blåst.
Medlem
· Västerbotten
· 309 inlägg
Du har alldeles rätt i att du kan reklamera ett fel upp till tio år efter jobbet avslutats men köparen skall enligt konsumenttjänstlagen underrätta näringsidkaren om detta inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Underrättelse som sker inom två månader efter det att konsumenten märkt felet skall alltid anses ha skett i rätt tid.nilla68 skrev:
Har du några skriftliga eller andra bevis på att du anmält felen till firman?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ser ju ärligt talat inte ens ut som det är ett seriöst företag som gjort detta.
Skulle aldrig ens godkänt detta från första början.
Finns ju många hemmafixare som hade gjort ett bättre resultat.
Hoppas det löser sig för dig, men stå på dig !!
Skulle aldrig ens godkänt detta från första början.
Finns ju många hemmafixare som hade gjort ett bättre resultat.
Hoppas det löser sig för dig, men stå på dig !!
Till Snickar-Urban
Tyvärr har jag inga skriftliga bevis på att jag anmält felen, men byggfirman medger att jag påtalat kakelsättarens slarv och nonchalans flera gånger under byggtiden. Även snickarna som utförde arbetet minns mitt missnöje och min förtvivlan över hans oseriösa agerande...Jag har även ringt upp firman vid ett antal tillfällen senare under åren och uttalat mitt missnöje. Kan bara beklaga att jag inte skickade in en skriftlig reklamation, men jag litade på byggfirman
Tyvärr har jag inga skriftliga bevis på att jag anmält felen, men byggfirman medger att jag påtalat kakelsättarens slarv och nonchalans flera gånger under byggtiden. Även snickarna som utförde arbetet minns mitt missnöje och min förtvivlan över hans oseriösa agerande...Jag har även ringt upp firman vid ett antal tillfällen senare under åren och uttalat mitt missnöje. Kan bara beklaga att jag inte skickade in en skriftlig reklamation, men jag litade på byggfirman
Medlem
· Västerbotten
· 309 inlägg
Det finns inget krav att reklamationen måste vara skriftlig men det underlättar för dig.
Så här kan du göra: Skriv ett brev och hänvisa till de gånger du påtalat felen, både under arbetet och efter, och avsluta med att fråga vad de tänker göra åt det hela. Försök att komma ihåg, ungefär, när i tid det var du gjorde dina påpekande. Om du är osäker på när det var så skriv att det var omkring ett visst datum eller under en viss månad. Det skall inte finnas ett enda tvivel på att dina tidsuppgifter är sanna.
Om företaget inte protesterar mot din beskrivning av hur du påtalat felen så kan du räkna med att du har ett bevis på att reklamationen skett inom skälig tid.
Förhoppningsvis svarar firman på ditt brev och utifrån det svaret så vet du om du skall lämna ärendet vidare eller om de fixar felen.
Läs gärna konsumenttjänstlagen: http://www.notisum.se/Rnp/sls/lag/19850716.htm
Så här kan du göra: Skriv ett brev och hänvisa till de gånger du påtalat felen, både under arbetet och efter, och avsluta med att fråga vad de tänker göra åt det hela. Försök att komma ihåg, ungefär, när i tid det var du gjorde dina påpekande. Om du är osäker på när det var så skriv att det var omkring ett visst datum eller under en viss månad. Det skall inte finnas ett enda tvivel på att dina tidsuppgifter är sanna.
Om företaget inte protesterar mot din beskrivning av hur du påtalat felen så kan du räkna med att du har ett bevis på att reklamationen skett inom skälig tid.
Förhoppningsvis svarar firman på ditt brev och utifrån det svaret så vet du om du skall lämna ärendet vidare eller om de fixar felen.
Läs gärna konsumenttjänstlagen: http://www.notisum.se/Rnp/sls/lag/19850716.htm
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Det är lite svårt att se. Men för mig så ser det ut som att de byggt upp med något, ev. flytspackel runt brunnen och sedan inte satt en förhöjningsring. I så fall är det jättefel. Dvs det ser ut som klämringen sitter för långt ned i brunnen.
Dessutom så har du ett vattenrör (tror jag ) som kommer upp vid avloppet till handfatet, det sitter aldeles för nära väggen. Går inte att få till etyt bra tätskikt där. Röret skall helst inet komma upp ur golvet alls (tror att det bara var rekomendation 2005, obligatoriskt idag). men om det kommer där så skall det sitta minst 40mm från väggen.
Dessutom så har du ett vattenrör (tror jag ) som kommer upp vid avloppet till handfatet, det sitter aldeles för nära väggen. Går inte att få till etyt bra tätskikt där. Röret skall helst inet komma upp ur golvet alls (tror att det bara var rekomendation 2005, obligatoriskt idag). men om det kommer där så skall det sitta minst 40mm från väggen.
Redigerat:
Jag är inte heller expert men såvitt jag vet kan det finnas en försvårande omständighet. Konsumenten SKA reklamera ett fel direkt då det visar sig så att företaget har möjlighet att reparera felet/skadan tidigt. Gör man inte det så kan reklamationsrätten vara förverkad.MathiasS skrev:Jag är ingen expert på konsumenträtt, men hur lång garanti leverantören lämnar kan inte spela någon roll här. Här handlar det om att reklamera ett ursprungligt fel. Konsumentköplagen är ju på köparens sida i detta läge.
I det aktuella fallet hade det korrekta varit att göra en tydlig reklamation (läs skriftlig) direkt när felen upptäcktes. Kan bli svårare nu.
Lycka till! De flesta tvister avgörs ju inte av juridiken!
Jo men man behöver inte ha kunskapen att förstå att något är fel direkt efter installation. Det är ju något man kan skaffa sig under en längre tid för att tillslut själv komma till slutsatsen att detta inte är gjort på rätt sätt. Att trådskaparen haft en känsla av att detta varit fel länge kanske man inte ska skryta med (men hOn har ju också kontaktat företaget).
Redigerat:
Snickar Urban: Tack, jag ska skriva ihop ett brev, vet exakt när jag kontatktat företaget under åren
Hempularen: Vad är en förhöjningsring? Klämringen sitter långt ner, ngn nämnde brunnsmanschett, men det kan inte jag se att det finns? Ovanför klämringen sitter en vit massa som är alldeles mjuk och som håller på att trilla sönder...
Hempularen: Vad är en förhöjningsring? Klämringen sitter långt ner, ngn nämnde brunnsmanschett, men det kan inte jag se att det finns? Ovanför klämringen sitter en vit massa som är alldeles mjuk och som håller på att trilla sönder...
Redigerat: