14 938 läst ·
22 svar
15k läst
22 svar
Nån annan skillnad mellan folie och rollat tätskikt?
Så du menar att om branchreglerna ändras så faller försäkringskyddet för befintliga installationer.kinglolle skrev:
MVH Stickan
nej han menar nog att badrummen ska vara gjorda enl. aktuella branschregler.
om det är gjort 1990 så är det 1990års branschregler som ska badrummet ska vara gjort efter
är det gjort 2012 så är det 2012års branschregler som gäller
om det är gjort 1990 så är det 1990års branschregler som ska badrummet ska vara gjort efter
är det gjort 2012 så är det 2012års branschregler som gäller
Det du säger var ju det jag skrev i ett tidigare inlägg och inte ens med bästa vilja kan jag tolka "kinglolles" inlägg som så. Men jag väntar på hans svar.nino skrev:
MVH Stickan
det kinglolle svarar på är nog "synpunkter"s inlägg där h*n skrivar att han kommer köra med rollat i sitt badrum oavsett vad dagens regler säger...
Badrummet är då "felbyggt" vid en ev. försäljning och en ev. köpare kan då hävda att det måste renoveras...
Och en köpare har då i praktiken inget försäkringsskydd eftersom han vet att badrummet inte är byggt efter branschreglerna som gällde vid renoveringen.
Fast badrummet säkert har många år kvar
Badrummet är då "felbyggt" vid en ev. försäljning och en ev. köpare kan då hävda att det måste renoveras...
Och en köpare har då i praktiken inget försäkringsskydd eftersom han vet att badrummet inte är byggt efter branschreglerna som gällde vid renoveringen.
Fast badrummet säkert har många år kvar
Exakt som Nino skrev och trodde jag var tydlig.
Eftersom Björn reagerade på det jag skrev antar jag så är det helt rätt att ha rollat tidigare eller tex pappgips i duschutrymme om installationen utfördes under gamla BKR reglerna.
Skulle du dock bygga så idag så ska du inte förvänta dig något försäkringsskydd och en köpare av din fastighet likaså. Det betyder självklart dock inte att det är ett krav att göra om men man bör vara medveten om riskerna.
I en villa är det oftast ingen katastrof lite beroende på var badrummet befinner sig. I en bostadsrätt kan det vara avsevärt mycket värre. Har en skada jag kikade lite på nu som är uppe i nästan 800 000 kr i skador med 4 försäkringsbolag inblandade. Kontentan där lutar dock åt att en lägenhetsinnehavares felaktiga utförande orsakat hela skadan, frågan är hur skadefördelningen skall göras. Det finns juridisk rättighet att ålägga den familjen 100 % av skadan men jämkning kan komma ifråga
Så ibland bör man tänka ett steg längre än de 10 000 kr extra ett utförande kostar
Eftersom Björn reagerade på det jag skrev antar jag så är det helt rätt att ha rollat tidigare eller tex pappgips i duschutrymme om installationen utfördes under gamla BKR reglerna.
Skulle du dock bygga så idag så ska du inte förvänta dig något försäkringsskydd och en köpare av din fastighet likaså. Det betyder självklart dock inte att det är ett krav att göra om men man bör vara medveten om riskerna.
I en villa är det oftast ingen katastrof lite beroende på var badrummet befinner sig. I en bostadsrätt kan det vara avsevärt mycket värre. Har en skada jag kikade lite på nu som är uppe i nästan 800 000 kr i skador med 4 försäkringsbolag inblandade. Kontentan där lutar dock åt att en lägenhetsinnehavares felaktiga utförande orsakat hela skadan, frågan är hur skadefördelningen skall göras. Det finns juridisk rättighet att ålägga den familjen 100 % av skadan men jämkning kan komma ifråga
Så ibland bör man tänka ett steg längre än de 10 000 kr extra ett utförande kostar
OK, jag förstår som sagt reglerna och vad det teoretiskt kan innebära i försäkringshänseende och att man ska bygga efter dom regler som gäller vid byggtillfället osv. Min fråga var dock främst om det är någon skillnad mellan rollat och folie bortsett från att tätheten är bättre i folie. Mer bestämt undrar jag över om ett folietätskikt är hållfastare/starkare än rollat tätskikt i väggvinklar och tak/väggvinkel.
Nej enligt min erfarenheter är den inte tätare i väggvinklarna och bryr du dig ändå inte om försäkringarna så är det bara att bygga efter eget huvud.
En nackdel möjligtvis är att ett rollat skikt är mer känslig om du skulle behöva byta nån platta av någon anledning. En folie är mer tålig än det rollade gummit när det gäller att bibehålla tätheten vid en sådan påverkan
En nackdel möjligtvis är att ett rollat skikt är mer känslig om du skulle behöva byta nån platta av någon anledning. En folie är mer tålig än det rollade gummit när det gäller att bibehålla tätheten vid en sådan påverkan
Även med rollade tätskikt har du folie i skarvar, vinklar och gemomföringar så det blir ju en konstig diskussion att avgöra vad som är starkast.synpunkter skrev:OK, jag förstår som sagt reglerna och vad det teoretiskt kan innebära i försäkringshänseende och att man ska bygga efter dom regler som gäller vid byggtillfället osv. Min fråga var dock främst om det är någon skillnad mellan rollat och folie bortsett från att tätheten är bättre i folie. Mer bestämt undrar jag över om ett folietätskikt är hållfastare/starkare än rollat tätskikt i väggvinklar och tak/väggvinkel.
MVH Stickan
Redigerat:
Klicka här för att svara