13 073 läst ·
54 svar
13k läst
54 svar
Orimligt pris?
Sida 1 av 4
Hej
Bor i Malmö och ska renovera badrummet.
Jag har läst här på forumet fram och tillbaka när jag renoverat min lägenhet. Men nu ska badrummet göras och det ska jag ej göra själv.
Det är ett gammalt badrum, utan kakel på väggarna, löst badkar, gammal ej godkänd golvbrunn. 240 ' 135 dvs ca 3.3 kvm. Det som skall göras är allt:
(Arbete och material men ej badrumsinredning)
ny brunn + flyttning av dennas position
flytt av avlopp för handfat
kakel
klinkers
handukstork ist för element (installation)
sänkt tak med 6 spottar och elen det medför
fuktspärr
flytspackel på golvet (dvs fixa nya fallet)
instalation av wc, blandare och interiör
säkert glömt ngt.
Men när offerten kom så blev jag lite chockad 109.580 kr ink moms och efter rotavdrag men exklusive badrumsinredningen. Då hamnar vi på ca 140.000 inkl. inredningen.
Jag tyckte det lät mkt och har pratat med många om offerten och alla tycker det låter mycket för ett så litet badrum på endast 3.3 kvm
Vad säger ni? Erfarenheter?
MVH
K
Bor i Malmö och ska renovera badrummet.
Jag har läst här på forumet fram och tillbaka när jag renoverat min lägenhet. Men nu ska badrummet göras och det ska jag ej göra själv.
Det är ett gammalt badrum, utan kakel på väggarna, löst badkar, gammal ej godkänd golvbrunn. 240 ' 135 dvs ca 3.3 kvm. Det som skall göras är allt:
(Arbete och material men ej badrumsinredning)
ny brunn + flyttning av dennas position
flytt av avlopp för handfat
kakel
klinkers
handukstork ist för element (installation)
sänkt tak med 6 spottar och elen det medför
fuktspärr
flytspackel på golvet (dvs fixa nya fallet)
instalation av wc, blandare och interiör
säkert glömt ngt.
Men när offerten kom så blev jag lite chockad 109.580 kr ink moms och efter rotavdrag men exklusive badrumsinredningen. Då hamnar vi på ca 140.000 inkl. inredningen.
Jag tyckte det lät mkt och har pratat med många om offerten och alla tycker det låter mycket för ett så litet badrum på endast 3.3 kvm
Vad säger ni? Erfarenheter?
MVH
K
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Låter väl rätt ok, rummet är litet men det är ett väldigt omfattande jobb du beskriver.
hej
jag köper all inredning, wc, handdukstork, blandare etc. det ger jag ca 25.000 ink moms för på badshop.se
material är beräknat 36.614 ex moms
Rotavdrag: 35 172,50 kr
Att betala exklusive moms: 87 664,86 kr dvs. 109 582 ink moms efter rotavdrag
gör man rotavdraget utan eller med momsen inräknad?
87 664,86 kr (totalt) - 36.614 kr (material) = 51 050,86 ex moms = 63 813,6 kr ink moms för arbetet men det kan ju inte stämma för då är rotavdraget mer än 50 %
och räknar man ink moms på både totalen och material blir det samma resulatat. 109 582 kr (totalt ink moms) - 45 767,5 kr (material ink moms) = 63 814,5 kr för arbetet ink moms
får inte riktigt ihop det...
jag köper all inredning, wc, handdukstork, blandare etc. det ger jag ca 25.000 ink moms för på badshop.se
material är beräknat 36.614 ex moms
Rotavdrag: 35 172,50 kr
Att betala exklusive moms: 87 664,86 kr dvs. 109 582 ink moms efter rotavdrag
gör man rotavdraget utan eller med momsen inräknad?
87 664,86 kr (totalt) - 36.614 kr (material) = 51 050,86 ex moms = 63 813,6 kr ink moms för arbetet men det kan ju inte stämma för då är rotavdraget mer än 50 %
och räknar man ink moms på både totalen och material blir det samma resulatat. 109 582 kr (totalt ink moms) - 45 767,5 kr (material ink moms) = 63 814,5 kr för arbetet ink moms
får inte riktigt ihop det...
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 622 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 622 inlägg
Rotavdrag är inkl. moms på arbetet
Nedan inkl. moms
Om mtr. kostar 45.767,50 minus 109.582,00 = 63.814.50.
Det blir 63.814.50 delat på hälften 31.907,25 i rotavdrag, det verkar inte stämma med rotavdraget som du fått angivet.
Vad jag förstår är materialet kakel och klinkers, våtrumskivor, fuktspärr, flytspackel, ny brunn för 45.767.50. Det är svårt att veta om det är ok, beror ju på vad du valt för kakel och klinkers.
Brukar själv beräkna 800-1000/m2 inkl. moms för arbete inkl. el och (under)material och exkl. kakel och klinker.
Nedan inkl. moms
Om mtr. kostar 45.767,50 minus 109.582,00 = 63.814.50.
Det blir 63.814.50 delat på hälften 31.907,25 i rotavdrag, det verkar inte stämma med rotavdraget som du fått angivet.
Vad jag förstår är materialet kakel och klinkers, våtrumskivor, fuktspärr, flytspackel, ny brunn för 45.767.50. Det är svårt att veta om det är ok, beror ju på vad du valt för kakel och klinkers.
Brukar själv beräkna 800-1000/m2 inkl. moms för arbete inkl. el och (under)material och exkl. kakel och klinker.
Materialet är alldeles för högt beräknat. Be dem speca materialet och kolla gärna hur mycket vinst de gör på materialet. Kolla motsvarande priser på exemplevis http://www.rinkabyror.se/
De försöker uppenbarligen att skörta upp Dig ordentligt på i alla fall materialet. Jag vet att materialkostnaden är för hög då jag själv har beräknat materialet till mitt lilla badrum på drygt 3 m2
De försöker uppenbarligen att skörta upp Dig ordentligt på i alla fall materialet. Jag vet att materialkostnaden är för hög då jag själv har beräknat materialet till mitt lilla badrum på drygt 3 m2
Moderator
· Stockholm
· 57 702 inlägg
Kostnadsberäkningen i #6 är konstig. du har Rotavdrag på 35172 kr. Det innebär att du skall betala lika mycket för arbetet, dessutom material för 36 000 någonting. Så det du skall betala exkl. moms borde ligga på ca 81 000 kr. Nu ser det ut som det ligger en ytterligare kostnad som inte är material, och inte ROT berättigat arbete på ca 6 000. Visserligen skall man (tror jag) undanta ex. reskostnader från ROT beräkningen, men det ser fel ut.
Tiden känns i överkant. men jag kan ha jättefel.
Materialkostnaden är aldeles för hög, såvida du inte har valt väldigt dyrt kakel.
Tiden känns i överkant. men jag kan ha jättefel.
Materialkostnaden är aldeles för hög, såvida du inte har valt väldigt dyrt kakel.
Herregud - ju mer jag tänker på materialkostnaden och jämför med mitt eget badrum så förstår jag att Duhåller på att bli lurad! Såvida det inte handlar om Italienskt handgjort kakel. Be dom speca!